Bil med taxiskylt
Close
Taxiförare är ett utsatt jobb, visar enkäten från de nordiska transportfackens federation.
Close

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

– Det är fler än i annan statistik och det kan bero på att olyckorna inte anmäls, säger Mats Andersson, ombudsman med ansvar för taxiavtalet på Transports avdelning 3 i Göteborg.

Han tror att förare inte berättar om olyckor av rädsla för att bli av med jobbet. Samtidigt konstaterar han att arbetsgivarna måste vara okunniga om att trafikolyckor i taxibranschen ska anmälas som arbetsolyckor till Arbetsmiljöverket.

– Vår undersökning är inte så stor, säger han. Syftet är att vi ska få något universitet att göra en stor och oberoende studie av arbetstider, olyckor och våld inom taxi. Vi hoppas på en fördjupad analys, och bidrar gärna.

Den nordiska enkäten gjordes under andra halvan av 2017. Bakom undersökningen står Nordiska transportarbetarefederationen (NTF) som kongressade i förra veckan. Några hårda fakta om de drygt 500 som svarade på frågorna:

  • 13 taxiförare hade arbetat pass som var längre än 30 timmar.
  • 14 hade arbetat pass på mellan 25 och 30 timmar.
  • 55 hade arbetat pass på mellan 20 och 25 timmar.
  • Och 137 taxiförare hade haft arbetspass på mellan 15 och 20 timmar.

Snittet för anställda chaufförer i Norden ligger på en veckoarbetstid närmare 54 timmar. I samtliga länder ligger snittet över 48 timmar, kortast i Finland och längst i Danmark.

– När det gäller de långa arbetstiderna är procentlönerna drivande, säger Mats Andersson. Men om en taxiförare måste jobba tolv timmar i stället för åtta för att tjäna en vettig dagslön är det fel. Antingen är branschen överetablerad – eller så är priset för taxiresorna för lågt.

Bland de anställda chaufförerna i undersökningen (en fjärdedel var själva åkare) dominerade provisionslön starkt.

Chaufförerna berättar om olyckor och att åtminstone hälften av dem skedde när de själva var trötta. En olycka på tio slutade med personskador.

Cirka 60 procent av förarna i enkäten uppger att de har utsatts för hot och/eller våld i jobbet.

– Det är också en högre siffra än i den vanliga statistiken, säger Mats Andersson. Men förarna jobbar i en farlig miljö, och det brister i rapporteringen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Man häktad för misshandel mot tidningsbud

Tidningsbud. En 25-årig man häktades i Kristianstad i dag. Han är misstänkt för grov misshandel och människorov. Ett av offren är tidningsbud.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

Transportarbetarens logga

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.