Taxi 020:s vd provocerad vid gatubråk

Debatt. En representant för LO-förbundet Transport har offentligen krävt att VD för Taxi 020 AB avgår efter att något som kan liknas vid en vild strejk urartat till en skrikmatch utanför företagets entré.

Styrelsen för Transportörföreningen Taxi 020 (Taf) ställer sig frågande till huruvida Transport centralt verkligen stödjer den här typen av aktioner. I och med de senaste dagarnas turer kring en trasig mobil och SVT Stockholms reportage så vill Taf gå ut och poängtera att de är den enda officiella och registrerade transportör förening inom TAXI 020 som representeras av cirka 350 av de cirka 440 medlemmar.

Vi hoppas därför att Transport omgående tar avstånd från såväl de utomfackliga aktioner som riktats mot vårt varumärke, som det från en enskild ombudsman framförda kravet på vd:s avgång. Det vore nämligen förfärande om det av detta skulle bildas en praxis där LO-förbundens representanter, på eget initiativ och utan vare sig faktabakgrund eller analys skulle ges mandat att lite hursomhelst i media gå ut med krav på att stora företag avsätter sin ledning.

Bakgrunden till hela den här historien är att en mycket liten men högljudd och aggressiv grupp förare och även åkare fått ihop några tiotal förare (av flera tusen!) till vad de vill kalla för ”strejk” eller ”demonstration”. Eftersom dessa ägt rum under arbetstid är de att jämföra med vilda strejker.

Såvitt vi i styrelsen för Transportörföreningen Taxi 020 vet så är den person som är drivande i detta inte ens knuten till vårt företag, vare sig som åkare eller som förare. Vilka ytterligare personer, och vilka intressen som ligger bakom dessa huvudlösa attacker på vårt varumärke är för oss ännu okänt.

Och, om det då verkligen vore så att LO-förbundet Transport även från centralt håll officiellt stödjer detta av ett fåtal påhittade uppror, ja då är detta naturligtvis synnerligen förvånande, och i så fall något helt nytt inom den så kallade Svenska modellen.

Vi är nämligen hundratals seriösa åkare inom Taxi 020 som skulle välkomna ett nytt genomtänkt och verklighetsförankrat kollektivavtal för taxinäringen. Men varken vi eller Taxi 020:s ledning vill förhandla detta på gatan med en hop tutande och skrikande demonstranter, helt utan något formellt fackligt mandat.

Och om det nu verkligen är så illa att LO numera stödjer att företagsledningar skall fysiskt konfronteras och provoceras på gator och torg – ja då är det ju detta som är den stora nyheten!

Att en mobiltelefon hamnade på marken i stundens hetta är faktiskt i det här sammanhanget bara en ren struntsak…

 

Fotnot: Uttalandet publicerades först på Tafs hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

Arbetskraftsinvandring. De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.

LO sparkar i gång valrörelsen

Politik. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Om sopor – och en och annan sopa

Debatt. Det gamla ordspråket ” Den som tiger han samtycker” ligger som ett skitigt täcke över många offentliga verksamheter, som i sin iver att anpassa sig släpper tyglarna och säljer bort samhällsviktig service och omsorg till internationella marknadskrafter vars mål är att tjäna så mycket slantar som möjligt till sina ägare.

Jag vill ge en ros till …

Agneta Larsson på Transports a-kassa, för trevligt och varmt bemötande när jag kontaktade a-kassan för första gången!

Välkomna till oss så tar vi ansvar tillsammans!

Ordförandeord. Kamrater, ni har förmodligen hört talas om problemen i Göteborgs hamn och att dessa också är huvudanledningen till att regeringen påbörjat en utredning av konflikträtten. En del av er såg kanske också Uppdrag Granskning som handlade om detta.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Vem är fackpamp?

Ledare. I januari tog tv-programmet Uppdrag granskning upp konflikten i Göteborgs hamn, som primärt utkämpas mellan containerjätten APM Terminals och Hamnarbetarförbundet. Men även Transport har en nyckelroll i tvisten.

Ge medlemmarna betald utbildning om avtalet

Insändare. Jag önskar att facket skulle börja anordna regelbundna, återkommande fortbildningskurser i transportavtalet (löner, arbetstid, kör och vilotid osv) på betald arbetstid.

Metoo mobilskärm

Gärna tuff jargong, men ge fan i sexism och rasism

Debatt. Alltså. På tal om #metoo och #banaväg (som jag i skrivande stund inte vet vart det landar) och alla andra fantastiska hashtags och upprop mot sexuella trakasserier och övergrepp: Hör jag någon mer yppa orden ”äsch, jag tar det inte på allvar” eller ”jag kan stå upp för mig själv” – då kommer jag kräkas. Kaskadkräkas.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.