Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje
Close
På väg från Södertälje – för att bevisa konvojkörandets fördelar.
Close

Tätt mellan lastbilarna

32 x 3 + 10 + 10 = 116. Så många meter är det fordonståg som just nu färdas söderut genom Sverige. Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. Vi fick tag på Camilla Holmqvist som rattar tätbilen: – De andra följer mig och de får hoppas att jag inte kör för konstigt.

Konvojkörning sparar bränsle.

– Aerodynamiken gör att vi kan spara tio procent på att ligga så tätt, säger Jonas Hofstedt, som är chef för Scanias drivlineutveckling.

Den konvoj som startade i Södertälje i dag består av tre fordon. Föraren i den första lastbilen – Camilla Holmqvist – bestämmer hastigheten. De bilar som kommer efter henne är utrustade med en avancerad teknik som gör att de i princip är självkörande, och att de håller avståndet.

– Jag ligger i 80, säger Camilla Holmqvist just när hon har passerat Nyköping. Om det trots tekniken har blivit ett lite längre mellanrum till dem som kommer efter sänker jag till 70 kanske.

Annan trafik ska kunna köra om hela fordonskaravanen på en gång. Den färdas bara på motorväg. Men samtliga förare kan lämna konvojen eller öka avstånden om så behövs för att underlätta för medtrafikanterna.

Extra långa lastbilar spar också bränsle.

– Eftersom vi får in mer i ett 32 meter långt fordon blir bränsleåtgången cirka 30 procent lägre per mängd fraktat gods, säger Jonas Hofstedt.

De extralånga lastbilarna får dock bara köras i Sverige, och bara på sträckan Södertälje – Malmö. När konvojen i morgon fortsätter över Öresundsbron har de bakersta trailrarna kopplats av, och vart och ett av fordonen blir 17 meter långt.

Jonas Hofstedt berättar att konvojen har tillkommit på initiativ från Nederländerna, som är EU:s ordförandeland just nu. Transportministern Melanie Schultz van Haegen är en av dem som ligger bakom att Scania, Volvo och fyra andra lastbilstillverkare nästa tisdag strålar samman med sina konvojer i Rotterdam.

– Hon driver på för att EU-länderna ska tillåta konvojkörning, säger Jonas Hofstedt. Den här uppvisningen kräver dispens i de länder vi färdas igenom.

Konvojkörning heter platooning på engelska. Evenemanget med de sex lastbilstillverkarna heter därför the European truck platooning challenge, och är det första initiativet i världen som ett antal länder gör tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).