Taxi Stockholm kör resenärer på Gotland under Almedalsveckan.
Close
20 bilar från Taxi Stockholm kör resenärer på Gotland under Almedalsveckan.
Close

Taxi Gotland tar hjälp från fastlandet

Under Almedalsveckan ökar efterfrågan på taxi lavinartat och många friåkare från övriga landet ser chansen att ta färjan och göra snabba pengar i Visby. Öns näst största bolag, Taxi Gotland, tar nu hjälp av Taxi Stockholm och Taxi Göteborg. De två taxijättarna har skickat 25 bilar till Visby.

– Nu har resenärerna tre bolag med kollektivavtal att åka med, säger en förare från Taxi Stockholm.

Det är onsdag förmiddag och politikerveckans fjärde dag. Svarta regnmoln har dragit in över ringmuren och paraplyerna trängs i gränderna.

Hos Taxi Gotland är telefonsvararen inkopplad. ”Vi är tyvärr fullbokade. Ring gärna senare.”

– Efterfrågan på taxi ökar kraftigt under Almedalsveckan och öns egna företag klarar inte anstormningen, säger Katarina Frank som till vardags jobbar på Taxi Stockholm.

Nu ansvarar hon för ett samarbetsprojekt på Gotland. Det sker inom en grupp av 130 taxiföretag som är med i Svea allians. Där ingår bland annat Taxi Gotland, Taxi Stockholm och Taxi Göteborg.

Sedan tre år tillbaka har Taxi Gotland tagit hjälp från alliansen. I år är det 20 bilar från Taxi Stockholm och fem från Taxi Göteborg som kommit över med färjan.

Tidigare har de olika bolagen haft olika trafikledningssystem, men denna Almedalsvecka styrs bilarna från ett gemensamt.

– Vi har skickat över sex operatörer till Gotland också, förklarar Katarina Frank. De hjälper till att bemanna växeln. Dessutom har vi ett samarbete med Swedavia på flygplatsen. Där har vi sex trafikvärdar som hjälper till med bagage och annat.

Under Almedalsveckorna har besökare genom åren fått betala dyrt för taxiresor när man klivit in i ”fribilar” som hårdutnyttjat den fria prissättning som råder i taxinäringen. Har problemet minskat?

– Det är svårt att avgöra, säger Katarina Frank. Vi såg friåkare som vände tillbaka till fastlandet när de upptäckte alla våra bilar. Men det finns absolut fribilar kvar. Hur många de är, och hur de sköter sig, kan jag inte säga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.