Close
På fredagsmorgon genomförde Transport uppsökeri på Arlandas taxiremot. Förbundets utredare Sofia Lindqvist hade med sig enkätfrågor till förarna.
Close

Taxi – vargarnas marknad

Taxi. Sex dagars jobbvecka och arbetspass på tio till tolv timmar. Så ser vardagen ut för många taxiförare i Stockholm. – Enkäten vi genomför just nu visar på stora skillnader mellan stad och landsort, säger Transports utredare Sofia Lindqvist.

Fredag morgon på Arlanda. Långt över hundra taxibilar står i kö utanför taxifiket – remoten – som också är en sorts sorteringsmaskin. Hit hänvisas alla chaufförer som lämnat av resenärer på flygplatsen och hoppas på en betalande kund även på tillbakavägen.

– Väntetiden innan du kallas fram varierar beroende på vilkens sorts bil du kör. Jag har diesel och i snitt väntar jag väl två och en halv timme på en returresa. Med miljöbil, gas, går det snabbare. Fast ofta väljer jag att åka in mot Stockholm i stället för att vänta, säger en förare som vill vara anonym.

Taxiremoten är en spegel av en bransch som i många år varit ett fackligt sorgebarn. Här köar män – nästan bara män. Uppskattningsvis 98 procent har utländsk bakgrund.

De har sökt sig till, eller hamnat i, ett yrke som inte liknar någon annat på svensk arbetsmarknad. Här gäller rakt ackord, procentlön, på inkörda pengar. Kund i bilen betyder inkomst. Ingen kund, väntetid, innebär ofta inget betalt alls.

– Procentlönen bäddar för orimliga villkor. Förare tvingas jobba extrema arbetsveckor för att få ihop en lön som går att leva på. Systemet är sjukt, säger Sofia Lindqvist.

Hon är på plats på Arlandaremoten för att samla in fler svar till den stora enkät som Transport dragit i gång, och som är tänkt att rulla över hela landet fram till den 15 september.

Saied Tagavi är också med. Till vardags är han taxiförare och ordförande i taxisektionen på Transports Stockholmsavdelning.

Under ett par intensiva timmar dyker Saied Tagavi på förare och argumenterar för fackligt medlemskap. Sofia Lindqvist gör samma sak, samtidigt som hon ställer enkätfrågor och noterar svaren i en telefonapp.

Tagavi är en sann eldsjäl. Han har lyckats engagera både Transport och LO för den besvärliga situationen för fackligt aktiva i Iran. Fast den här morgonen är det alltså taxi som gäller.

Han är mycket nöjd med att restaurangen som driver remoten tagit bort spelautomaterna. Tidigare var det åtskilliga förare som spelade bort dags- eller veckolöner i väntan på körning.

Saied Tagavi vill se fast månadslön i hela branschen, inte procentlön.

– Jag kallar taxinäringen för vargarnas marknad, säger han. Alla förare jagar själva, i stället för i flock. Chaufförerna träffar sällan varandra och inte arbetsgivaren heller. Det är svårt att ena dem.

– Det gör att bolag som vårt, Taxi Stockholm, ensidigt kan sänka procentlönen från 37 till 36 procent av inkörda pengar. I vilken annan bransch kan en arbetsgivare göra så? Vad hindrar bolagen från att sänka till 25 procent nästa gång?

Bara omkring tio procent av förarna i Stockholm är med i facket.

Grundproblemet är att det finns för många bilar, anser Tagavi. Chauffören Azher Shakir kommer fram till bordet där facket laddat upp med informationsmaterial. Han har en lösning på organiseringsproblemet:

– Sänk avgiften! Då går fler förare med och facket blir starkare. Sedan, när facket åstadkommit förändringar, kan ni höja avgiften igen.

Sofia Lindqvist går runt bland förarna. De flesta är lågmälda och ser ingen annan utväg än att fortsätta köra taxi, trots att få är nöjda med villkoren.

En ung man, Ayoub Issa, bryter mönstret. Han har kört taxi i åtta år.

– Jag kommer nog att fortsätta. Jag killar att köra. Gillar att träffa människor. Med ökad rutin blir jobbet lättare. Jag slutar ofta mina arbetspass med en bra dagskassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiparkering Arlanda

Taxiliv

Bildreportage. Väntan på nästa körning, gatudans, schackspelande chaufförer och brinnande bilar på en parkering i Akalla. Följ med fotografen och taxiföraren Ulf Isacson på en rundtur i hans taxiliv i Stockholm.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.