Dick Malmgren, DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.
Close
Dick Malmgren vill hellre förbättra arbetsmiljön än höja lönen.
Close

Tack för lönen – men var finns arbetsmiljön?

Schyst löneförhöjning och bra att mertiden begränsas. Men nog kunde facket ha koncentrerat sig mer på arbetsmiljön i förhandlingarna? Åsikterna om det nya avtalet för chaufförer och terminalare går isär bland de anställda på DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.

Så kom Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund äntligen överens om ett nytt avtal. En löneförhöjning med 590 kronor i månaden, med ett par undantag, begränsad möjlighet att jobba mertid, automatisk tillsvidareanställning för den som vikarierat eller ryckt in över dagen en längre tid och höjd övertids- och ob-ersättning. Det är några exempel ur avtalet som undertecknades av parterna i går kväll.

På DHL Freight i Västberga är Evelina Karlsson nöjd med det nya avtalet. Löneförhöjningen låter bra, även om hon som ny här får nöja sig med 525 kronor i påslag. Men ännu bättre är att fack och arbetsgivare nu kommit överens om att införa en tidsgräns för vikariat och påhugg innan företaget måste tillsvidareanställa.

– Jag jobbar på timmar här, säger hon, men jag vill ha en fast anställning så jag kan köpa bil och lägenhet, eller hus. Det är svårt att få lån om man bara jobbar på timmar.

Christian Bondestad har jobbat på DHL Freight i 2,5 år. Själv har han en fast tjänst men håller med Evelina Karlsson om att den nya regeln om tillsvidareanställningar är bra. Att folk kommer och går är inte bara ett bekymmer för den som inte får en fast anställning, säger han:

– Det drabbar oss andra också. När duktigt folk hela tiden försvinner härifrån tappar man humöret.

Begränsningen av mertid – som syftar till att skapa fler heltidsanställningar – är också bra, anser han.

– Jag jobbade deltid i 1,5 år och fyllde nästan alltid ut med mertid, säger han. Har man en heltidstjänst kan man planera sin tid mycket bättre.

Adam Mohamed gillar också regeln om begränsad mertid.

– Det är väldigt vanligt att fylla ut på det viset här, säger han. I stället för att erbjuda folk heltid trycker man in inhyrda. Det är dåligt. Man ska vara mån om sina anställda.

Löneförhöjningen på 590 kronor är också bra, anser han.

– Det var på tiden. Det känns som att det har stått stilla. När jag jobbade på entreprenad för DHL tjänade jag mer. Min lön sänktes med 1 500 kronor när jag blev anställd för något år sedan.

För Dick Malmgren är löneförhöjningen inte det viktigaste. Visst har pengarna ett värde, säger han, men miljön är klart mer avgörande.

– Facket borde ha fokuserat mer på arbetsmiljön, säger han. Kommer du hem från jobbet och är så slut att du inte ens orkar pussa och krama ditt barn, ja då känns pengarna mindre viktiga.

– Många företag tillsätter inte tjänster när folk slutar, fortsätter Dick Malmgren. Arbetsbördan fördelas i stället på andra som bara får det tyngre. Det är inte alltid en fråga om pengar – men så länge arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet så har facket inget att säga till om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.