Teslas batteridrivna dragbil
Close
Tesla Semi.
Close

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. I mitten av november presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer.

Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Efter månader av spekulationer och hemlighetsmakeri rullade Tesla in den futuristiska lastbilen på en demonstrationsscen i Kalifornien. Modellen, som döpts till Tesla semi truck, sägs vara i produktion under 2019.

Branschen skeptisk

Inför lanseringen har mängder av bedömare spekulerat i räckvidd, pris och prestanda.

Den allmänna uppfattningen i fordonsbranschen har hittills varit att tunga lastbilar i fjärrtrafik inte kan drivas med batterier – eftersom själva batteripaketet skulle bli alldeles för tungt.

Teslas grundare Elon Musk utlovar nu en dragbil som kan rulla 500 amerikanska miles på en laddning. I motorvägsfart med en last på 36 ton.

Sträckan motsvarar 80 svenska mil och har – om utfästelserna håller – överträffat förväntningarna. Även acceleration är bättre än väntat. 0-95 på fem sekunder gäller ”tom” dragbil. Med lastad trailer tar det 20 sekunder. Men Tesla hävdar hur som helst att elbilen är vassare än dieselbilarna – även i uppförsbackar.

Enligt Elon Musk blir batteribilen billigare att köra, jämfört med en vanlig dieseldriven dragbil. Teslabilen sägs kosta knappt åtta dollar per tio kilometer i amerikansk fjärrtrafik, en dieselbil runt 9,5 dollar. Exakt hur Tesla räknar framgår inte. Inte heller vad inköpspriset blir på elbilen.

Välbehövligt lyft

Elmotorer har generellt omkring dubbelt så hög verkningsgrad som förbränningsmotorer. Industrin räknar också med lägre underhållskostnader på motor och drivlina.

Klart är i vart fall att lastbilen kan bli ett välbehövligt lyft för företaget Tesla, som än så länge varit en rejäl förlustaffär för aktieägarna.

Marknaden är också gigantisk – om det visar sig att det går att köra fjärrtrafik med elbil. Bara i USA säljs omkring 250 000 dragbilar per år. Till det kommer lätta lastbilar och andra typer av lastfordon.

Vid demonstrationen passade Tesla på att premiärvisa två andra nya bilar – en pickup och en sportbil. Den senare blir – enligt Elon Musk – den snabbaste serietillverkade sportbilen på marknaden. 0–100 klaras av på 1,9 sekunder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. JH:
    1 december, 2017

    Det här en vertitabel dräpare när det kommer till driftskostnad. Omkring 12kwh/svensk mil blir, om man skulle 'tanka' den på ren konsumentel, omkring 12 spänn milen. Industriel betydligt billigare en så, och om man har solceller på ett tak som dhl:s distributionscenter i Jönköping (75000m3) så blir det nästan gratis. Den europeiska versionen är under utveckling. Dags för volvo och scania och vakna, eller så kommer de göra en nokia fortare än vad de anar.

Lästips:

David Ericsson

Därför tror jag inte på självgående lastbilar

Davids krönika. Alla är på tå: ingenjörer, logistikforskare, trafikplanerare, biltillverkare och allsköns konsulter. För nu är de på gång, de självkörande bilarna och framför allt lastbilarna!

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Fokus: Framtiden. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.