Dick Malmgren, DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.
Close
Dick Malmgren vill hellre förbättra arbetsmiljön än höja lönen.
Close

Tack för lönen – men var finns arbetsmiljön?

Schyst löneförhöjning och bra att mertiden begränsas. Men nog kunde facket ha koncentrerat sig mer på arbetsmiljön i förhandlingarna? Åsikterna om det nya avtalet för chaufförer och terminalare går isär bland de anställda på DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.

Så kom Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund äntligen överens om ett nytt avtal. En löneförhöjning med 590 kronor i månaden, med ett par undantag, begränsad möjlighet att jobba mertid, automatisk tillsvidareanställning för den som vikarierat eller ryckt in över dagen en längre tid och höjd övertids- och ob-ersättning. Det är några exempel ur avtalet som undertecknades av parterna i går kväll.

På DHL Freight i Västberga är Evelina Karlsson nöjd med det nya avtalet. Löneförhöjningen låter bra, även om hon som ny här får nöja sig med 525 kronor i påslag. Men ännu bättre är att fack och arbetsgivare nu kommit överens om att införa en tidsgräns för vikariat och påhugg innan företaget måste tillsvidareanställa.

– Jag jobbar på timmar här, säger hon, men jag vill ha en fast anställning så jag kan köpa bil och lägenhet, eller hus. Det är svårt att få lån om man bara jobbar på timmar.

Christian Bondestad har jobbat på DHL Freight i 2,5 år. Själv har han en fast tjänst men håller med Evelina Karlsson om att den nya regeln om tillsvidareanställningar är bra. Att folk kommer och går är inte bara ett bekymmer för den som inte får en fast anställning, säger han:

– Det drabbar oss andra också. När duktigt folk hela tiden försvinner härifrån tappar man humöret.

Begränsningen av mertid – som syftar till att skapa fler heltidsanställningar – är också bra, anser han.

– Jag jobbade deltid i 1,5 år och fyllde nästan alltid ut med mertid, säger han. Har man en heltidstjänst kan man planera sin tid mycket bättre.

Adam Mohamed gillar också regeln om begränsad mertid.

– Det är väldigt vanligt att fylla ut på det viset här, säger han. I stället för att erbjuda folk heltid trycker man in inhyrda. Det är dåligt. Man ska vara mån om sina anställda.

Löneförhöjningen på 590 kronor är också bra, anser han.

– Det var på tiden. Det känns som att det har stått stilla. När jag jobbade på entreprenad för DHL tjänade jag mer. Min lön sänktes med 1 500 kronor när jag blev anställd för något år sedan.

För Dick Malmgren är löneförhöjningen inte det viktigaste. Visst har pengarna ett värde, säger han, men miljön är klart mer avgörande.

– Facket borde ha fokuserat mer på arbetsmiljön, säger han. Kommer du hem från jobbet och är så slut att du inte ens orkar pussa och krama ditt barn, ja då känns pengarna mindre viktiga.

– Många företag tillsätter inte tjänster när folk slutar, fortsätter Dick Malmgren. Arbetsbördan fördelas i stället på andra som bara får det tyngre. Det är inte alltid en fråga om pengar – men så länge arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet så har facket inget att säga till om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.