Taxi 020:s vd provocerad vid gatubråk

Debatt. En representant för LO-förbundet Transport har offentligen krävt att VD för Taxi 020 AB avgår efter att något som kan liknas vid en vild strejk urartat till en skrikmatch utanför företagets entré.

Styrelsen för Transportörföreningen Taxi 020 (Taf) ställer sig frågande till huruvida Transport centralt verkligen stödjer den här typen av aktioner. I och med de senaste dagarnas turer kring en trasig mobil och SVT Stockholms reportage så vill Taf gå ut och poängtera att de är den enda officiella och registrerade transportör förening inom TAXI 020 som representeras av cirka 350 av de cirka 440 medlemmar.

Vi hoppas därför att Transport omgående tar avstånd från såväl de utomfackliga aktioner som riktats mot vårt varumärke, som det från en enskild ombudsman framförda kravet på vd:s avgång. Det vore nämligen förfärande om det av detta skulle bildas en praxis där LO-förbundens representanter, på eget initiativ och utan vare sig faktabakgrund eller analys skulle ges mandat att lite hursomhelst i media gå ut med krav på att stora företag avsätter sin ledning.

Bakgrunden till hela den här historien är att en mycket liten men högljudd och aggressiv grupp förare och även åkare fått ihop några tiotal förare (av flera tusen!) till vad de vill kalla för ”strejk” eller ”demonstration”. Eftersom dessa ägt rum under arbetstid är de att jämföra med vilda strejker.

Såvitt vi i styrelsen för Transportörföreningen Taxi 020 vet så är den person som är drivande i detta inte ens knuten till vårt företag, vare sig som åkare eller som förare. Vilka ytterligare personer, och vilka intressen som ligger bakom dessa huvudlösa attacker på vårt varumärke är för oss ännu okänt.

Och, om det då verkligen vore så att LO-förbundet Transport även från centralt håll officiellt stödjer detta av ett fåtal påhittade uppror, ja då är detta naturligtvis synnerligen förvånande, och i så fall något helt nytt inom den så kallade Svenska modellen.

Vi är nämligen hundratals seriösa åkare inom Taxi 020 som skulle välkomna ett nytt genomtänkt och verklighetsförankrat kollektivavtal för taxinäringen. Men varken vi eller Taxi 020:s ledning vill förhandla detta på gatan med en hop tutande och skrikande demonstranter, helt utan något formellt fackligt mandat.

Och om det nu verkligen är så illa att LO numera stödjer att företagsledningar skall fysiskt konfronteras och provoceras på gator och torg – ja då är det ju detta som är den stora nyheten!

Att en mobiltelefon hamnade på marken i stundens hetta är faktiskt i det här sammanhanget bara en ren struntsak…

 

Fotnot: Uttalandet publicerades först på Tafs hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Ökade klyftor oroar LO

Almedalen 2018. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Almedalen 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En brytningstid

Krönika. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Facket & framtiden
Förstamajdemonstration

Det handlar om världsbilden

Debatt. Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i. Och vilka frågor som ska styra utvecklingen framåt.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.