Hundratals förare i Taxi 020 måste gå utbildning på obetald tid, för att få behålla jobben. Allonias Sebhatu och Leo Grubbström (mitten) delade ut flygblad med information om facket.
Close
Hundratals förare i Taxi 020 måste gå utbildning på obetald tid, för att få behålla jobben. Allonias Sebhatu och Leo Grubbström (mitten) delade ut flygblad med information om facket.
Close

Taxi 020 tvingar 300 förare gå obetald utbildning

Taxi 020 kallar hundratals förare till obligatorisk obetald utbildning. Den som inte kommer hotas med indragen legitimation, vilket innebär sparken. – Jag vet inte varför just jag kallats. Det sägs att det är förare som fått många klagomål på sig, säger en förare som är på väg in till utbildningen.

Det är tisdag morgon och en strid ström av förare går mot taxikoncernen Fågelviksgruppens kurslokal i Stockholm. Utanför står Transport med flygblad.

En chaufför stannar upp.

– Varför är du kallad hit? frågar Saied Tagavi som är aktiv i Stockholmsavdelningens taxisektion.

– Vet inte, säger föraren. Jag har kört för Taxi 020 i 4,5 år. Alla som kör färdtjänst får ju någon gång klagomål. Det senaste är från 2013, tror jag. Min åkare sa åt mig att jag måste gå hit, om jag vill ha jobbet kvar. Någon lön får jag inte.

Saied Tagavi och de övriga från facket skakar på huvudet. De försöker förmå chaufförerna att gå med i facket. De påminner också om att anställda som eventuellt blir avstängda och sedan uppsagda efter utbildningen åtminstone ska ha uppsägningslön.

Fler förare strömmar till. De flesta är frågande inför kursen som omfattar tre tillfällen. Ett timslångt informationsmöte, plus två kursdagar på sammanlagt tio timmar.

En man berättar att han åkte till informationsmötet. När han ifrågasatte upplägget blev han uppmanad att hålla tyst. Eller ”lämna ifrån sig Taxi 020:s legitimation och gå därifrån”.

Transport har kommit över information från arbetsgivaren där det framgår att minst 300 förare ska kallas till ”vidareutbildning och slutprov”. Enligt ett brev som gått ut har de utpekade dragit på sig klagomål och dessutom ertappats med att ”manipulera systemet”. Vad manipulationen bestått i framgår inte. Flera anställda tror att det handlar om att man tackat nej till färdtjänstkörningar. Körningar som blivit allt mer olönsamma i takt med att Fågelviksgruppen dumpat priserna när Stockholmskommunerna upphandlat.

Ute på trottoaren fortsätter Saied Tagavi och Allonias Sebhatu, en förare som själv fått sparken från Fågelviksgruppens bolag Taxi Kurir, att argumentera för facklig anslutning och kollektivavtal. Tagavi säger:

– Taxi har blivit vargarnas marknad. Det är en modern form av slaveri och villkoren som gäller i branschen borde inte vara möjliga år 2016.

Han och andra har jobbat länge för att få fler att gå med i facket. Varför går det så trögt?

– Det finns flera förklaringar. Många förare är rädda. Rädda för att bli arbetslösa om de börjar ifrågasätta. I vårt yrke finns heller inga naturliga samlingspunkter. Det är ett ensamjobb och gemenskapen är inte som på ett kontor eller ett lager.

– Sedan är det ju så att de flesta har invandrarbakgrund. Man vet inte hur den svenska modellen fungerar och det finns en misstro mot facket. Många kommer från länder där staten blandat sig i och manipulerat facket.

Transportarbetaren har under förmiddagen sökt ansvariga på Taxi 020 för en kommentar, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.