Taxiarbetsgivare för skarpa krav vid upphandling

Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avvisar inte regeringens förslag om schystare villkor vid offentliga upphandlingar, till exempel färdtjänst via taxi. – Vi har viss förståelse för att förslaget kommit upp, säger Anders Norberg, förhandlingschef på BA.

Civilminister Ardalan Shekarabi har stridit hårt för sitt förslag, som skulle stoppa den värsta lönedumpningen vid offentliga upphandlingar.

På några områden, löner, arbetstid och semester, skulle alla företag som tävlar om ett offentligt kontrakt vara tvungna att följa nivåerna i kollektivavtalen.

Men i förra veckan svängde Sverigedemokraterna (SD) efter kontakter med både Svenskt Näringsliv och Almega, som organiserar tjänsteföretagen.

– Sverigedemokraterna visar sitt rätta ansikte som ett parti långt ut på högerkanten. Det låter som om de fått sitt manus från Svenskt Näringsliv, kommenterade Transports ordförande Lars Lindgren i Transportarbetaren.

För taxinäringen, som sköter färdtjänsttransporterna och en andel av skolskjutsarna åt landsting och kommuner, skulle förslaget få stor betydelse.

Enbart 35 procent av taxiföretagen har kollektivavtal, medan majoriteten kör utan. I en bransch som lider av stark överetablering dumpar många avtalslösa villkoren för sina förare.

– Det finns exempel på vunna upphandlingar där alla som kör har lönebidrag, säger Anders Norberg, förhandlingschef på BA.

Exempelvis Taxi Stockholm, som kör med kollektivavtal, har inte ett enda offentligt uppdrag i regionen, där en tredjedel av landets taxibilar rullar.

Därför är Biltrafikens arbetsgivarorganisation inte helt främmande till Shekarabis förslag.

– Svenskt Näringsliv har framfört mycket kritik mot förslaget, men vi i BA har en viss förståelse för att det har kommit upp, säger Anders Norberg.

Skulle Taxi Stockholm kunna vinna offentliga upphandlingar om förslaget genomförs?

– På det sättet skulle företaget i alla fall få samma konkurrensregler som sina medtävlare.

Anders Norberg understryker emellertid att BA vill ha kvar den fria etableringen i taxibranschen. Däremot stöder organisationen en starkare kontroll av näringen från skatteverket och andra myndigheter.

Nästa år träder regler om redovisningscentraler i kraft. Dessa ska samla in alla uppgifter från taxibilarnas färdskrivare.  Om Skatteverket begär in uppgifter ska de levereras från redovisningscentralerna.

Åtgärden är en insats mot fusket i branschen.

– Vi hopas att några icke seriösa företag på taximarknaden försvinner, säger Anders Norberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.