Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Kollektivtrafiken i Sörmland har under flera år anlitat både flera av Sultan Salimovics företag samt K-holms vård och omsorg, som drivs av hans hustru. Företagen har skött färdtjänsten i en rad kommuner. De har under den tiden utmärkt sig med skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, indraget taxitillstånd, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Inget av Salimovic-bolagen har kvar färdtjänstuppdrag i Sörmland sedan 2016.

– Men vi får frågor om företaget från upphandlande myndigheter på andra håll i landet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport, tidigare på avdelning 7 i Nyköping.

När någon frågar berättar han historien om Sultan och Usnija Salimovics olika taxiföretag: Nävertorps taxi i Eskilstuna som gick i konkurs 2014. Nävertorps taxi som gick i konkurs i april i år. Nävertorps specialtransporter där konkurs är inledd. Och K-holms vård och omsorg som har blivit av med alla uppdrag inom färdtjänsten i Sörmland. Dessutom om förare och Transportmedlemmar som inte har fått ut sin lön i tid.

I går, onsdag, dömde Nyköpings tingsrätt Sultan Salimovic för en rad olika brott. Samtliga har skett inom något av hans taxiföretag:

  • Grovt skattebrott – han har agerat så att oriktiga uppgifter lämnats till Skatteverket när det gäller Nävertorps taxi. Om felaktigheterna inte hade upptäckts skulle bolaget ha sluppit undan 744 500 kronor i moms.
  • Bokföringsbrott – Sultan Salimovic har inte skött årsredovisning och löpande bokföring som han skulle.
  • Vårdslös skatteuppgift – Nävertorps specialtransporter har lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket. Företaget hade på så sätt kunnat undanhålla samhället skatter och arbetsgivaravgifter på sammanlagt 2,2 miljoner kronor.
  • Försvårande av skattekontroll – körpassrapporter har inte bokförts.

Sultan Salimovic medger att allt har gått till som åklagaren och domstolen beskriver. Däremot nekar han till att han har begått något brott eftersom han inte har ”agerat uppsåtligt eller av grov oaktsamhet”.

Han har några veckor på sig att överklaga domen till hovrätten.

Om den i stället vinner laga kraft blir det åtta månaders fängelse och tre års näringsförbud för Sultan Selimovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Blomstrand:
    29 oktober, 2017

    Såklartvhan ska dömas. Han vet vad han ska göra i bolaget som VD. Kraven är lika för honom som för andra. Dessutom borde man ta pengar från honom eller hans hustru o betala till staten, landstinget o till chaufförer som inte fått rött lön. Jag blev lurad på 40.000 kr på mitt första taxi jobb, men jag såg till att min fd chef hamnade i fängelse o fick näringsförbud!!!!

  2. Rickard Matsson:
    6 oktober, 2017

    Speciellt pensionerna. Saknas fortfarande för mig. :/

  3. Jan I Arvhult:
    6 oktober, 2017

    Äntligen. Det är bara synd att det inte inträffade redan 2012-12-01. Då hade man sluppit bli blåst på hela månadslöner. Och på pensionen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Transportarbetarens logga

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.