Taxiförare värsta fartsyndarna

Yrkestrafik. Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi. Mätningarna, som gjordes av Folksam på 4 300 fordon i Stockholm och Uppsala, visar att 57 procent av yrkesförarna höll för hög hastighet.

– Vi vill inte ge oss på enskilda förare. Det är arbetsgivarna vi vänder oss till. Företagen måste prioritera trafiksäkerheten högre, säger Emma Engström, forskare på Folksam.

Hastigheterna mättes under våren, med samma sorts laserpistol som polisen använder. En sammanställning avslöjar att 73 procent av taxiförarna körde för fort. Näst sämst var renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarade sig bussförarna.

Folksam gjorde en liknande studie 2017 och konstaterar att fartsynderiet ökat – från 53 till 57 procent.

Den som läser det finstilta i Folksamrapporten upptäcker att det räcker med en (1) kilometers hastighetsöverträdelse för att räknas som fortkörare. Å andra sidan var snittöverträdelsen sju kilometer i timmen. Eller 15 procent över laglig hastighet.

Många av fortkörarna ligger fyra, fem kilometer i timmen över laglig hastighet. Bara ett fåtal kör mer än 20 kilometer för fort.

30-zonerna uppmärksammas särskilt i rapporten, eftersom det är gator där skolbarn och andra utsatta trafikanter rör sig. Även här sticker taxi ut. Var tredje granskad taxichaufför körde tio kilometer för fort på 30-sträckorna. Det är dubbel så hög andel som näst sämsta grupp – återvinningsbilarna.

Syndar yrkesförarna mer än privatbilister eller följer de bara trafikrytmen?

Forskaren Emma Engström anser att yrkestrafiken fuskar mer än andra. Hon får visst stöd från Trafikverket som slår fast att 67 procent av alla kontrollerade fordon håller laglig hastighet på det kommunala vägnätet.

Joakim Guttman, åkeriombudsman på Transports förbundskontor, är inte förvånad över Folksams siffror:

– Mycket har nog, tyvärr, med stressen att göra. Taxi- och budförare jobbar ofta på ackord och känner sig pressade att hålla tidtabeller och leveranstider. Trafiksituationen i många städer, inte minst Stockholm, gör inte saken bättre.

– Samtidigt är det lite förvånande att det går så fort även inom lastbilstrafiken. Chaufförerna har inget att vinna på att köra olagligt.

 

Så här stor andel av förarna körde minst en kilometer fortare än skyltad hastighet vid Folksams mätning:

Fartgräns          30-väg       40-väg       50-väg       60-väg         70-väg       80-väg

Taxi                        82 %             91 %             73 %             85 %              42 %             82 %

Återvinning    78 %             95 %             50 %             88 %              62 %             60 %

Bud, åkeri         82 %             91 %              61 %              69 %             60 %             64 %

 

Bygg- o anl.     74 %              83 %             56 %              69 %             58 %             53 %

Färdtjänst       68 %             73 %             38 %               63 %              33 %

SL-Buss            62 %              44 %             29 %              32 %              17 %              39 %

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jan Nygren:
    6 september, 2018

    Hur stod det ställt med vanliga privatbilister, kanske ännu värre siffror

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

Åsa Forsman

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

Transportarbetarens logga

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.