Taxiparkering Arlanda
Close
”Man går på toaletten, äter, dricker kaffe och sträcker på benen. Vissa tider på dagarna är väntetiderna långa på Arlandaparkeringen. Men det gäller att hålla sig alert. Rätt vad det är blir din bil framkallad till en terminal.”
Close

Taxiliv

Bildreportage. Väntan på nästa körning, gatudans, schackspelande chaufförer och brinnande bilar på en parkering i Akalla. Följ med fotografen och taxiföraren Ulf Isacson på en rundtur i hans taxiliv i Stockholm.

Ulf Isacson
Ulf Isacson. Foto: Lena Blomquist.

Taxi blev det perfekta jobbet för en fotograf som bränt ut sig. Som inte längre mäktade med att sälja in uppdrag och bilder.

Tidigare reste Ulf Isacson världen runt som fotograf. Ett år blev det 15 olika länder i alla världsdelar, och en bok om möten med 32 tonåringar. Han åkte hem till var och en och fotade dem i deras rum, om de hade något. Hemlösa Robson i Rio de Janeiro fick han träffa på gatan.

För ungefär tio år sedan funkade det inte längre. Han sökte taxijobb, gick kurs och fick samma dag kontakt med en åkare i Stockholm. Det blev ständig natt i några år. Efter en tid slutade han helt med fotograferandet.

Ulf Isacson har samlat på sig minnen från taxibilen, nog så starka som de med ungdomarna runt om i världen. Han berättar om beställningen på Östermalm.

– Till slut vinglar en kille ut ur porten, med resväska, solglasögon och kanske en keps på huvudet. Han pratar på och berättar att han just fått beskedet om blodcancer som exploderar i kroppen. Killen hade fyra till sex veckor kvar att leva och skulle till Arlanda … för att åka till London och köpa en sportbil.

Ulf Isacson fick 40 av hans utmätta minuter, en resa som han aldrig glömmer. Ett samtal om livet.

Numera är han extraanställd och kör på deltid. Jobb finns det alltid. Han värderar friheten att styra sin tid. Och har tagit fram kameran igen.

– Jag har fått en nytändning. Men jag plåtar bara det jag tycker om, större projekt som jag väljer själv.

Just detta är bilderna från taxilivet ett exempel på. På sikt kan det bli en bok. Tills vidare får du se dem här i Transportarbetaren.

Bildtexterna är Ulf Isacsons egna berättelser.

Lena Blomquist

 

”En konstnärlig chaufför har satt upp en teckning i väntrummet på Arlanda.”

”Det var så mycket taxibilar på Folkungagatan och utanför Hotell Malmen att det inte gick att parkera någonstans. Jag fortsatte runt kvarteret och förbi Björns trädgård. I korsningen Tjärhovsgatan och Östgötagatan sitter ett gäng uppe på en bil, både på taket och på motorhuven. Musik dundrar ut från de extrainsatta högtalarna i deras 1950-talsbil. Jag kör in till kanten och frågar om jag kan fotografera dem. Då höjer de volymen ännu mer och två börjar dansa.”

Ranjit Singh Första gången jag träffade Ranjit satt han i bilen och körde facetime med sina barn i Punjab. Ranjit är 45 år och har varit i Europa sedan 2001. Ranjit har bott i Tyskland, Spanien och nu Sverige. -Jag jobbar hårt 8-9 månader sen åker jag alltid hem 3 månader. Sedan 2008 är han gift och har nu tre barn, två flickor och en pojke. -Skickar jag 7000kr till dom kan dom leva på det en månad. Med skolavgifter, mat och hus. Ranjit jobbar alltid sju dagar i veckan och det är långa dagar. Just nu är han trött, har inte varit ledig sedan 2018 och därför orkar han bara 10-11 timmar per dag. -Annars är det längre dagar, säger han. Jag gillar Taxikurir för jag är ensam på bilen. Skulle jag köra för Taxi Stockholm måste jag dela med en nattchaufför eller dagchaufför. Nu kan jag börja och sluta när jag vill.

”Första gången jag träffade Ranjit Singh satt han i bilen och körde Facetime med sina barn i Punjab. Ranjit är 45 år och har varit i Europa sedan 2001. Han arbetar hårt åtta, nio månader, sen åker han hem till fru och sina tre barn i tre månader. Ranjit jobbar alltid sju dagar i veckan och det är långa dagar. Just nu är han trött, har inte varit ledig sedan 2018 och därför orkar han bara tio, elva timmar per dag. Han är ensam om bilen och kan börja och sluta när han vill.”

Essingeleden, Stockholm

”Den här sommarnatten var det väldigt fint ljus. Från höjden på Snoilskyvägen i Fredhäll blir till och med Essingeleden vacker.”

Man med prickig slips spelar schack på Arlanda På Arlanda gäller det att göra det bästa av väntetiderna. Ibland kan man få vänta två-tre timmar innan man blir framkallad till terminal. Den här mannen var alltid så stilig, hade så härligt mönstrade slipsar. Jag har inte sett honom på länge nu. Hoppas han mår bra.

”På Arlanda gäller det att göra det bästa av väntetiderna. Remoten, där alla chufförer väntar, är som en fritidsgård för vuxna. Ibland kan man få vänta två, tre timmar innan man blir framkallad till en terminal. Den här mannen var alltid så stilig, hade härligt mönstrade slipsar. Jag har inte sett honom på länge nu. Hoppas att han mår bra.”

Flera bilar brinner på en parkeringsplats i Akalla. Polis och brandkår är snabbt på plats.

”Flera bilar brinner på en parkeringsplats i Akalla. Polis och brandkår är snabbt på plats.”

Blackeberg

”Min enda relation till Blackeberg är John Ajvide Lindqvist och hans vampyrbok. Här sitter jag i bilen en regnig novemberkväll. Jag tycker att personen uppe i fönstret gör bilden extra spännande.”

Milisav Brdaric

”Jag har stämt träff med Milisav Brdaric i Vasastan. Parkering är alltid svårt. Man vill behålla köplatsen i datorn och man måste hela tiden se upp för parkeringsvakter. Men Milisav hittar alltid dagens ljus. Lunchen är hans höjdpunkt. Han kalkylerar in 200 kronor per dag för lunch och kaffe. Milisav har varit chaufför och åkare i Taxi Stockholm sedan 1995. Friheten är värd mycket för honom. Han brukar säga att han hade tjänat mer pengar om han haft vilket annat jobb som helst.”

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ulf Isacson:
    25 mars, 2020

    Hej
    Tack Patrik! Så kul att läsa kommentar till reportage och bilder. Mvh. Ulf

  2. Lena Blomquist, red:
    2 mars, 2020

    Hallå Patrik, bilderna är tagna av Ulf Isacson som själv är taxiförare i Stockholm. Kul att du gillar dem!
    Vi på tidningen får se till att vi uppmärksammar taxiverksamheten även på annat håll.

  3. Patrik Gabrielsson:
    29 februari, 2020

    Underbara foton och text därtill, Ulf och fotograf är hjärtligt välkommen till mindre städer och landsbygd för att dokumentera!
    Ca 70% av all taxiverksamhet bedrivs där 👍🏻

Lästips:

Nina och Mikael Arnewing.

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.