Taxi Stockholm kör resenärer på Gotland under Almedalsveckan.
Close
20 bilar från Taxi Stockholm kör resenärer på Gotland under Almedalsveckan.
Close

Taxi Gotland tar hjälp från fastlandet

Under Almedalsveckan ökar efterfrågan på taxi lavinartat och många friåkare från övriga landet ser chansen att ta färjan och göra snabba pengar i Visby. Öns näst största bolag, Taxi Gotland, tar nu hjälp av Taxi Stockholm och Taxi Göteborg. De två taxijättarna har skickat 25 bilar till Visby.

– Nu har resenärerna tre bolag med kollektivavtal att åka med, säger en förare från Taxi Stockholm.

Det är onsdag förmiddag och politikerveckans fjärde dag. Svarta regnmoln har dragit in över ringmuren och paraplyerna trängs i gränderna.

Hos Taxi Gotland är telefonsvararen inkopplad. ”Vi är tyvärr fullbokade. Ring gärna senare.”

– Efterfrågan på taxi ökar kraftigt under Almedalsveckan och öns egna företag klarar inte anstormningen, säger Katarina Frank som till vardags jobbar på Taxi Stockholm.

Nu ansvarar hon för ett samarbetsprojekt på Gotland. Det sker inom en grupp av 130 taxiföretag som är med i Svea allians. Där ingår bland annat Taxi Gotland, Taxi Stockholm och Taxi Göteborg.

Sedan tre år tillbaka har Taxi Gotland tagit hjälp från alliansen. I år är det 20 bilar från Taxi Stockholm och fem från Taxi Göteborg som kommit över med färjan.

Tidigare har de olika bolagen haft olika trafikledningssystem, men denna Almedalsvecka styrs bilarna från ett gemensamt.

– Vi har skickat över sex operatörer till Gotland också, förklarar Katarina Frank. De hjälper till att bemanna växeln. Dessutom har vi ett samarbete med Swedavia på flygplatsen. Där har vi sex trafikvärdar som hjälper till med bagage och annat.

Under Almedalsveckorna har besökare genom åren fått betala dyrt för taxiresor när man klivit in i ”fribilar” som hårdutnyttjat den fria prissättning som råder i taxinäringen. Har problemet minskat?

– Det är svårt att avgöra, säger Katarina Frank. Vi såg friåkare som vände tillbaka till fastlandet när de upptäckte alla våra bilar. Men det finns absolut fribilar kvar. Hur många de är, och hur de sköter sig, kan jag inte säga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.