Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Kollektivtrafiken i Sörmland har under flera år anlitat både flera av Sultan Salimovics företag samt K-holms vård och omsorg, som drivs av hans hustru. Företagen har skött färdtjänsten i en rad kommuner. De har under den tiden utmärkt sig med skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, indraget taxitillstånd, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Inget av Salimovic-bolagen har kvar färdtjänstuppdrag i Sörmland sedan 2016.

– Men vi får frågor om företaget från upphandlande myndigheter på andra håll i landet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport, tidigare på avdelning 7 i Nyköping.

När någon frågar berättar han historien om Sultan och Usnija Salimovics olika taxiföretag: Nävertorps taxi i Eskilstuna som gick i konkurs 2014. Nävertorps taxi som gick i konkurs i april i år. Nävertorps specialtransporter där konkurs är inledd. Och K-holms vård och omsorg som har blivit av med alla uppdrag inom färdtjänsten i Sörmland. Dessutom om förare och Transportmedlemmar som inte har fått ut sin lön i tid.

I går, onsdag, dömde Nyköpings tingsrätt Sultan Salimovic för en rad olika brott. Samtliga har skett inom något av hans taxiföretag:

  • Grovt skattebrott – han har agerat så att oriktiga uppgifter lämnats till Skatteverket när det gäller Nävertorps taxi. Om felaktigheterna inte hade upptäckts skulle bolaget ha sluppit undan 744 500 kronor i moms.
  • Bokföringsbrott – Sultan Salimovic har inte skött årsredovisning och löpande bokföring som han skulle.
  • Vårdslös skatteuppgift – Nävertorps specialtransporter har lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket. Företaget hade på så sätt kunnat undanhålla samhället skatter och arbetsgivaravgifter på sammanlagt 2,2 miljoner kronor.
  • Försvårande av skattekontroll – körpassrapporter har inte bokförts.

Sultan Salimovic medger att allt har gått till som åklagaren och domstolen beskriver. Däremot nekar han till att han har begått något brott eftersom han inte har ”agerat uppsåtligt eller av grov oaktsamhet”.

Han har några veckor på sig att överklaga domen till hovrätten.

Om den i stället vinner laga kraft blir det åtta månaders fängelse och tre års näringsförbud för Sultan Selimovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Blomstrand:
    29 oktober, 2017

    Såklartvhan ska dömas. Han vet vad han ska göra i bolaget som VD. Kraven är lika för honom som för andra. Dessutom borde man ta pengar från honom eller hans hustru o betala till staten, landstinget o till chaufförer som inte fått rött lön. Jag blev lurad på 40.000 kr på mitt första taxi jobb, men jag såg till att min fd chef hamnade i fängelse o fick näringsförbud!!!!

  2. Rickard Matsson:
    6 oktober, 2017

    Speciellt pensionerna. Saknas fortfarande för mig. :/

  3. Jan I Arvhult:
    6 oktober, 2017

    Äntligen. Det är bara synd att det inte inträffade redan 2012-12-01. Då hade man sluppit bli blåst på hela månadslöner. Och på pensionen.

Lästips:

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Jobb på samma företag ger helt olika löner

Insändare. Så här orättvist ser det ut på samma företag! ”Peter” och ”Marie” fick båda anställning 2009 på samma företag som enbart kör samhällsbetalda resor (färdtjänst och sjukresor). Båda två har busskort med YKB och taxileg, men det är bara Peter som kör den större bussen som kräver busskort med YKB.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.