Taxi 020:s vd provocerad vid gatubråk

Debatt. En representant för LO-förbundet Transport har offentligen krävt att VD för Taxi 020 AB avgår efter att något som kan liknas vid en vild strejk urartat till en skrikmatch utanför företagets entré.

Styrelsen för Transportörföreningen Taxi 020 (Taf) ställer sig frågande till huruvida Transport centralt verkligen stödjer den här typen av aktioner. I och med de senaste dagarnas turer kring en trasig mobil och SVT Stockholms reportage så vill Taf gå ut och poängtera att de är den enda officiella och registrerade transportör förening inom TAXI 020 som representeras av cirka 350 av de cirka 440 medlemmar.

Vi hoppas därför att Transport omgående tar avstånd från såväl de utomfackliga aktioner som riktats mot vårt varumärke, som det från en enskild ombudsman framförda kravet på vd:s avgång. Det vore nämligen förfärande om det av detta skulle bildas en praxis där LO-förbundens representanter, på eget initiativ och utan vare sig faktabakgrund eller analys skulle ges mandat att lite hursomhelst i media gå ut med krav på att stora företag avsätter sin ledning.

Bakgrunden till hela den här historien är att en mycket liten men högljudd och aggressiv grupp förare och även åkare fått ihop några tiotal förare (av flera tusen!) till vad de vill kalla för ”strejk” eller ”demonstration”. Eftersom dessa ägt rum under arbetstid är de att jämföra med vilda strejker.

Såvitt vi i styrelsen för Transportörföreningen Taxi 020 vet så är den person som är drivande i detta inte ens knuten till vårt företag, vare sig som åkare eller som förare. Vilka ytterligare personer, och vilka intressen som ligger bakom dessa huvudlösa attacker på vårt varumärke är för oss ännu okänt.

Och, om det då verkligen vore så att LO-förbundet Transport även från centralt håll officiellt stödjer detta av ett fåtal påhittade uppror, ja då är detta naturligtvis synnerligen förvånande, och i så fall något helt nytt inom den så kallade Svenska modellen.

Vi är nämligen hundratals seriösa åkare inom Taxi 020 som skulle välkomna ett nytt genomtänkt och verklighetsförankrat kollektivavtal för taxinäringen. Men varken vi eller Taxi 020:s ledning vill förhandla detta på gatan med en hop tutande och skrikande demonstranter, helt utan något formellt fackligt mandat.

Och om det nu verkligen är så illa att LO numera stödjer att företagsledningar skall fysiskt konfronteras och provoceras på gator och torg – ja då är det ju detta som är den stora nyheten!

Att en mobiltelefon hamnade på marken i stundens hetta är faktiskt i det här sammanhanget bara en ren struntsak…

 

Fotnot: Uttalandet publicerades först på Tafs hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalen klara för industrifacken – Transport träffar BA i nästa vecka

Nytt avtal. I dag träffade industrifacken inom LO ett treårigt avtal med arbetsgivarna. Det ger totalt 6,5 procent under avtalstiden. Transport har fortfarande förhandlingar kvar, och kommer att träffa motparten BA i nästa vecka. – Vi kan redan nu säga att det är både för lite pengar och för lång tid, säger Tommy Wreeth på Transport.

”Nu kavlar vi upp ärmarna igen”

Krönika. Avtalsrörelsen 2016 kan snart läggas till handlingarna. Det har varit ett framgångsrikt arbete. Avtalsdelegationerna har gjort ett utmärkt jobb och mina medarbetare på förbundskontoret har fått allting att fungera perfekt, alltifrån förberedelsearbetet vidare till förhandlingsprocessen och sedan informationen.

Svårare få ersättning

Få prövningar. Allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Men det beror inte på energiska arbetsgivare och bättre arbetsmiljö. – Alldeles för få ärenden prövas i dag. Vi behöver ändra lagstiftningen! Uppmaningen kommer från Claes Jansson på LO och TCO:s juristbyrå, som hjälper fack och medlemmar i tvister med arbetsgivare. Det är illa ställt med vår svenska arbetsskadeförsäkring, konstaterar han. LO har också en rad förslag till förändringar av reglerna.

Insändare

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Försäkringar. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Var finns moralen och etiken?

Kongressen 2017. Som gäst på Transports kongress var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Ett kampförbund – det är stort

Ledare. Kongressen är över. Det är som att komma ut ur en dimma av val, motioner, intensiva diskussioner, yrkanden, halvdruckna fikamuggar och propositionsordningar så invecklade att den som nickar till en halv sekund är vilse i rymden.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.