Taxiåkare vann segdragen strid mot Taxi Kurir

Taxi Kurir ska betala tillbaka 600 000 kronor till fem av sina åkare, efter en dom i hovrätten i Göteborg. Pengarna är olika avgifter som Kurir lagt på underentreprenörerna. – Nu blir det fest, säger en av vinnarna, John Federstedt, som inte längre kör för Taxi Kurir.

Taxi Kurir är landets största taxibolag. Precis som i de flesta andra beställningscentraler utförs körningarna av åkare som håller med bilar och chaufförer.

Åkarna styrs av ett transportörsavtal. I det ingår en serviceavgift per taxibil, på omkring 9 300 kronor per månad (plus moms). Men. Vid sidan av avtalet har Kurir under årens lopp lagt på olika extraavgifter som åkarna måste betala.

Det handlar om fyra procent på alla kontokortsbetalningar och fakturakörningar. Taxi Kurir får också betala mängder med viten i samband med sena eller bommade färdtjänstresor. Dessa straffavgifter har bolaget schablonmässigt debiterat åkerierna. Oavsett vem som orsakat vitet.

Extraavgifterna infördes utan överenskommelse och har kritiserats hårt i åkarledet. Men först 2009 gick fem åkerier i Göteborgsområdet till domstol och krävde pengarna tillbaka. En av dem var enbilsåkaren John Federstedt.

Taxiåkarna vann en delseger i Göteborgs tingsrätt. Avgifterna stred mot transportörsavtalet. Men domstolen ville samtidigt begränsa Kurirs skyldighet att betala tillbaka retroaktivt.

Åkarna överklagade och i december 2014 kom hovrättens utslag. Även hovrätten underkänner avgifterna. I domen sägs dessutom att återbetalningsskyldigheten sträcker sig hela tio år bakåt i tiden. För de fem åkarna handlar det om sammanlagt 600 000 kronor, plus ränta.

I ett sista försök att vinna tvisten begärde Taxi Kurir prövningstillstånd i Högsta domstolen. I mitten av december kom avslaget. Därmed gäller hovrättens dom.

John Federstedt är mer än nöjd. Han kör numera som anställd chaufför. För konkurrenten Taxi Göteborg:

– Nu ska vi som vann målet börja leta efter andra åkare som Kurir snott på pengar.

I dag har Taxi Kurir tagit fram ett nytt transportörsavtal. När åkarna skriver under det avsäger de sig samtidigt alla retroaktiva anspråk på beställningscentralen.

Kurir har tusentals anslutna åkare. Hur många av dem har rätt att få pengar tillbaka?

– Inga, säger Taxi Kurirs vd Magnus Klintbäck. Det vara bara i Göteborg som de här avgifterna inte var reglerade i transportörsavtalet. Det rättades till och alla skrev under, utom de här fem åkarna som gick till domstol.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Tidningsbuntar och lådor med post

Inga brev för småländska tidningsbud

Tidningsbud. I Småland slutar tidningsbuden att dela ut post på sina rundor. Hall Media avslutar samarbetet med Bring. Tidningsprenumeranterna klagade och brevleveranserna var inte särskilt lönsamma.

Sista tidningen

Tidningsbud. Valborgsmässoafton är sista arbetsdagen för tidningsbuden. Örnsköldsviks Allehanda ska i stället delas ut med post.

Fackligt uppsökeri gav respons i Jönköping

Facket. Fallgropar där barn ramlat ner. Strul med semestern. Och mängder av visstider på macken. Det är några av vittnesmålen som kommer fram när Johanna Lans och Thomas Karlsson sticker ut på uppsökeri i Jönköping.

Protester mot EU-förslag om körtider

Buss/åkeri. Busspassagerare runt om i landet möttes i dag av budskapet att förarnas arbetstidsregler är på väg att försämras. Tillsammans med transportfack i Europa protesterar Kommunal mot förslaget på ändrade kör- och vilotidsregler.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.