Illustration Gustaf Öhrnell, taxibilar.

Taxi – en omöjlig ekvation?

Lönerna är klara för 85 procent av Transports medlemmar. Kvar är förbundets sorgebarn – taxiförarna. De saknar ofta kollektivavtal helt. – Vi vill faktiskt ha avtal med Transport. Men en garantilön på 18 700 kronor klarar vi inte, säger Peter Burgess, åkare i Taxi 020:s egen transportörförening

Under våren har missnöjda förare och åkare i Taxi 020 genomfört flera demonstrationer i Stockholm. Det har lett till en inflammerad debatt om villkoren i branschen och bristen på kollektivavtal.

En av dem som stuckit ut hakan är Michael Harvey. Han är talesman för åkarna som ingår i Taxi 020:s transportörförening (TAF). Omkring 350 av de 450 åkarna är anslutna.

Harvey har i ett par inlägg beskrivit demonstranterna som gaphalsar. Motståndarna blev inte gladare av att han kallat angreppet på Allonias Sebhatu och den sönderslagna mobiltelefonen för en struntsak.

– I sammanhanget var det en struntsak. Det var så jag skrev, förtydligar Michael Harvey när vi träffas för en intervju.

Harvey driver ett taxiföretag med två bilar och fyra anställda. Kollegan Peter Burgess har kört taxi sedan 1986. Nu är han 020-åkare med två bilar och fem anställda. Båda åkarna kör själva också.

Både Burgess och Harvey betonar att de, och många andra av åkarna i Taxi  020, vill öppna en dialog med Transport. Burgess säger:

– I dag har väldigt få åkare i Taxi 020 kollektivavtal. Och extremt få förare är med i facket. Det beror mycket på systemet. 60 procent av åkarna har ingen anställd alls. Väldigt mycket makt sitter hos beställningscentralen.

– Men i TAF driver vi faktiskt på för att få en lösning med kollektivavtal. Det måste i så fall bli ett ramavtal, ungefär som Taxi Stockholm har. Men några förutsättningar gäller. Den ena är ekonomin.

Michael Harvey och Peter Burgess beskriver en bransch med extremt låg vinstmarginal, runt 2 procent. Enligt de två åkarna går 61–65 procent av intäkterna till förarlöner (inklusive skatt och sociala avgifter), 15 procent till bilkostnader och 15 procent i avgift till växeln. Kvar till allt annat blir runt 5–10 procent.

Både Harvey och Burgess hävdar att garantilönen som finns i dagens kollektivavtal, 18 739 kronor per månad, är omöjlig att betala. Harvey säger:

– Jag har räknat på vad det skulle kosta att betala garantilön. För att jag ska klara det måste mina intäkter öka med 32-33 procent. Det betyder att landstinget måste hosta upp en kvarts miljard mer om året för att klara färdtjänsten. Tror du verkligen att politikerna går med på det!?

Vad är huvudförklaringen till den dåliga lönsamheten?

– Överetableringen! säger de två åkarna med en mun.

I Stockholm är taxitätheten 2,9 bilar per 1 000 invånare. Det är dubbelt så mycket som riksgenomsnittet och tre gånger högre än exempelvis Kalmar och Kronobergs län.

Vad beror överetableringen på? Varför pumpar Taxi Stockholm, Taxi Kurir, Taxi 020 och andra stora beställningscentraler ut fler och fler bilar när det är uppenbart att körningarna inte räcker till de som redan finns?

I andra branscher är lönen, en fast lön till de anställda, en faktor som motverkar överetablering. Företag som inte klarar lönekostnaden slås helt enkelt ut.

Men taxi är inte en näring som andra. Här är LO-medlemmarnas genomsnittslön, runt 25 000 kronor, ett ironiskt skämt. Nästan alla taxiförare har rakt ackord, oftast 37 procent på inkörda pengar. Ytterst få – om någon – i Stockholm får ihop 150 kronor i timmen som är normallönen för en lastbilschaufför.

Vad skulle hända om landet taxiförare fick ett avtal som garanterar 25 000 i månaden?

Peter Burgess skakar på huvudet:

– Då skulle vi få ännu fler åkare utan anställda. När jag började på 1980-talet hade alla anställda förare. Om Transport får Taxi 020 att teckna ett kollektivavtal som ger alla förare 25 procent på inkörda pengar, då kommer de flesta av åkerierna att skriva på.

Michael Harvey fyller i:

– Med höjda löner skulle en massa åkare slås ut. Folk kommer att åka mindre taxi, och svartaxi skulle öka ännu mer.

– Enda lösningen är i så fall delade pass, precis som inom bussnäringen. Vi har också två tydliga toppar morgon och kväll. Mitt på dagen behövs bara en bråkdel av förarna. Fast delade pass vill ingen anställd ha.

Varför kan taxi som i princip enda bransch i hela Sverige inte klara en lön på 18 700 i månaden till anställda som kan ha fem, tio års yrkeserfarenhet?

– Många tjänar faktiskt 25 000 kronor. Men då krävs att du jobbar tio, elva timmar sex dagar i veckan, påpekar Burgess.

Michael Harvey anser att mycket av den senaste tidens taxidebatt baseras på felaktiga uppgifter. En handlar om det nya färdtjänstavtalet med landstinget, som började gälla den 1 februari.

I upphandlingen blev Taxi 020 vinnare tillsammans med Taxi Kurir – två företag som ingår koncernen Cabonline (tidigare Fågelviksgruppen). Arga förare och åkare hävdar att lönerna gått ner kraftigt i och med det nya avtalet:

– Det stämmer inte, säger Peter Burgess. I februari och mars ökade våra intäkter, jämfört med året innan. Mina förare har fått en löneökning på fem procent.

Under våren har åkeriets chaufförer i snitt kört in 280–290 kronor per inloggad timme, enligt Burgess. Räknar man av momsen innebär det att förarna fått ut omkring 97–100 kronor i timmen. Före skatt. Det motsvarar en heltidslön på cirka 16 500 kronor vid vanlig 38-timmarsvecka.

Michael Harvey bekräftar att hans förare har ungefär samma intäkt per timme.

Hur känns det att vara arbetsgivare och betala ut en av arbetsmarknadens absolut sämsta löner? Till vuxna kompetenta yrkesförare…

– 16 500 är inte bra, men inte direkt dåligt heller, säger Harvey. Det är trots allt ett himla trevligt jobb. Du behöver inte jobba alla de här timmarna. Du tar det lugnt, sitter och läser.

– Det är inte som att stå inne på Volvo och slita hela tiden. Det går inte att jämföra stenhårda tunga kroppsarbeten med ett trevligt jobb där du sitter och pratar med roliga människor!

Under intervjun återkommer Peter Burgess flera gånger till en fråga. Som arbetsgivare har han inte kontroll över sin personal:

– I praktiken är det våra förare som bestämmer när, var och hur mycket de ska jobba. Jag har folk som absolut inte vill börja förrän klockan åtta på morgonen, fast jag vill ha ut dem senast sju. Och de vill inte köra i innerstan, helst bara på Ljusterö. Juridisk sett är jag arbetsgivare, men i praktiken hyr jag bara ut en bil till dem.

– Det här är ett av skälen till att åkarna är intresserade av kollektivavtal. Vi skulle betrakta avtalet som ett avtal, inte en deklaration om mänskliga rättigheter. I ett avtal skulle vi utgå från att vi får lägga schema, att vi får bestämma när föraren börjar och slutar.

Arbetstidsregler finns ju i de flesta kollektivavtal och normalt betalar arbetsgivare extra för arbete på nätter och helger. Inte som i taxi där varken ob eller övertid utgår. Men är det inte trots allt arbetsgivarens ansvar att leda och fördela arbetet? Och rekrytera kompetent personal och motivera dem att jobba?

– Problemet är förarbristen, suckar Peter Burgess.

– När vi sätter in platsannonser får vi noll svar. Jag kan inte säga upp förare, då blir den bilen stående och ger inga intäkter. Det är bättre med en dålig förare än ingen alls.

Är du egentligen förvånad över förarbristen? Med tanke på lönen och arbetstiderna…

Michael Harvey tar ordet:

– Man måste förstå att kusk aldrig har varit ett toppjobb. Och kommer aldrig någonsin att bli! Du sitter på din kuskbock och väntar. Och det finns heller ingen karriärväg i taxi.

– Det är ett tankefel att utgå ifrån alla taxiförare ska tjäna 25 000 kronor i månaden och kunna försörja en familj på arbetet. Det är ett trevligt extraknäck. Något man gör i väntan på ett annat jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.