Bil med taxiskylt
Close
Taxiförare är ett utsatt jobb, visar enkäten från de nordiska transportfackens federation.
Close

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

– Det är fler än i annan statistik och det kan bero på att olyckorna inte anmäls, säger Mats Andersson, ombudsman med ansvar för taxiavtalet på Transports avdelning 3 i Göteborg.

Han tror att förare inte berättar om olyckor av rädsla för att bli av med jobbet. Samtidigt konstaterar han att arbetsgivarna måste vara okunniga om att trafikolyckor i taxibranschen ska anmälas som arbetsolyckor till Arbetsmiljöverket.

– Vår undersökning är inte så stor, säger han. Syftet är att vi ska få något universitet att göra en stor och oberoende studie av arbetstider, olyckor och våld inom taxi. Vi hoppas på en fördjupad analys, och bidrar gärna.

Den nordiska enkäten gjordes under andra halvan av 2017. Bakom undersökningen står Nordiska transportarbetarefederationen (NTF) som kongressade i förra veckan. Några hårda fakta om de drygt 500 som svarade på frågorna:

  • 13 taxiförare hade arbetat pass som var längre än 30 timmar.
  • 14 hade arbetat pass på mellan 25 och 30 timmar.
  • 55 hade arbetat pass på mellan 20 och 25 timmar.
  • Och 137 taxiförare hade haft arbetspass på mellan 15 och 20 timmar.

Snittet för anställda chaufförer i Norden ligger på en veckoarbetstid närmare 54 timmar. I samtliga länder ligger snittet över 48 timmar, kortast i Finland och längst i Danmark.

– När det gäller de långa arbetstiderna är procentlönerna drivande, säger Mats Andersson. Men om en taxiförare måste jobba tolv timmar i stället för åtta för att tjäna en vettig dagslön är det fel. Antingen är branschen överetablerad – eller så är priset för taxiresorna för lågt.

Bland de anställda chaufförerna i undersökningen (en fjärdedel var själva åkare) dominerade provisionslön starkt.

Chaufförerna berättar om olyckor och att åtminstone hälften av dem skedde när de själva var trötta. En olycka på tio slutade med personskador.

Cirka 60 procent av förarna i enkäten uppger att de har utsatts för hot och/eller våld i jobbet.

– Det är också en högre siffra än i den vanliga statistiken, säger Mats Andersson. Men förarna jobbar i en farlig miljö, och det brister i rapporteringen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Ringduve taxiförare på avd 12

100 taxiförare blåsta på månadslönen

Löner. Ett av landets största taxiåkerier, Ringduve taxi i Malmö, har lurat omkring 100 chaufförer på lönen. Här kan ni läsa hela historien.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.