Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.

Kollektivtrafiken i Sörmland har under flera år anlitat både flera av Sultan Salimovics företag samt K-holms vård och omsorg, som drivs av hans hustru. Företagen har skött färdtjänsten i en rad kommuner. De har under den tiden utmärkt sig med skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, indraget taxitillstånd, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.

Inget av Salimovic-bolagen har kvar färdtjänstuppdrag i Sörmland sedan 2016.

– Men vi får frågor om företaget från upphandlande myndigheter på andra håll i landet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport, tidigare på avdelning 7 i Nyköping.

När någon frågar berättar han historien om Sultan och Usnija Salimovics olika taxiföretag: Nävertorps taxi i Eskilstuna som gick i konkurs 2014. Nävertorps taxi som gick i konkurs i april i år. Nävertorps specialtransporter där konkurs är inledd. Och K-holms vård och omsorg som har blivit av med alla uppdrag inom färdtjänsten i Sörmland. Dessutom om förare och Transportmedlemmar som inte har fått ut sin lön i tid.

I går, onsdag, dömde Nyköpings tingsrätt Sultan Salimovic för en rad olika brott. Samtliga har skett inom något av hans taxiföretag:

  • Grovt skattebrott – han har agerat så att oriktiga uppgifter lämnats till Skatteverket när det gäller Nävertorps taxi. Om felaktigheterna inte hade upptäckts skulle bolaget ha sluppit undan 744 500 kronor i moms.
  • Bokföringsbrott – Sultan Salimovic har inte skött årsredovisning och löpande bokföring som han skulle.
  • Vårdslös skatteuppgift – Nävertorps specialtransporter har lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket. Företaget hade på så sätt kunnat undanhålla samhället skatter och arbetsgivaravgifter på sammanlagt 2,2 miljoner kronor.
  • Försvårande av skattekontroll – körpassrapporter har inte bokförts.

Sultan Salimovic medger att allt har gått till som åklagaren och domstolen beskriver. Däremot nekar han till att han har begått något brott eftersom han inte har ”agerat uppsåtligt eller av grov oaktsamhet”.

Han har några veckor på sig att överklaga domen till hovrätten.

Om den i stället vinner laga kraft blir det åtta månaders fängelse och tre års näringsförbud för Sultan Selimovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Blomstrand:
    29 oktober, 2017

    Såklartvhan ska dömas. Han vet vad han ska göra i bolaget som VD. Kraven är lika för honom som för andra. Dessutom borde man ta pengar från honom eller hans hustru o betala till staten, landstinget o till chaufförer som inte fått rött lön. Jag blev lurad på 40.000 kr på mitt första taxi jobb, men jag såg till att min fd chef hamnade i fängelse o fick näringsförbud!!!!

  2. Rickard Matsson:
    6 oktober, 2017

    Speciellt pensionerna. Saknas fortfarande för mig. :/

  3. Jan I Arvhult:
    6 oktober, 2017

    Äntligen. Det är bara synd att det inte inträffade redan 2012-12-01. Då hade man sluppit bli blåst på hela månadslöner. Och på pensionen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Transportarbetarens logga

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Ragnar Malmquist, Mikael Wahlberg och Thomas Stenius

Facklig lobby gav resultat

Upphandling. Efter fem år är det dags igen. Ny tröja ska på men jobbet fortsätter att vara detsamma. Så är verkligheten för många av de transportarbetare vars jobb upphandlas.

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.