Cykelbud med Foodorauniform.
Close
Svenska Foodora är den största aktören med matbud. Företaget har cirka 450 anställda i de stora städerna.
Close

Taskiga villkor för matbud

Arbetsvillkor. De som cyklar med varm mat i stora ryggsäckar har rätt igenom dåliga villkor. Transport strävar efter att teckna kollektivavtal med företagen. Och det ser nu ut som att förhandlingar kan leda fram till ett branschanpassat avtal.

På ett par år har storstadsborna i Sverige fått vänja sig vid en ny syn på gatorna: cyklister som pilar fram med stora kubformade ryggsäckar. Logotyper med namn som Foodora, Uber Eats och Wolt skvallrar om innehållet, restaurangmat som levereras i lådor till arbetsplatser och bostäder sedan den beställts via en app i telefonen.

Cykelbuden är ofta studenter, arbetslösa och andra som behöver extra pengar från ett relativt okomplicerat och fritt arbete. I de flesta fall, utom Foodora, är buden inte anställda av företaget. De får i stället sin lön genom ett så kallat egenanställningsföretag, ett mellanting mellan att ha en egen F-skattsedel och att arbeta via ett bemanningsföretag.

Foodora har totalt cirka 450 anställda cykelbud i de stora svenska städerna, de flesta med kontrakt som inte sträcker sig längre än en månad i taget.

Det finns stora problem med dåliga anställningsvillkor och låga löner för dem som cyklar med mat. Några kollektivavtal finns inte och anställningstryggheten är låg.

Antti Vainio är utredare på Transport. Han har analyserat hur den så kallade plattformsekonomin har vuxit fram, där arbetsgivare, arbetstagare och arbetsplats inte längre är självklara begrepp.

– Det största problemet är att företagen vill slippa allt ansvar för de anställda. Exempelvis har arbetsmiljölagen en bred definition av vem eller vilka som ska ha arbetsmiljöansvaret. Det ansvaret menar jag att det företag som tillhandahåller beställnings-appen ska ta, eftersom det är app-företaget som leder och fördelar arbetsuppgifterna till buden, säger Antti Vainio.

App-företagen anser sig vara teknikföretag som knyter samman kunden med restaurangen och att man därför inte har några anställda bud att teckna kollektivavtal för.

– Avtal löser bland annat frågan om vilka försäkringar som ska
finnas och rättar samtidigt till en rad andra problem, säger Antti Vainio.

Lars Karlsson är ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

– Det finns en utbredd motvilja hos företagen att teckna kollektivavtal med Transport. Ansvaret för dem som gör jobbet skyfflas omkring mellan de olika parter som är inblandade, med svaga och skiftande argument för varför man inte vill se några avtal, säger han.

I kontakten med en rad cykelbud har Lars Karlsson fått berättelser om bristande arbetsmiljö, otrygga anställningsformer och låga löner. Han har samtidigt sett att antalet medlemmar ökar bland dem som är cykelbud.

Buden vittnar om löner på 70 kronor i timmen med 20 kronor extra per leverans. Transportavtalet, som är det avtal som Transport vill teckna med branschen, har en lägstalön på 130 kronor i timmen. Det innebär att ett bud i genomsnitt måste ha minst tre leveranser per timme för att nå upp till avtalets lägsta lön. Samtidigt ökar antalet bud på gatorna och därmed konkurrensen om uppdragen, vilket gör att det i dag är mycket svårt att nå den nivån.

– Jag hoppas att Transport och företagen ska kunna hitta en bra lösning så att vi kan teckna kollektivavtal, säger Lars Karlsson, som i sina kontakter med Foodora har upplevt att det finns en öppning.

– Vi ska förhandla om ett första kollektivavtal som kan vara antingen ett branschanpassat hängavtal till transportavtalet eller ett företagsspecifikt avtal. Vilket det än blir, så är det ett första steg mot att skapa ett riktigt branschavtal för just
cykelbuden. Ett sådant avtal kommer antagligen inte att se ut som transportavtalet, som vi helst vill teckna. Men det är på alla sätt bättre än att som nu, leva helt avtalslöst, säger Lars Karlsson.

Juristen Effie Kourlos företräder Foodora i arbetsrättsfrågor.

– Jag kan bekräfta att Foodora har en dialog med Transport och att företaget ställer sig positivt till att diskutera ett branschanpassat avtal för cykelbuden. Det är också bra att Transport genom sin förbundsjurist förstår att det befintliga Transportavtal man vill teckna inte riktigt fungerar för den här unga branschen, säger hon.

Effie Kourlos tillägger att Foodora på eget initiativ sedan hösten 2016 för diskussioner med arbetsgivarorganisationen Almega om att upprätta ett branschavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uber Eats-väska på moped

Uber undviker frågor om moms

Gig-jobb. Företaget känner inte igen sig i bilden av extremt mycket arbetstid och låg förtjänst för matbuden. Angående partnerföretagens skattefusk säger Uber: ”Att betala skatt är inget val”.

Illustration matbud + Muhammed Waqas

En usel affär

Gig-jobb. Det här är en historia om ett multinationellt företag som skapat en helt ny marknad i Sverige. Om hur deras mopedburna arbetare jobbar för skitlöner och om en oerfaren nyanländ företagare som lovades vinst, men fick en miljonskuld.

Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.

Plattformarna och facket

Gig-jobb. Plattformsjobben är ett nytt fenomen i Sverige. Men det växer. Facket letar fortfarande efter ett sätt att tackla det nya sättet att förmedla jobb.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.