Taxiarbetsgivare för skarpa krav vid upphandling

Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avvisar inte regeringens förslag om schystare villkor vid offentliga upphandlingar, till exempel färdtjänst via taxi. – Vi har viss förståelse för att förslaget kommit upp, säger Anders Norberg, förhandlingschef på BA.

Civilminister Ardalan Shekarabi har stridit hårt för sitt förslag, som skulle stoppa den värsta lönedumpningen vid offentliga upphandlingar.

På några områden, löner, arbetstid och semester, skulle alla företag som tävlar om ett offentligt kontrakt vara tvungna att följa nivåerna i kollektivavtalen.

Men i förra veckan svängde Sverigedemokraterna (SD) efter kontakter med både Svenskt Näringsliv och Almega, som organiserar tjänsteföretagen.

– Sverigedemokraterna visar sitt rätta ansikte som ett parti långt ut på högerkanten. Det låter som om de fått sitt manus från Svenskt Näringsliv, kommenterade Transports ordförande Lars Lindgren i Transportarbetaren.

För taxinäringen, som sköter färdtjänsttransporterna och en andel av skolskjutsarna åt landsting och kommuner, skulle förslaget få stor betydelse.

Enbart 35 procent av taxiföretagen har kollektivavtal, medan majoriteten kör utan. I en bransch som lider av stark överetablering dumpar många avtalslösa villkoren för sina förare.

– Det finns exempel på vunna upphandlingar där alla som kör har lönebidrag, säger Anders Norberg, förhandlingschef på BA.

Exempelvis Taxi Stockholm, som kör med kollektivavtal, har inte ett enda offentligt uppdrag i regionen, där en tredjedel av landets taxibilar rullar.

Därför är Biltrafikens arbetsgivarorganisation inte helt främmande till Shekarabis förslag.

– Svenskt Näringsliv har framfört mycket kritik mot förslaget, men vi i BA har en viss förståelse för att det har kommit upp, säger Anders Norberg.

Skulle Taxi Stockholm kunna vinna offentliga upphandlingar om förslaget genomförs?

– På det sättet skulle företaget i alla fall få samma konkurrensregler som sina medtävlare.

Anders Norberg understryker emellertid att BA vill ha kvar den fria etableringen i taxibranschen. Däremot stöder organisationen en starkare kontroll av näringen från skatteverket och andra myndigheter.

Nästa år träder regler om redovisningscentraler i kraft. Dessa ska samla in alla uppgifter från taxibilarnas färdskrivare.  Om Skatteverket begär in uppgifter ska de levereras från redovisningscentralerna.

Åtgärden är en insats mot fusket i branschen.

– Vi hopas att några icke seriösa företag på taximarknaden försvinner, säger Anders Norberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.