Uppsagda taxitelefonister
Close
Sex kvinnor har jobbat i växeln i Ingmarsö, en har just slutat och de andra får gå den sista december. Till vänster Beatrice Carlsson, som har en månads uppsägningstid.
Close

Taxi Stockholm växlar ned

Taxitelefonister. I 27 år har Taxi Stockholm haft en telefonväxel på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Fem personer drabbas när företaget centraliserar.

Ingmarsö ligger i Österåker kommun i Stockholms skärgård och har cirka 150 bofasta personer. På ön finns bland annat båtvarv, mataffär, bibliotek och taxiväxel. Växeln placerades i ett ombyggt fritidshus på ön i april 1992 i samband med satsningar på distansarbete.

– Med den moderna tekniken spelar det ingen roll var i landet man sitter, sa Taxi Stockholms dåvarande vd Kjell Sterner, till Dagens Nyheter, år 1992.

I dag har Taxi Stockholm två telefonväxlar, en i Stockholm och en på Ingmarsö. Nu läggs växeln på ön ned och all växelverksamhet samlas i Stockholm. Sista dagen på jobbet blir den 31 december.

En av dem som drabbas är Beatrice Carlsson, som sägs upp med en månads uppsägningstid. I februari skulle hon varit anställd i två år.

– Det känns hemskt. Hela min familj bor på ön. Nu måste jag flytta till ett nytt ställe för att försöka få jobb, säger hon.

På ön arbetar i dagsläget sex personer i växeln. Två av dem arbetar heltid och en av dem har en visstidsanställning som löper ut innan det här beslutet träder i kraft vid årsskiftet.

– Jag kan köpa att de lägger ned, men inte att de behandlat personalen illa. Vi har inte fått något stöd av arbetsgivaren efter att vi fick informationen. De har inte kommit ut till oss eller ringt och frågat hur vi mår, säger Beatrice Carlsson.

Personalen har erbjudits omplacering i Stockholm.

– Det skulle ta sex timmar om dagen att pendla fram och tillbaks. Det är omöjligt att få ihop en heltidstjänst på det, säger Beatrice Carlsson.

Natalia Santos är pressansvarig på Taxi Stockholm. Hon förklarar att växeln läggs ned av ekonomiska skäl. För att ha kvar den måste företaget investera i reservkraft, utifall ett strömavbrott skulle ske, samt göra satsningar på förbättrad arbetsmiljö.

– Det är kostnader som vi inte kan rättfärdiga när vi har ett kontor i Stockholm, säger hon.

Kommer det att ske nedskärningar i Stockholmsväxeln?

­–Nej, det kommer det inte, säger hon.

Annica Collstam, ombudsman på Transports Stockholmsavdelning, berättar att förbundet fick igenom de krav som förhandlats med arbetsgivaren. Hon hälsade på medlemmarna ute på ön förra veckan.

– De är besvikna på arbetsgivaren, men var glada att vi kom dit och hälsade på, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bil med taxiskylt

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på.

Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.