Taxi Stockholm kör resenärer på Gotland under Almedalsveckan.
Close
20 bilar från Taxi Stockholm kör resenärer på Gotland under Almedalsveckan.
Close

Taxi Gotland tar hjälp från fastlandet

Under Almedalsveckan ökar efterfrågan på taxi lavinartat och många friåkare från övriga landet ser chansen att ta färjan och göra snabba pengar i Visby. Öns näst största bolag, Taxi Gotland, tar nu hjälp av Taxi Stockholm och Taxi Göteborg. De två taxijättarna har skickat 25 bilar till Visby.

– Nu har resenärerna tre bolag med kollektivavtal att åka med, säger en förare från Taxi Stockholm.

Det är onsdag förmiddag och politikerveckans fjärde dag. Svarta regnmoln har dragit in över ringmuren och paraplyerna trängs i gränderna.

Hos Taxi Gotland är telefonsvararen inkopplad. ”Vi är tyvärr fullbokade. Ring gärna senare.”

– Efterfrågan på taxi ökar kraftigt under Almedalsveckan och öns egna företag klarar inte anstormningen, säger Katarina Frank som till vardags jobbar på Taxi Stockholm.

Nu ansvarar hon för ett samarbetsprojekt på Gotland. Det sker inom en grupp av 130 taxiföretag som är med i Svea allians. Där ingår bland annat Taxi Gotland, Taxi Stockholm och Taxi Göteborg.

Sedan tre år tillbaka har Taxi Gotland tagit hjälp från alliansen. I år är det 20 bilar från Taxi Stockholm och fem från Taxi Göteborg som kommit över med färjan.

Tidigare har de olika bolagen haft olika trafikledningssystem, men denna Almedalsvecka styrs bilarna från ett gemensamt.

– Vi har skickat över sex operatörer till Gotland också, förklarar Katarina Frank. De hjälper till att bemanna växeln. Dessutom har vi ett samarbete med Swedavia på flygplatsen. Där har vi sex trafikvärdar som hjälper till med bagage och annat.

Under Almedalsveckorna har besökare genom åren fått betala dyrt för taxiresor när man klivit in i ”fribilar” som hårdutnyttjat den fria prissättning som råder i taxinäringen. Har problemet minskat?

– Det är svårt att avgöra, säger Katarina Frank. Vi såg friåkare som vände tillbaka till fastlandet när de upptäckte alla våra bilar. Men det finns absolut fribilar kvar. Hur många de är, och hur de sköter sig, kan jag inte säga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.