Taxiåkare vann segdragen strid mot Taxi Kurir

Taxi Kurir ska betala tillbaka 600 000 kronor till fem av sina åkare, efter en dom i hovrätten i Göteborg. Pengarna är olika avgifter som Kurir lagt på underentreprenörerna. – Nu blir det fest, säger en av vinnarna, John Federstedt, som inte längre kör för Taxi Kurir.

Taxi Kurir är landets största taxibolag. Precis som i de flesta andra beställningscentraler utförs körningarna av åkare som håller med bilar och chaufförer.

Åkarna styrs av ett transportörsavtal. I det ingår en serviceavgift per taxibil, på omkring 9 300 kronor per månad (plus moms). Men. Vid sidan av avtalet har Kurir under årens lopp lagt på olika extraavgifter som åkarna måste betala.

Det handlar om fyra procent på alla kontokortsbetalningar och fakturakörningar. Taxi Kurir får också betala mängder med viten i samband med sena eller bommade färdtjänstresor. Dessa straffavgifter har bolaget schablonmässigt debiterat åkerierna. Oavsett vem som orsakat vitet.

Extraavgifterna infördes utan överenskommelse och har kritiserats hårt i åkarledet. Men först 2009 gick fem åkerier i Göteborgsområdet till domstol och krävde pengarna tillbaka. En av dem var enbilsåkaren John Federstedt.

Taxiåkarna vann en delseger i Göteborgs tingsrätt. Avgifterna stred mot transportörsavtalet. Men domstolen ville samtidigt begränsa Kurirs skyldighet att betala tillbaka retroaktivt.

Åkarna överklagade och i december 2014 kom hovrättens utslag. Även hovrätten underkänner avgifterna. I domen sägs dessutom att återbetalningsskyldigheten sträcker sig hela tio år bakåt i tiden. För de fem åkarna handlar det om sammanlagt 600 000 kronor, plus ränta.

I ett sista försök att vinna tvisten begärde Taxi Kurir prövningstillstånd i Högsta domstolen. I mitten av december kom avslaget. Därmed gäller hovrättens dom.

John Federstedt är mer än nöjd. Han kör numera som anställd chaufför. För konkurrenten Taxi Göteborg:

– Nu ska vi som vann målet börja leta efter andra åkare som Kurir snott på pengar.

I dag har Taxi Kurir tagit fram ett nytt transportörsavtal. När åkarna skriver under det avsäger de sig samtidigt alla retroaktiva anspråk på beställningscentralen.

Kurir har tusentals anslutna åkare. Hur många av dem har rätt att få pengar tillbaka?

– Inga, säger Taxi Kurirs vd Magnus Klintbäck. Det vara bara i Göteborg som de här avgifterna inte var reglerade i transportörsavtalet. Det rättades till och alla skrev under, utom de här fem åkarna som gick till domstol.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.