Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

– Vi vill inte ge oss på enskilda förare. Det är arbetsgivarna vi vänder oss till. Företagen måste prioritera trafiksäkerheten högre, säger Emma Engström, forskare på Folksam.

Hastigheterna mättes under våren, med samma sorts laserpistol som polisen använder. En sammanställning avslöjar att 73 procent av taxiförarna körde för fort. Näst sämst var renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarade sig bussförarna.

Folksam gjorde en liknande studie 2017 och konstaterar att fartsynderiet ökat – från 53 till 57 procent.

Den som läser det finstilta i Folksamrapporten upptäcker att det räcker med en (1) kilometers hastighetsöverträdelse för att räknas som fortkörare. Å andra sidan var snittöverträdelsen sju kilometer i timmen. Eller 15 procent över laglig hastighet.

Många av fortkörarna ligger fyra, fem kilometer i timmen över laglig hastighet. Bara ett fåtal kör mer än 20 kilometer för fort.

30-zonerna uppmärksammas särskilt i rapporten, eftersom det är gator där skolbarn och andra utsatta trafikanter rör sig. Även här sticker taxi ut. Var tredje granskad taxichaufför körde tio kilometer för fort på 30-sträckorna. Det är dubbel så hög andel som näst sämsta grupp – återvinningsbilarna.

Syndar yrkesförarna mer än privatbilister eller följer de bara trafikrytmen?

Forskaren Emma Engström anser att yrkestrafiken fuskar mer än andra. Hon får visst stöd från Trafikverket som slår fast att 67 procent av alla kontrollerade fordon håller laglig hastighet på det kommunala vägnätet.

Joakim Guttman, åkeriombudsman på Transports förbundskontor, är inte förvånad över Folksams siffror:

– Mycket har nog, tyvärr, med stressen att göra. Taxi- och budförare jobbar ofta på ackord och känner sig pressade att hålla tidtabeller och leveranstider. Trafiksituationen i många städer, inte minst Stockholm, gör inte saken bättre.

– Samtidigt är det lite förvånande att det går så fort även inom lastbilstrafiken. Chaufförerna har inget att vinna på att köra olagligt.

 

Så här stor andel av förarna körde minst en kilometer fortare än skyltad hastighet vid Folksams mätning:

Fartgräns          30-väg       40-väg       50-väg       60-väg         70-väg       80-väg

Taxi                        82 %             91 %             73 %             85 %              42 %             82 %

Återvinning    78 %             95 %             50 %             88 %              62 %             60 %

Bud, åkeri         82 %             91 %              61 %              69 %             60 %             64 %

 

Bygg- o anl.     74 %              83 %             56 %              69 %             58 %             53 %

Färdtjänst       68 %             73 %             38 %               63 %              33 %

SL-Buss            62 %              44 %             29 %              32 %              17 %              39 %

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jan Nygren:
    6 september, 2018

    Hur stod det ställt med vanliga privatbilister, kanske ännu värre siffror

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Bussen som styrs av ett digitalt staket.

Vi har åkt buss som styrs av digitala staket

Ny teknik. Efter terrorattacken på Drottninggatan inleddes en diskussion om satellitstyrda staket – kallat geofencing. Under måndagen berättade inblandade parter att framtiden är rätt så nära. Till viss del är den redan här.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.