Flygplan tankas på Arlanda.
Close
Flygplan tankas på Arlanda. Det kan ske antingen via tankbil eller så kallad dispenserbil, som kopplas till ett ledningsnät under asfalten.
Close

Tanka flygplan – laglöst område?

Gäller kravet på yrkeskompetensbevis (YKB) för flygtankare som kör tunga fordon inne på landets flygplatser? Det undrar en grupp skyddsombud som försökt få besked från polisen, Transportstyrelsen och andra myndigheter. Svaret är att ingen vet.

– Osäkerheten gäller inte bara YKB. Ska vi ha ADR för farligt gods också? Och E-behörighet för släpvagn? undrar Per Gustavsson, huvudskyddsombud för en grupp flygtankare på Arlanda.

I går, måndag, inledde Transport avtalsförhandlingarna för anställda som har till uppgift att tanka flygplan. Med sig har den fackliga delegationen en delikat fråga som handlar om utbildning. Ska tankningspersonalen ha YKB, precis som andra yrkeschaufförer? Vem ska i så fall betala kurserna?

Per Gustavsson och en grupp andra skyddsombud har drivit frågan i flera år:

– I dag är det nästan inga flygtankningsmän som har YKB eller ADR-utbildning, trots att vi kör tankbil. Vi har kontaktat en rad myndigheter för att få reda på vad reglerna säger. Men polisen kan inte svara. Inte Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Inte Transportstyrelsen eller Swedavia heller.

På Arlanda och andra flygplatser kör tankningspersonalen bara innanför staketet, aldrig på allmän väg. Därmed borde saken vara avgjord. På inhägnat område gäller inte körkortslagen och inte delar av trafikförordningen. Då krävs heller inte YKB och inte ADR för farligt gods.

Men så enkelt är det inte, uppger Jimmy Danielsson, utredare på Transportstyrelsen:

– Problemet är att ingen definierat vad som är inhägnat område. Både för flygplatser och hamnar är rättsläget lika oklart. Om de här områdena skulle räknas som inhägnade behövs inte YKB, det är riktigt. Men för att chaufförerna ska vara på säkra sidan borde de se till att få utbildningen.

Luftfartsverket var tidigare en myndighet, men ombildades till ett statligt bolag – Swedavia. Swedavia utfärdar särskilda flygplatsregler, så kallade regulations. För exempelvis Malmö airport sägs: ”Flygplatsområdet klassas inte som inhägnat område enligt körkortslagen.”

Alltså: I Malmö gäller körkortslagen – och därmed krävs YKB.

Men, nej. Den slutsatsen kan man inte dra förklarar Anders Östling på Swedavia:

– Tittar man på en flygplats med amatörens ögon är det förstås inhägnat område. Men det betyder inte att det håller juridiskt. Vem skulle kunna fatta ett definitivt beslut? Inte Swedavia i alla fall.

– Vi kunde möjligen ha gjort det så länge vi var myndighet, men inte som statligt bolag. Som vi bedömt det nu kan vi ställa krav på vår egen verksamhet, men inte för entreprenörer. Flygtankningsbolagen får läsa lagen själva.

Vilket råd ger du flygtankningspersonal som inte vill riskera böter för att ha kört olagligt?

– Det bästa sättet är nog att driva frågan fackligt.

Flygtankare Per Gustavsson är luttrad. Han har suttit på åtskilliga möten där frågan avhandlats.

– Vi har försökt få besked på alla sätt. Våra arbetsgivare vägrar betala utbildningen, så länge det inte finns svart på vitt om vad som gäller. Många anställda skulle förstås gärna få såväl YKB som ADR och E-behörighet i körkortet. Det är ju meriterande.

I brist på klara papper har Transport kopplat in Arbetsmiljöverket. Flygtankarna anser att osäkerheten påverkar dem psykiskt. Per Gustavsson säger:

– Blir det poliskontroll och domstolen kommer fram till att YKB krävs, ja då är det ju tankningspersonalen som får betala böterna. Här på Arlanda har polisen redan bötfällt folk som kört utan säkerhetsbälte. I det fallet gällde uppenbarligen trafikförordningen.

I dag, tisdag förmiddag, tecknade fack och arbetsgivare ett nytt kollektivavtal för flygtankarna. Där enades parterna om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över YKB- och ADR-problematiken.

I tidigare avtal som Transport tecknat i år är det klarlagt att arbetsgivarna betalar YKB, när sådan utbildning krävs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.