Annons:
Close
Skottlossning, brända taxibilar och till och med mord på taxiföretagare. Det har präglat taxinäringen i Malmö de senaste åren.
Close

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

I december 2018 skjuts en 51-årig man till döds utanför en förskola i Malmö. Mannen som vi kan kalla Ali är en känd taxiföretagare, som av polisens beskrivits som en av stadens mest kriminella personer.

Ali, som bland annat stått åtalad för mord, vapen- och narkotikabrott, är också en av förgrundsgestalterna i det lågprisbolag som länge präglade taxibranschen i Malmö.

Upprinnelsen ligger mer än tio år bakåt i tiden.

Två män från Mellanöstern startar taxibolag och blir kompanjorer. Affärsidén är att köra kunder till lågt, fast pris – 59 kronor – i hela innerstaden.

Men kompanjonerna blir osams. De tar in var sin affärspartner – män med våldsmeriter som främsta kapital.

En av grundarna flyr sedan själv fältet. Hans nye medhjälpare skjuts första gången han besöker växeln där han precis blivit delägare. Han dör i en blodpöl på golvet i rummet där telefonisterna sitter.

Ali åtalas för dådet, men frias i brist på bevis. Ingen av telefonisterna, andra delägare eller förare på rast som suttit i samma lokal har sett något.

– Vittnena drabbades av massiv minnesförlust, uttalade åklagaren syrligt efter den friande domen.

Mordet inne på beställningscentralen sker 2011. Kvar sedan är bara ena laget – två män som är vänner och affärspartners.

Fast det uppstår snabbt osämja mellan dem och nya våldsdåd följer. I maj 2016 skjuts Ali, men överlever mirakulöst.

I september samma år detonerar en bomb i garaget hos kompanjonen. Ingen skadas. Två män åtalas – varav en är växeltelefonist. Denne frias, den andre döms till fem års fängelse. Ali misstänks för anstiftan, men frias.

På morgonen den 12 december 2018 skjuts Ali till döds i centrala Malmö.

Parallellt har taxibilar brunnit i staden, bland annat från Ringduve taxi. Det har skapat stor oro och det är få chaufförer eller andra med insyn i branschen som vill uttala sig öppet om situationen.

Ett undantag är Fredrik Svensson, operativ koordinator på Skånepolisen:

– En del kolleger inom polisen blir ju förskräckta när de läser om vår situation i Malmö. Jag borde inte säga att det blivit lugnare nu, för då smällar det väl någonstans i morgon.

– Men, jo, en nulägesbild är ändå att det ljusnar. Både vi och Skatteverket har ökat trycket på taxinäringen. Det är fler fuskare som fått tillstånden indragna.

Det har varit mycket skriverier om skottlossning och taxibilar som brunnit. Varför händer det just i Malmö?

– Jag vet inte riktigt hur det ser ut i andra städer. Men det är händelser som kopplas till en speciell konflikt. Fast när det gäller bilbränderna finns inga bevis.

Vad gör polisen åt situationen?

– Vi har speciella dagar då vi riktar in oss på kontroller av taxibilar. Men vi försöker också prioritera det i vardagen. Polispatruller kan stoppa en taxi, om man har en stund över.

– Vi hittar en hel del fusk. Både skattefusk och bidragsfusk. Det rapporterar vi till andra myndigheter. Bilden är att det finns väldigt många taxibilar i Malmö. Många i branschen är skötsamma, men tyvärr är det gott om fuskare också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Arbetsmiljö. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.

Transportarbetarens logga

Myndighet kollar risken för usla villkor

Taxi/Miljöarbetare. Taxiförare riskerar att anställas med usla villkor, medan sopgubbar oftast jobbar på företag som har kollektivavtal och följer dem. Inga nyheter för yrkesarbetarna eller för Transport. Nu får kommuner och andra upphandlare klara besked om detta.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Kultur
Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Transportarbetaren granskar
Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Toril Lines

”Försäkringar var det sista jag tänkte på”

Försäkringspengar. En slump gjorde att Toril Lines fick den ersättning hon hade rätt till. Som sjukskriven råkade hon möta en gammal arbetskamrat, Transports försäkringsinformatör Olivera Pobra. Det ledde till att Toril både fick ut från sjukförsäkring och ett större engångsbelopp.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.