Taxiåkare vann segdragen strid mot Taxi Kurir

Taxi Kurir ska betala tillbaka 600 000 kronor till fem av sina åkare, efter en dom i hovrätten i Göteborg. Pengarna är olika avgifter som Kurir lagt på underentreprenörerna. – Nu blir det fest, säger en av vinnarna, John Federstedt, som inte längre kör för Taxi Kurir.

Taxi Kurir är landets största taxibolag. Precis som i de flesta andra beställningscentraler utförs körningarna av åkare som håller med bilar och chaufförer.

Åkarna styrs av ett transportörsavtal. I det ingår en serviceavgift per taxibil, på omkring 9 300 kronor per månad (plus moms). Men. Vid sidan av avtalet har Kurir under årens lopp lagt på olika extraavgifter som åkarna måste betala.

Det handlar om fyra procent på alla kontokortsbetalningar och fakturakörningar. Taxi Kurir får också betala mängder med viten i samband med sena eller bommade färdtjänstresor. Dessa straffavgifter har bolaget schablonmässigt debiterat åkerierna. Oavsett vem som orsakat vitet.

Extraavgifterna infördes utan överenskommelse och har kritiserats hårt i åkarledet. Men först 2009 gick fem åkerier i Göteborgsområdet till domstol och krävde pengarna tillbaka. En av dem var enbilsåkaren John Federstedt.

Taxiåkarna vann en delseger i Göteborgs tingsrätt. Avgifterna stred mot transportörsavtalet. Men domstolen ville samtidigt begränsa Kurirs skyldighet att betala tillbaka retroaktivt.

Åkarna överklagade och i december 2014 kom hovrättens utslag. Även hovrätten underkänner avgifterna. I domen sägs dessutom att återbetalningsskyldigheten sträcker sig hela tio år bakåt i tiden. För de fem åkarna handlar det om sammanlagt 600 000 kronor, plus ränta.

I ett sista försök att vinna tvisten begärde Taxi Kurir prövningstillstånd i Högsta domstolen. I mitten av december kom avslaget. Därmed gäller hovrättens dom.

John Federstedt är mer än nöjd. Han kör numera som anställd chaufför. För konkurrenten Taxi Göteborg:

– Nu ska vi som vann målet börja leta efter andra åkare som Kurir snott på pengar.

I dag har Taxi Kurir tagit fram ett nytt transportörsavtal. När åkarna skriver under det avsäger de sig samtidigt alla retroaktiva anspråk på beställningscentralen.

Kurir har tusentals anslutna åkare. Hur många av dem har rätt att få pengar tillbaka?

– Inga, säger Taxi Kurirs vd Magnus Klintbäck. Det vara bara i Göteborg som de här avgifterna inte var reglerade i transportörsavtalet. Det rättades till och alla skrev under, utom de här fem åkarna som gick till domstol.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.