Taxijätten Uber liknas vid ett virus

Uber sprider sig som ett virus över världen, skriver det amerikanska konsultföretaget Fabernovel i en färsk rapport. Taxijätten finns nu i 70 länder, 470 städer och har en miljon förare. – Vi har aldrig sett ett företag växa så snabbt, säger rapportförfattaren Dominique Piotet.

Uber har skakat om de etablerade taxiföretagen överallt där man drar i gång sin verksamhet. I vissa städer har priserna pressats ner med 80–85 procent. I San Francisco ansökte det anrika företaget Yellow cab om konkurs i början av året. En orsak uppges vara just Uber som tagit över många av kunderna.

Fabernovel, som tidigare studerat raketer som Apple och Google, konstaterar att inget annat bolag visat samma exceptionella tillväxt. Uber startades 2009 och värderas i dag till 68 miljarder dollar. Varje dag bokar passagerare tre miljoner resor genom Ubers omtalade app.

I många länder har både myndigheter och taxikonkurrenter reagerat starkt mot Ubers affärsidé. Sverige är inget undantag. Vad är det som stör?

Uber erbjuder en flora av tjänster. Den som väckt starkast kritik är Uberpop, eller UberX som den kallas i övriga världen. Här är det privatpersoner som kör kunder med sina privatbilar. Precis som vid övriga tjänster bokas resorna via Uber-appen och 20 procent av intäkterna tar Uber hand om.

I Sverige och Danmark har mängder av privatförare fällts för olaglig taxiverksamhet, eftersom de saknat trafiktillstånd och taxiförarlegitimation. Frågetecknen gäller också skatten. Finns det över huvud taget någon UberX- eller Uberpopförare som betalat in skatt och sociala avgifter?

Uberpop är nedlagt i Sverige. Men branschen har fortfarande en negativ syn på Uber. Claudio Skubla är förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet:

– Uberpop gav stora möjligheter att undanhålla skatt. Men vi ser samma problem med Ubers övriga verksamheter. Intäkterna går till Holland och Uber slussar sedan sin del vidare till Bahamas.

Uber har sitt säte i Holland och när en kund betalar en resa går hela summan dit. 80 procent går sedan tillbaka till föraren. Eller till åkeriet. Ingenstans har Uber egna anställda förare.

Skubla säger:

– Kunden får ett kvitto, men inga uppgifter går till skattemyndigheterna. Det öppnar för svartkörning. Vid årsskiftet kommer en ny lag om redovisningscentraler. Den var tänkt att skapa ordning och reda och få bukt med den svarta omsättning som länge funnits i branschen.

– Men Uber har arbetat hårt för att deras förare ska slippa ha taxameter, som är en förutsättning för att tömningscentralerna ska fungera. Uber hävdar att det räcker med deras app, där informationen lagras. En utredning ser över det här och den stora frågan är om Uber får klartecken för att fortsätta med sitt upplägg.

Ubers virusliknande utbredning inkluderar alla världsdelar. Enligt den amerikanska rapporten anpassas verksamheten efter lokala förhållanden. I länder där kreditkort är ovanliga duger det med kontanter. I många samhällen sker taxitransporter med motorcyklar, då har även Uber tvåhjulingar.

Var fjärde dag, i snitt, gör Uber sitt intåg i en ny stad. Verksamheten handlar numera inte bara om passagerare. Företaget kör på vissa håll ut mat, paket och man erbjuder samåkning. Till lite lägre pris.

Finns det något hot mot Ubers expansion?

Ja, konstaterar konsultföretaget. Taxijätten tar en relativt hög provision, 20 procent, utan att erbjuda annat än en smart bokningsapp. Andra taxijättar har utvecklat liknande appar och nya uppstickare finns redan som tar lägre provision.

Uber har också gått in med närmare en miljard i ett projekt som handlar om självkörande bilar.

Visionen?

Att erbjuda förarlösa taxitransporter – något som förstås skapar oro i de egna förarleden. Här finns ett internt hot mot Uber. Från missnöjda förare och åkare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.