Cykelbud med Foodorauniform.
Close
Svenska Foodora är den största aktören med matbud. Företaget har cirka 450 anställda i de stora städerna.
Close

Taskiga villkor för matbud

Arbetsvillkor. De som cyklar med varm mat i stora ryggsäckar har rätt igenom dåliga villkor. Transport strävar efter att teckna kollektivavtal med företagen. Och det ser nu ut som att förhandlingar kan leda fram till ett branschanpassat avtal.

På ett par år har storstadsborna i Sverige fått vänja sig vid en ny syn på gatorna: cyklister som pilar fram med stora kubformade ryggsäckar. Logotyper med namn som Foodora, Uber Eats och Wolt skvallrar om innehållet, restaurangmat som levereras i lådor till arbetsplatser och bostäder sedan den beställts via en app i telefonen.

Cykelbuden är ofta studenter, arbetslösa och andra som behöver extra pengar från ett relativt okomplicerat och fritt arbete. I de flesta fall, utom Foodora, är buden inte anställda av företaget. De får i stället sin lön genom ett så kallat egenanställningsföretag, ett mellanting mellan att ha en egen F-skattsedel och att arbeta via ett bemanningsföretag.

Foodora har totalt cirka 450 anställda cykelbud i de stora svenska städerna, de flesta med kontrakt som inte sträcker sig längre än en månad i taget.

Det finns stora problem med dåliga anställningsvillkor och låga löner för dem som cyklar med mat. Några kollektivavtal finns inte och anställningstryggheten är låg.

Antti Vainio är utredare på Transport. Han har analyserat hur den så kallade plattformsekonomin har vuxit fram, där arbetsgivare, arbetstagare och arbetsplats inte längre är självklara begrepp.

– Det största problemet är att företagen vill slippa allt ansvar för de anställda. Exempelvis har arbetsmiljölagen en bred definition av vem eller vilka som ska ha arbetsmiljöansvaret. Det ansvaret menar jag att det företag som tillhandahåller beställnings-appen ska ta, eftersom det är app-företaget som leder och fördelar arbetsuppgifterna till buden, säger Antti Vainio.

App-företagen anser sig vara teknikföretag som knyter samman kunden med restaurangen och att man därför inte har några anställda bud att teckna kollektivavtal för.

– Avtal löser bland annat frågan om vilka försäkringar som ska
finnas och rättar samtidigt till en rad andra problem, säger Antti Vainio.

Lars Karlsson är ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

– Det finns en utbredd motvilja hos företagen att teckna kollektivavtal med Transport. Ansvaret för dem som gör jobbet skyfflas omkring mellan de olika parter som är inblandade, med svaga och skiftande argument för varför man inte vill se några avtal, säger han.

I kontakten med en rad cykelbud har Lars Karlsson fått berättelser om bristande arbetsmiljö, otrygga anställningsformer och låga löner. Han har samtidigt sett att antalet medlemmar ökar bland dem som är cykelbud.

Buden vittnar om löner på 70 kronor i timmen med 20 kronor extra per leverans. Transportavtalet, som är det avtal som Transport vill teckna med branschen, har en lägstalön på 130 kronor i timmen. Det innebär att ett bud i genomsnitt måste ha minst tre leveranser per timme för att nå upp till avtalets lägsta lön. Samtidigt ökar antalet bud på gatorna och därmed konkurrensen om uppdragen, vilket gör att det i dag är mycket svårt att nå den nivån.

– Jag hoppas att Transport och företagen ska kunna hitta en bra lösning så att vi kan teckna kollektivavtal, säger Lars Karlsson, som i sina kontakter med Foodora har upplevt att det finns en öppning.

– Vi ska förhandla om ett första kollektivavtal som kan vara antingen ett branschanpassat hängavtal till transportavtalet eller ett företagsspecifikt avtal. Vilket det än blir, så är det ett första steg mot att skapa ett riktigt branschavtal för just
cykelbuden. Ett sådant avtal kommer antagligen inte att se ut som transportavtalet, som vi helst vill teckna. Men det är på alla sätt bättre än att som nu, leva helt avtalslöst, säger Lars Karlsson.

Juristen Effie Kourlos företräder Foodora i arbetsrättsfrågor.

– Jag kan bekräfta att Foodora har en dialog med Transport och att företaget ställer sig positivt till att diskutera ett branschanpassat avtal för cykelbuden. Det är också bra att Transport genom sin förbundsjurist förstår att det befintliga Transportavtal man vill teckna inte riktigt fungerar för den här unga branschen, säger hon.

Effie Kourlos tillägger att Foodora på eget initiativ sedan hösten 2016 för diskussioner med arbetsgivarorganisationen Almega om att upprätta ett branschavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Budens väg till facket

Cykelbud. Uppstickarföretag säljer restaurangmat som levereras direkt till dörren. Skitvillkor varnar Transport, som nu försöker organisera buden.

Transport ska förhandla om cykelbudet Carlos Gomes

Cykelbudet Carlos Gomes i Stockholm, som förlorade sitt arbete på Foodora efter att han bett Transport om hjälp med sjuklönen, kan kanske få sitt jobb tillbaka. – Jag ska träffa Foodoras jurister och diskutera vad som egentligen hänt, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?