Teslas batteridrivna dragbil
Close
Tesla Semi.
Close

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. I mitten av november presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer.

Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Efter månader av spekulationer och hemlighetsmakeri rullade Tesla in den futuristiska lastbilen på en demonstrationsscen i Kalifornien. Modellen, som döpts till Tesla semi truck, sägs vara i produktion under 2019.

Branschen skeptisk

Inför lanseringen har mängder av bedömare spekulerat i räckvidd, pris och prestanda.

Den allmänna uppfattningen i fordonsbranschen har hittills varit att tunga lastbilar i fjärrtrafik inte kan drivas med batterier – eftersom själva batteripaketet skulle bli alldeles för tungt.

Teslas grundare Elon Musk utlovar nu en dragbil som kan rulla 500 amerikanska miles på en laddning. I motorvägsfart med en last på 36 ton.

Sträckan motsvarar 80 svenska mil och har – om utfästelserna håller – överträffat förväntningarna. Även acceleration är bättre än väntat. 0-95 på fem sekunder gäller ”tom” dragbil. Med lastad trailer tar det 20 sekunder. Men Tesla hävdar hur som helst att elbilen är vassare än dieselbilarna – även i uppförsbackar.

Enligt Elon Musk blir batteribilen billigare att köra, jämfört med en vanlig dieseldriven dragbil. Teslabilen sägs kosta knappt åtta dollar per tio kilometer i amerikansk fjärrtrafik, en dieselbil runt 9,5 dollar. Exakt hur Tesla räknar framgår inte. Inte heller vad inköpspriset blir på elbilen.

Välbehövligt lyft

Elmotorer har generellt omkring dubbelt så hög verkningsgrad som förbränningsmotorer. Industrin räknar också med lägre underhållskostnader på motor och drivlina.

Klart är i vart fall att lastbilen kan bli ett välbehövligt lyft för företaget Tesla, som än så länge varit en rejäl förlustaffär för aktieägarna.

Marknaden är också gigantisk – om det visar sig att det går att köra fjärrtrafik med elbil. Bara i USA säljs omkring 250 000 dragbilar per år. Till det kommer lätta lastbilar och andra typer av lastfordon.

Vid demonstrationen passade Tesla på att premiärvisa två andra nya bilar – en pickup och en sportbil. Den senare blir – enligt Elon Musk – den snabbaste serietillverkade sportbilen på marknaden. 0–100 klaras av på 1,9 sekunder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. JH:
    1 december, 2017

    Det här en vertitabel dräpare när det kommer till driftskostnad. Omkring 12kwh/svensk mil blir, om man skulle 'tanka' den på ren konsumentel, omkring 12 spänn milen. Industriel betydligt billigare en så, och om man har solceller på ett tak som dhl:s distributionscenter i Jönköping (75000m3) så blir det nästan gratis. Den europeiska versionen är under utveckling. Dags för volvo och scania och vakna, eller så kommer de göra en nokia fortare än vad de anar.

Lästips:

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

”Många problem återstår”

Fokus: Framtiden. – Miljömålen kommer att bli oerhört svåra att uppnå. Kom ihåg att personbilar har en genomsnittlig livslängd på 17 år. Det är bara tolv år kvar till 2030.

Lastbilen fortsätter dominera

Fokus: Framtiden. Anders Berndtsson är strateg på Trafikverket i Borlänge. Hur blir det, kommer vi att klara miljömålen till 2030? – Det är möjligt, men tekniskt svårt. Det kräver väldigt stora, modiga politiska beslut.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Illustration till: Vad vill EU med vägtrafiken?

Vad vill EU med vägtrafiken?

Frågor & svar. Det snackas om nya kör- och vilotider för lastbilschaufförer. Och glunkas om uppluckrade cabotageregler för utländska åkerier i Sverige. Något slags EU-paket för vägtrafiken är på gång, borta i Bryssel. Här försöker vi bena ut begreppen.