Minitaxi med schysta villkor för förarna.
Close
Minitaxi med schysta villkor för förarna.
Close

Taximoppe med schysta villkor

De är små. De är gula. Och ingen hör när de kommer. När ett Göteborgsföretag satsar på eldrivna minitaxi tänker cheferna hållbarhet både när det gäller miljön – och de anställda.

– Det är positivt att ett nytt företag vill nischa sig som seriösa från början, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport i Göteborg. Från den 1 juli kan du åka eltaxi och veta att föraren har kollektivavtal.

När han fick klart för sig att företaget Bzzt skulle satsa på riktigt – och utöka sin flotta med trehjuliga elmopeder – ringde han upp vd:n. De hade pratat lite löst redan när Bzzt drog i gång ett par pilotprojekt.

– Han var med på att teckna kollektivavtal, säger Mats Andersson. Och efter några samtal och lite mejlväxling blev det klart att han skriver på taxiföraravtalet.

Mats Andersson beskriver företaget mer som en konkurrent till kollektivtrafiken än till vanliga taxiföretag. Kunderna kan åka korta resor, max fem kilometer, i centrala Göteborg. Det får plats två personer utöver föraren, och de får färdas i max 45 kilometer per timme.

Sven Wolf, vd på Bzzt, är glad över att hans anställda ska jobba med kollektivavtal. Detta trots att han kommer att få höja priset när avtalet börjar gälla om ett par veckor.

– Vi vill ligga i framkant när det handlar om hållbarhet, säger han. Och då är det naturligt att inte bara tänka på miljön – utan också på den sociala sidan.

Bzzt har snart 20 anställda, som alltså kommer att gå på procentlön enligt avtal. Sex fordon är på väg att bli tolv. Från att vara igång bara fredags- och lördagskvällar ska verksamheten successivt växa.

Priset för att åka eldriven mopedtaxi är en ren kilometeravgift. Just nu tre öre per meter, eller 30 kronor per kilometer.

– Vi måste höja till fyra öre i och med avtalet, säger Sven Wolf.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.