Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje
Close
På väg från Södertälje – för att bevisa konvojkörandets fördelar.
Close

Tätt mellan lastbilarna

32 x 3 + 10 + 10 = 116. Så många meter är det fordonståg som just nu färdas söderut genom Sverige. Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. Vi fick tag på Camilla Holmqvist som rattar tätbilen: – De andra följer mig och de får hoppas att jag inte kör för konstigt.

Konvojkörning sparar bränsle.

– Aerodynamiken gör att vi kan spara tio procent på att ligga så tätt, säger Jonas Hofstedt, som är chef för Scanias drivlineutveckling.

Den konvoj som startade i Södertälje i dag består av tre fordon. Föraren i den första lastbilen – Camilla Holmqvist – bestämmer hastigheten. De bilar som kommer efter henne är utrustade med en avancerad teknik som gör att de i princip är självkörande, och att de håller avståndet.

– Jag ligger i 80, säger Camilla Holmqvist just när hon har passerat Nyköping. Om det trots tekniken har blivit ett lite längre mellanrum till dem som kommer efter sänker jag till 70 kanske.

Annan trafik ska kunna köra om hela fordonskaravanen på en gång. Den färdas bara på motorväg. Men samtliga förare kan lämna konvojen eller öka avstånden om så behövs för att underlätta för medtrafikanterna.

Extra långa lastbilar spar också bränsle.

– Eftersom vi får in mer i ett 32 meter långt fordon blir bränsleåtgången cirka 30 procent lägre per mängd fraktat gods, säger Jonas Hofstedt.

De extralånga lastbilarna får dock bara köras i Sverige, och bara på sträckan Södertälje – Malmö. När konvojen i morgon fortsätter över Öresundsbron har de bakersta trailrarna kopplats av, och vart och ett av fordonen blir 17 meter långt.

Jonas Hofstedt berättar att konvojen har tillkommit på initiativ från Nederländerna, som är EU:s ordförandeland just nu. Transportministern Melanie Schultz van Haegen är en av dem som ligger bakom att Scania, Volvo och fyra andra lastbilstillverkare nästa tisdag strålar samman med sina konvojer i Rotterdam.

– Hon driver på för att EU-länderna ska tillåta konvojkörning, säger Jonas Hofstedt. Den här uppvisningen kräver dispens i de länder vi färdas igenom.

Konvojkörning heter platooning på engelska. Evenemanget med de sex lastbilstillverkarna heter därför the European truck platooning challenge, och är det första initiativet i världen som ett antal länder gör tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.