Hundratals förare i Taxi 020 måste gå utbildning på obetald tid, för att få behålla jobben. Allonias Sebhatu och Leo Grubbström (mitten) delade ut flygblad med information om facket.
Close
Hundratals förare i Taxi 020 måste gå utbildning på obetald tid, för att få behålla jobben. Allonias Sebhatu och Leo Grubbström (mitten) delade ut flygblad med information om facket.
Close

Taxi 020 tvingar 300 förare gå obetald utbildning

Taxi 020 kallar hundratals förare till obligatorisk obetald utbildning. Den som inte kommer hotas med indragen legitimation, vilket innebär sparken. – Jag vet inte varför just jag kallats. Det sägs att det är förare som fått många klagomål på sig, säger en förare som är på väg in till utbildningen.

Det är tisdag morgon och en strid ström av förare går mot taxikoncernen Fågelviksgruppens kurslokal i Stockholm. Utanför står Transport med flygblad.

En chaufför stannar upp.

– Varför är du kallad hit? frågar Saied Tagavi som är aktiv i Stockholmsavdelningens taxisektion.

– Vet inte, säger föraren. Jag har kört för Taxi 020 i 4,5 år. Alla som kör färdtjänst får ju någon gång klagomål. Det senaste är från 2013, tror jag. Min åkare sa åt mig att jag måste gå hit, om jag vill ha jobbet kvar. Någon lön får jag inte.

Saied Tagavi och de övriga från facket skakar på huvudet. De försöker förmå chaufförerna att gå med i facket. De påminner också om att anställda som eventuellt blir avstängda och sedan uppsagda efter utbildningen åtminstone ska ha uppsägningslön.

Fler förare strömmar till. De flesta är frågande inför kursen som omfattar tre tillfällen. Ett timslångt informationsmöte, plus två kursdagar på sammanlagt tio timmar.

En man berättar att han åkte till informationsmötet. När han ifrågasatte upplägget blev han uppmanad att hålla tyst. Eller ”lämna ifrån sig Taxi 020:s legitimation och gå därifrån”.

Transport har kommit över information från arbetsgivaren där det framgår att minst 300 förare ska kallas till ”vidareutbildning och slutprov”. Enligt ett brev som gått ut har de utpekade dragit på sig klagomål och dessutom ertappats med att ”manipulera systemet”. Vad manipulationen bestått i framgår inte. Flera anställda tror att det handlar om att man tackat nej till färdtjänstkörningar. Körningar som blivit allt mer olönsamma i takt med att Fågelviksgruppen dumpat priserna när Stockholmskommunerna upphandlat.

Ute på trottoaren fortsätter Saied Tagavi och Allonias Sebhatu, en förare som själv fått sparken från Fågelviksgruppens bolag Taxi Kurir, att argumentera för facklig anslutning och kollektivavtal. Tagavi säger:

– Taxi har blivit vargarnas marknad. Det är en modern form av slaveri och villkoren som gäller i branschen borde inte vara möjliga år 2016.

Han och andra har jobbat länge för att få fler att gå med i facket. Varför går det så trögt?

– Det finns flera förklaringar. Många förare är rädda. Rädda för att bli arbetslösa om de börjar ifrågasätta. I vårt yrke finns heller inga naturliga samlingspunkter. Det är ett ensamjobb och gemenskapen är inte som på ett kontor eller ett lager.

– Sedan är det ju så att de flesta har invandrarbakgrund. Man vet inte hur den svenska modellen fungerar och det finns en misstro mot facket. Många kommer från länder där staten blandat sig i och manipulerat facket.

Transportarbetaren har under förmiddagen sökt ansvariga på Taxi 020 för en kommentar, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.