Taxijätten Uber liknas vid ett virus

Uber sprider sig som ett virus över världen, skriver det amerikanska konsultföretaget Fabernovel i en färsk rapport. Taxijätten finns nu i 70 länder, 470 städer och har en miljon förare. – Vi har aldrig sett ett företag växa så snabbt, säger rapportförfattaren Dominique Piotet.

Uber har skakat om de etablerade taxiföretagen överallt där man drar i gång sin verksamhet. I vissa städer har priserna pressats ner med 80–85 procent. I San Francisco ansökte det anrika företaget Yellow cab om konkurs i början av året. En orsak uppges vara just Uber som tagit över många av kunderna.

Fabernovel, som tidigare studerat raketer som Apple och Google, konstaterar att inget annat bolag visat samma exceptionella tillväxt. Uber startades 2009 och värderas i dag till 68 miljarder dollar. Varje dag bokar passagerare tre miljoner resor genom Ubers omtalade app.

I många länder har både myndigheter och taxikonkurrenter reagerat starkt mot Ubers affärsidé. Sverige är inget undantag. Vad är det som stör?

Uber erbjuder en flora av tjänster. Den som väckt starkast kritik är Uberpop, eller UberX som den kallas i övriga världen. Här är det privatpersoner som kör kunder med sina privatbilar. Precis som vid övriga tjänster bokas resorna via Uber-appen och 20 procent av intäkterna tar Uber hand om.

I Sverige och Danmark har mängder av privatförare fällts för olaglig taxiverksamhet, eftersom de saknat trafiktillstånd och taxiförarlegitimation. Frågetecknen gäller också skatten. Finns det över huvud taget någon UberX- eller Uberpopförare som betalat in skatt och sociala avgifter?

Uberpop är nedlagt i Sverige. Men branschen har fortfarande en negativ syn på Uber. Claudio Skubla är förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet:

– Uberpop gav stora möjligheter att undanhålla skatt. Men vi ser samma problem med Ubers övriga verksamheter. Intäkterna går till Holland och Uber slussar sedan sin del vidare till Bahamas.

Uber har sitt säte i Holland och när en kund betalar en resa går hela summan dit. 80 procent går sedan tillbaka till föraren. Eller till åkeriet. Ingenstans har Uber egna anställda förare.

Skubla säger:

– Kunden får ett kvitto, men inga uppgifter går till skattemyndigheterna. Det öppnar för svartkörning. Vid årsskiftet kommer en ny lag om redovisningscentraler. Den var tänkt att skapa ordning och reda och få bukt med den svarta omsättning som länge funnits i branschen.

– Men Uber har arbetat hårt för att deras förare ska slippa ha taxameter, som är en förutsättning för att tömningscentralerna ska fungera. Uber hävdar att det räcker med deras app, där informationen lagras. En utredning ser över det här och den stora frågan är om Uber får klartecken för att fortsätta med sitt upplägg.

Ubers virusliknande utbredning inkluderar alla världsdelar. Enligt den amerikanska rapporten anpassas verksamheten efter lokala förhållanden. I länder där kreditkort är ovanliga duger det med kontanter. I många samhällen sker taxitransporter med motorcyklar, då har även Uber tvåhjulingar.

Var fjärde dag, i snitt, gör Uber sitt intåg i en ny stad. Verksamheten handlar numera inte bara om passagerare. Företaget kör på vissa håll ut mat, paket och man erbjuder samåkning. Till lite lägre pris.

Finns det något hot mot Ubers expansion?

Ja, konstaterar konsultföretaget. Taxijätten tar en relativt hög provision, 20 procent, utan att erbjuda annat än en smart bokningsapp. Andra taxijättar har utvecklat liknande appar och nya uppstickare finns redan som tar lägre provision.

Uber har också gått in med närmare en miljard i ett projekt som handlar om självkörande bilar.

Visionen?

Att erbjuda förarlösa taxitransporter – något som förstås skapar oro i de egna förarleden. Här finns ett internt hot mot Uber. Från missnöjda förare och åkare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.