Close
På fredagsmorgon genomförde Transport uppsökeri på Arlandas taxiremot. Förbundets utredare Sofia Lindqvist hade med sig enkätfrågor till förarna.
Close

Taxi – vargarnas marknad

Taxi. Sex dagars jobbvecka och arbetspass på tio till tolv timmar. Så ser vardagen ut för många taxiförare i Stockholm. – Enkäten vi genomför just nu visar på stora skillnader mellan stad och landsort, säger Transports utredare Sofia Lindqvist.

Fredag morgon på Arlanda. Långt över hundra taxibilar står i kö utanför taxifiket – remoten – som också är en sorts sorteringsmaskin. Hit hänvisas alla chaufförer som lämnat av resenärer på flygplatsen och hoppas på en betalande kund även på tillbakavägen.

– Väntetiden innan du kallas fram varierar beroende på vilkens sorts bil du kör. Jag har diesel och i snitt väntar jag väl två och en halv timme på en returresa. Med miljöbil, gas, går det snabbare. Fast ofta väljer jag att åka in mot Stockholm i stället för att vänta, säger en förare som vill vara anonym.

Taxiremoten är en spegel av en bransch som i många år varit ett fackligt sorgebarn. Här köar män – nästan bara män. Uppskattningsvis 98 procent har utländsk bakgrund.

De har sökt sig till, eller hamnat i, ett yrke som inte liknar någon annat på svensk arbetsmarknad. Här gäller rakt ackord, procentlön, på inkörda pengar. Kund i bilen betyder inkomst. Ingen kund, väntetid, innebär ofta inget betalt alls.

– Procentlönen bäddar för orimliga villkor. Förare tvingas jobba extrema arbetsveckor för att få ihop en lön som går att leva på. Systemet är sjukt, säger Sofia Lindqvist.

Hon är på plats på Arlandaremoten för att samla in fler svar till den stora enkät som Transport dragit i gång, och som är tänkt att rulla över hela landet fram till den 15 september.

Saied Tagavi är också med. Till vardags är han taxiförare och ordförande i taxisektionen på Transports Stockholmsavdelning.

Under ett par intensiva timmar dyker Saied Tagavi på förare och argumenterar för fackligt medlemskap. Sofia Lindqvist gör samma sak, samtidigt som hon ställer enkätfrågor och noterar svaren i en telefonapp.

Tagavi är en sann eldsjäl. Han har lyckats engagera både Transport och LO för den besvärliga situationen för fackligt aktiva i Iran. Fast den här morgonen är det alltså taxi som gäller.

Han är mycket nöjd med att restaurangen som driver remoten tagit bort spelautomaterna. Tidigare var det åtskilliga förare som spelade bort dags- eller veckolöner i väntan på körning.

Saied Tagavi vill se fast månadslön i hela branschen, inte procentlön.

– Jag kallar taxinäringen för vargarnas marknad, säger han. Alla förare jagar själva, i stället för i flock. Chaufförerna träffar sällan varandra och inte arbetsgivaren heller. Det är svårt att ena dem.

– Det gör att bolag som vårt, Taxi Stockholm, ensidigt kan sänka procentlönen från 37 till 36 procent av inkörda pengar. I vilken annan bransch kan en arbetsgivare göra så? Vad hindrar bolagen från att sänka till 25 procent nästa gång?

Bara omkring tio procent av förarna i Stockholm är med i facket.

Grundproblemet är att det finns för många bilar, anser Tagavi. Chauffören Azher Shakir kommer fram till bordet där facket laddat upp med informationsmaterial. Han har en lösning på organiseringsproblemet:

– Sänk avgiften! Då går fler förare med och facket blir starkare. Sedan, när facket åstadkommit förändringar, kan ni höja avgiften igen.

Sofia Lindqvist går runt bland förarna. De flesta är lågmälda och ser ingen annan utväg än att fortsätta köra taxi, trots att få är nöjda med villkoren.

En ung man, Ayoub Issa, bryter mönstret. Han har kört taxi i åtta år.

– Jag kommer nog att fortsätta. Jag killar att köra. Gillar att träffa människor. Med ökad rutin blir jobbet lättare. Jag slutar ofta mina arbetspass med en bra dagskassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Ringduve taxiförare på avd 12

100 taxiförare blåsta på månadslönen

Löner. Ett av landets största taxiåkerier, Ringduve taxi i Malmö, har lurat omkring 100 chaufförer på lönen. Här kan ni läsa hela historien.

Transportarbetarens logga

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Uppsagda taxitelefonister

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Kommunal förlorade viktig busstvist i AD

Buss. Bussföretag har rätt att lägga ut fridagar för chaufförer som är utomlands på jobbresa, förutsatt att föraren inte behöver köra de lediga dygnen. Kommunal stämde företaget Bergkvarabuss inför Arbetsdomstolen, men förlorade i en så kallad mellandom.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.