Taxiförare pratar strejk

Strejk, övertidsblockad, opinionsbildning? Idéerna om hur Transports förhandlare ska agera i förhandlingarna om taxichaufförernas löner är många. Diskussionen går varm i Facebookgruppen Sveriges förenade taxiförare.

För en månad sedan ajournerade Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal i taxibranschen.

Fackets ansvariga ombudsman Lars Mikaelsson var besviken när taxiförhandlingarna avbröts:

– Arbetsgivarna säger att en höjning på 2,2 procent är ett högsta tak som de inte alls behöver betala ut. I så fall är det ju ingen idé att ha ett märke, sa han till tidningen. Vår begäran om 590 kronor i påslag ville arbetsgivarsidan inte ens diskutera.

Inför de fortsatta förhandlingarna, som tar fart i slutet av augusti, diskuterar medlemmarna i förarnas Facebokkgrupp livligt vilka stridsåtgärder som kan avvändas. Här kommer några citat:

”Strejk.” Flera invändningar mot detta kraftiga vapen dyker upp i diskussionen, bland annat ifrågasätts hur strejk fungerar i en yrkesgrupp där många inte är fackmedlemmar. Då kommer mer precisa förslag till förhandlarna:

”Alla fackanslutna har strejkrätt, men det är ej effektivt med låg organisationsgrad. Däremot har beställningscentralerna hög organisationsgrad. Så det är givetvis där man lägger strejken.”

”Man slår ut beställningscentralerna. Sen får berörda taxichaufförer ta del av strejkkassan och icke fackanslutna blir mycket fattiga då arbetsgivarna förmodligen inte har något arbete åt dom.”

”Maskning.” Men det förslaget får omedelbart mothugg:

”Maskning berättigar inte till strejkkassa, men sätter sig direkt på lönen.”

”Övertidsblockad, åtminstone här uppe är verksamheten ofta beroende av övertid och schemaförändringar i sista minuten.”

Men även opinionsbildning finns med bland förslagen till handlingslinje:

”Skapa en opinion mot kommuner och landsting som skriver avtal med åkerier som inte har kollektivavtal.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.