Close
Teslas nya dragbil drivs av batterier. Produktionen uppges komma igång under 2019.
Close

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Efter månader av spekulationer och hemlighetsmakeri rullade Tesla in den futuristiska lastbilen på en demonstrationsscen i Kalifornien. Modellen, som döpts till Tesla semi truck, sägs vara i produktion under 2019.

Inför lanseringen har mängder av bedömare spekulerat i räckvidd, pris och prestanda.

Den allmänna uppfattningen i fordonsbranschen har hittills varit att tunga lastbilar i fjärrtrafik inte kan drivas med batterier – eftersom själva batteripaketet skulle bli alldeles för tungt.

Teslas grundare Elon Musk utlovar nu en dragbil som kan rulla 500 amerikanska miles på en laddning. I motorvägsfart med en last på 36 ton.

Sträckan motsvarar 80 svenska mil och har – om utfästelserna håller – överträffat förväntningarna. Även acceleration är bättre än väntat. 0-95 på fem sekunder gäller ”tom” dragbil. Med lastad trailer tar det 20 sekunder. Men Tesla hävdar hur som helst att elbilen är vassare än dieselbilarna – även i uppförsbackar.

Enligt Elon Musk blir batteribilen billigare att köra, jämfört med en vanlig dieseldriven dragbil. Teslabilen sägs kosta knappt åtta dollar per tio kilometer i amerikansk fjärrtrafik, en dieselbil runt 9,5 dollar. Exakt hur Tesla räknar framgår inte. Inte heller vad inköpspriset blir på elbilen.

Elmotorer har generellt omkring dubbel så hög verkningsgrad som förbränningsmotorer. Industrin räknar också med lägre underhållskostnader på motor och drivlina.

Klart är i vart fall att lastbilen kan bli ett välbehövligt lyft för företaget Tesla, som än så länge varit en rejäl förlustaffär för aktieägarna.

Marknaden är också gigantisk – om det visar sig att det går att köra fjärrtrafik med elbil. Bara i USA säljs omkring 250 000 dragbilar per år. Till det kommer lätta lastbilar och andra typer av lastfordon.

Vid demonstrationen på fredagsmorgonen passade Tesla på att premiärvisa två andra nya bilar – en pickup och en sportbil. Den senare blir – enligt Elon Musk – den snabbaste serietillverkade sportbilen på marknaden. 0-100 klaras av på 1,9 sekunder.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).