Bil med taxiskylt
Close
Taxiförare är ett utsatt jobb, visar enkäten från de nordiska transportfackens federation.
Close

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

– Det är fler än i annan statistik och det kan bero på att olyckorna inte anmäls, säger Mats Andersson, ombudsman med ansvar för taxiavtalet på Transports avdelning 3 i Göteborg.

Han tror att förare inte berättar om olyckor av rädsla för att bli av med jobbet. Samtidigt konstaterar han att arbetsgivarna måste vara okunniga om att trafikolyckor i taxibranschen ska anmälas som arbetsolyckor till Arbetsmiljöverket.

– Vår undersökning är inte så stor, säger han. Syftet är att vi ska få något universitet att göra en stor och oberoende studie av arbetstider, olyckor och våld inom taxi. Vi hoppas på en fördjupad analys, och bidrar gärna.

Den nordiska enkäten gjordes under andra halvan av 2017. Bakom undersökningen står Nordiska transportarbetarefederationen (NTF) som kongressade i förra veckan. Några hårda fakta om de drygt 500 som svarade på frågorna:

  • 13 taxiförare hade arbetat pass som var längre än 30 timmar.
  • 14 hade arbetat pass på mellan 25 och 30 timmar.
  • 55 hade arbetat pass på mellan 20 och 25 timmar.
  • Och 137 taxiförare hade haft arbetspass på mellan 15 och 20 timmar.

Snittet för anställda chaufförer i Norden ligger på en veckoarbetstid närmare 54 timmar. I samtliga länder ligger snittet över 48 timmar, kortast i Finland och längst i Danmark.

– När det gäller de långa arbetstiderna är procentlönerna drivande, säger Mats Andersson. Men om en taxiförare måste jobba tolv timmar i stället för åtta för att tjäna en vettig dagslön är det fel. Antingen är branschen överetablerad – eller så är priset för taxiresorna för lågt.

Bland de anställda chaufförerna i undersökningen (en fjärdedel var själva åkare) dominerade provisionslön starkt.

Chaufförerna berättar om olyckor och att åtminstone hälften av dem skedde när de själva var trötta. En olycka på tio slutade med personskador.

Cirka 60 procent av förarna i enkäten uppger att de har utsatts för hot och/eller våld i jobbet.

– Det är också en högre siffra än i den vanliga statistiken, säger Mats Andersson. Men förarna jobbar i en farlig miljö, och det brister i rapporteringen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.