Taxiförare pratar strejk

Strejk, övertidsblockad, opinionsbildning? Idéerna om hur Transports förhandlare ska agera i förhandlingarna om taxichaufförernas löner är många. Diskussionen går varm i Facebookgruppen Sveriges förenade taxiförare.

För en månad sedan ajournerade Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal i taxibranschen.

Fackets ansvariga ombudsman Lars Mikaelsson var besviken när taxiförhandlingarna avbröts:

– Arbetsgivarna säger att en höjning på 2,2 procent är ett högsta tak som de inte alls behöver betala ut. I så fall är det ju ingen idé att ha ett märke, sa han till tidningen. Vår begäran om 590 kronor i påslag ville arbetsgivarsidan inte ens diskutera.

Inför de fortsatta förhandlingarna, som tar fart i slutet av augusti, diskuterar medlemmarna i förarnas Facebokkgrupp livligt vilka stridsåtgärder som kan avvändas. Här kommer några citat:

”Strejk.” Flera invändningar mot detta kraftiga vapen dyker upp i diskussionen, bland annat ifrågasätts hur strejk fungerar i en yrkesgrupp där många inte är fackmedlemmar. Då kommer mer precisa förslag till förhandlarna:

”Alla fackanslutna har strejkrätt, men det är ej effektivt med låg organisationsgrad. Däremot har beställningscentralerna hög organisationsgrad. Så det är givetvis där man lägger strejken.”

”Man slår ut beställningscentralerna. Sen får berörda taxichaufförer ta del av strejkkassan och icke fackanslutna blir mycket fattiga då arbetsgivarna förmodligen inte har något arbete åt dom.”

”Maskning.” Men det förslaget får omedelbart mothugg:

”Maskning berättigar inte till strejkkassa, men sätter sig direkt på lönen.”

”Övertidsblockad, åtminstone här uppe är verksamheten ofta beroende av övertid och schemaförändringar i sista minuten.”

Men även opinionsbildning finns med bland förslagen till handlingslinje:

”Skapa en opinion mot kommuner och landsting som skriver avtal med åkerier som inte har kollektivavtal.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.