Flygplan tankas på Arlanda.
Close
Flygplan tankas på Arlanda. Det kan ske antingen via tankbil eller så kallad dispenserbil, som kopplas till ett ledningsnät under asfalten.
Close

Tanka flygplan – laglöst område?

Gäller kravet på yrkeskompetensbevis (YKB) för flygtankare som kör tunga fordon inne på landets flygplatser? Det undrar en grupp skyddsombud som försökt få besked från polisen, Transportstyrelsen och andra myndigheter. Svaret är att ingen vet.

– Osäkerheten gäller inte bara YKB. Ska vi ha ADR för farligt gods också? Och E-behörighet för släpvagn? undrar Per Gustavsson, huvudskyddsombud för en grupp flygtankare på Arlanda.

I går, måndag, inledde Transport avtalsförhandlingarna för anställda som har till uppgift att tanka flygplan. Med sig har den fackliga delegationen en delikat fråga som handlar om utbildning. Ska tankningspersonalen ha YKB, precis som andra yrkeschaufförer? Vem ska i så fall betala kurserna?

Per Gustavsson och en grupp andra skyddsombud har drivit frågan i flera år:

– I dag är det nästan inga flygtankningsmän som har YKB eller ADR-utbildning, trots att vi kör tankbil. Vi har kontaktat en rad myndigheter för att få reda på vad reglerna säger. Men polisen kan inte svara. Inte Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Inte Transportstyrelsen eller Swedavia heller.

På Arlanda och andra flygplatser kör tankningspersonalen bara innanför staketet, aldrig på allmän väg. Därmed borde saken vara avgjord. På inhägnat område gäller inte körkortslagen och inte delar av trafikförordningen. Då krävs heller inte YKB och inte ADR för farligt gods.

Men så enkelt är det inte, uppger Jimmy Danielsson, utredare på Transportstyrelsen:

– Problemet är att ingen definierat vad som är inhägnat område. Både för flygplatser och hamnar är rättsläget lika oklart. Om de här områdena skulle räknas som inhägnade behövs inte YKB, det är riktigt. Men för att chaufförerna ska vara på säkra sidan borde de se till att få utbildningen.

Luftfartsverket var tidigare en myndighet, men ombildades till ett statligt bolag – Swedavia. Swedavia utfärdar särskilda flygplatsregler, så kallade regulations. För exempelvis Malmö airport sägs: ”Flygplatsområdet klassas inte som inhägnat område enligt körkortslagen.”

Alltså: I Malmö gäller körkortslagen – och därmed krävs YKB.

Men, nej. Den slutsatsen kan man inte dra förklarar Anders Östling på Swedavia:

– Tittar man på en flygplats med amatörens ögon är det förstås inhägnat område. Men det betyder inte att det håller juridiskt. Vem skulle kunna fatta ett definitivt beslut? Inte Swedavia i alla fall.

– Vi kunde möjligen ha gjort det så länge vi var myndighet, men inte som statligt bolag. Som vi bedömt det nu kan vi ställa krav på vår egen verksamhet, men inte för entreprenörer. Flygtankningsbolagen får läsa lagen själva.

Vilket råd ger du flygtankningspersonal som inte vill riskera böter för att ha kört olagligt?

– Det bästa sättet är nog att driva frågan fackligt.

Flygtankare Per Gustavsson är luttrad. Han har suttit på åtskilliga möten där frågan avhandlats.

– Vi har försökt få besked på alla sätt. Våra arbetsgivare vägrar betala utbildningen, så länge det inte finns svart på vitt om vad som gäller. Många anställda skulle förstås gärna få såväl YKB som ADR och E-behörighet i körkortet. Det är ju meriterande.

I brist på klara papper har Transport kopplat in Arbetsmiljöverket. Flygtankarna anser att osäkerheten påverkar dem psykiskt. Per Gustavsson säger:

– Blir det poliskontroll och domstolen kommer fram till att YKB krävs, ja då är det ju tankningspersonalen som får betala böterna. Här på Arlanda har polisen redan bötfällt folk som kört utan säkerhetsbälte. I det fallet gällde uppenbarligen trafikförordningen.

I dag, tisdag förmiddag, tecknade fack och arbetsgivare ett nytt kollektivavtal för flygtankarna. Där enades parterna om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över YKB- och ADR-problematiken.

I tidigare avtal som Transport tecknat i år är det klarlagt att arbetsgivarna betalar YKB, när sådan utbildning krävs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.