Cykelbud med Foodorauniform.
Close
Svenska Foodora är den största aktören med matbud. Företaget har cirka 450 anställda i de stora städerna.
Close

Taskiga villkor för matbud

Arbetsvillkor. De som cyklar med varm mat i stora ryggsäckar har rätt igenom dåliga villkor. Transport strävar efter att teckna kollektivavtal med företagen. Och det ser nu ut som att förhandlingar kan leda fram till ett branschanpassat avtal.

På ett par år har storstadsborna i Sverige fått vänja sig vid en ny syn på gatorna: cyklister som pilar fram med stora kubformade ryggsäckar. Logotyper med namn som Foodora, Uber Eats och Wolt skvallrar om innehållet, restaurangmat som levereras i lådor till arbetsplatser och bostäder sedan den beställts via en app i telefonen.

Cykelbuden är ofta studenter, arbetslösa och andra som behöver extra pengar från ett relativt okomplicerat och fritt arbete. I de flesta fall, utom Foodora, är buden inte anställda av företaget. De får i stället sin lön genom ett så kallat egenanställningsföretag, ett mellanting mellan att ha en egen F-skattsedel och att arbeta via ett bemanningsföretag.

Foodora har totalt cirka 450 anställda cykelbud i de stora svenska städerna, de flesta med kontrakt som inte sträcker sig längre än en månad i taget.

Det finns stora problem med dåliga anställningsvillkor och låga löner för dem som cyklar med mat. Några kollektivavtal finns inte och anställningstryggheten är låg.

Antti Vainio är utredare på Transport. Han har analyserat hur den så kallade plattformsekonomin har vuxit fram, där arbetsgivare, arbetstagare och arbetsplats inte längre är självklara begrepp.

– Det största problemet är att företagen vill slippa allt ansvar för de anställda. Exempelvis har arbetsmiljölagen en bred definition av vem eller vilka som ska ha arbetsmiljöansvaret. Det ansvaret menar jag att det företag som tillhandahåller beställnings-appen ska ta, eftersom det är app-företaget som leder och fördelar arbetsuppgifterna till buden, säger Antti Vainio.

App-företagen anser sig vara teknikföretag som knyter samman kunden med restaurangen och att man därför inte har några anställda bud att teckna kollektivavtal för.

– Avtal löser bland annat frågan om vilka försäkringar som ska
finnas och rättar samtidigt till en rad andra problem, säger Antti Vainio.

Lars Karlsson är ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

– Det finns en utbredd motvilja hos företagen att teckna kollektivavtal med Transport. Ansvaret för dem som gör jobbet skyfflas omkring mellan de olika parter som är inblandade, med svaga och skiftande argument för varför man inte vill se några avtal, säger han.

I kontakten med en rad cykelbud har Lars Karlsson fått berättelser om bristande arbetsmiljö, otrygga anställningsformer och låga löner. Han har samtidigt sett att antalet medlemmar ökar bland dem som är cykelbud.

Buden vittnar om löner på 70 kronor i timmen med 20 kronor extra per leverans. Transportavtalet, som är det avtal som Transport vill teckna med branschen, har en lägstalön på 130 kronor i timmen. Det innebär att ett bud i genomsnitt måste ha minst tre leveranser per timme för att nå upp till avtalets lägsta lön. Samtidigt ökar antalet bud på gatorna och därmed konkurrensen om uppdragen, vilket gör att det i dag är mycket svårt att nå den nivån.

– Jag hoppas att Transport och företagen ska kunna hitta en bra lösning så att vi kan teckna kollektivavtal, säger Lars Karlsson, som i sina kontakter med Foodora har upplevt att det finns en öppning.

– Vi ska förhandla om ett första kollektivavtal som kan vara antingen ett branschanpassat hängavtal till transportavtalet eller ett företagsspecifikt avtal. Vilket det än blir, så är det ett första steg mot att skapa ett riktigt branschavtal för just
cykelbuden. Ett sådant avtal kommer antagligen inte att se ut som transportavtalet, som vi helst vill teckna. Men det är på alla sätt bättre än att som nu, leva helt avtalslöst, säger Lars Karlsson.

Juristen Effie Kourlos företräder Foodora i arbetsrättsfrågor.

– Jag kan bekräfta att Foodora har en dialog med Transport och att företaget ställer sig positivt till att diskutera ett branschanpassat avtal för cykelbuden. Det är också bra att Transport genom sin förbundsjurist förstår att det befintliga Transportavtal man vill teckna inte riktigt fungerar för den här unga branschen, säger hon.

Effie Kourlos tillägger att Foodora på eget initiativ sedan hösten 2016 för diskussioner med arbetsgivarorganisationen Almega om att upprätta ett branschavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Richard Lindeen, operativt ansvarig för Wolt Sweden. Foto: Pressbild

Wolt tecknar avtal – men inte för buden

Plattformar. Nätbutiken Wolt Market har tecknat ett kollektivavtal med Handels. Men några planer på att teckna avtal för Wolts kurirer som levererar varorna finns inte.

Arbetsdomstolens entré

Svårt vinna om uppsägningar i AD

Arbetsrätt. I bara två av tio mål lyckades fackförbund framgångsrikt försvara medlemmar som sagts upp. Det visar en genomgång tidningen Lag & Avtal gjort av det senaste årets domar i Arbetsdomstolen.

Cykelbud med Foodorauniform.

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.