Dick Malmgren, DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.
Close
Dick Malmgren vill hellre förbättra arbetsmiljön än höja lönen.
Close

Tack för lönen – men var finns arbetsmiljön?

Schyst löneförhöjning och bra att mertiden begränsas. Men nog kunde facket ha koncentrerat sig mer på arbetsmiljön i förhandlingarna? Åsikterna om det nya avtalet för chaufförer och terminalare går isär bland de anställda på DHL Freight i Västberga utanför Stockholm.

Så kom Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund äntligen överens om ett nytt avtal. En löneförhöjning med 590 kronor i månaden, med ett par undantag, begränsad möjlighet att jobba mertid, automatisk tillsvidareanställning för den som vikarierat eller ryckt in över dagen en längre tid och höjd övertids- och ob-ersättning. Det är några exempel ur avtalet som undertecknades av parterna i går kväll.

På DHL Freight i Västberga är Evelina Karlsson nöjd med det nya avtalet. Löneförhöjningen låter bra, även om hon som ny här får nöja sig med 525 kronor i påslag. Men ännu bättre är att fack och arbetsgivare nu kommit överens om att införa en tidsgräns för vikariat och påhugg innan företaget måste tillsvidareanställa.

– Jag jobbar på timmar här, säger hon, men jag vill ha en fast anställning så jag kan köpa bil och lägenhet, eller hus. Det är svårt att få lån om man bara jobbar på timmar.

Christian Bondestad har jobbat på DHL Freight i 2,5 år. Själv har han en fast tjänst men håller med Evelina Karlsson om att den nya regeln om tillsvidareanställningar är bra. Att folk kommer och går är inte bara ett bekymmer för den som inte får en fast anställning, säger han:

– Det drabbar oss andra också. När duktigt folk hela tiden försvinner härifrån tappar man humöret.

Begränsningen av mertid – som syftar till att skapa fler heltidsanställningar – är också bra, anser han.

– Jag jobbade deltid i 1,5 år och fyllde nästan alltid ut med mertid, säger han. Har man en heltidstjänst kan man planera sin tid mycket bättre.

Adam Mohamed gillar också regeln om begränsad mertid.

– Det är väldigt vanligt att fylla ut på det viset här, säger han. I stället för att erbjuda folk heltid trycker man in inhyrda. Det är dåligt. Man ska vara mån om sina anställda.

Löneförhöjningen på 590 kronor är också bra, anser han.

– Det var på tiden. Det känns som att det har stått stilla. När jag jobbade på entreprenad för DHL tjänade jag mer. Min lön sänktes med 1 500 kronor när jag blev anställd för något år sedan.

För Dick Malmgren är löneförhöjningen inte det viktigaste. Visst har pengarna ett värde, säger han, men miljön är klart mer avgörande.

– Facket borde ha fokuserat mer på arbetsmiljön, säger han. Kommer du hem från jobbet och är så slut att du inte ens orkar pussa och krama ditt barn, ja då känns pengarna mindre viktiga.

– Många företag tillsätter inte tjänster när folk slutar, fortsätter Dick Malmgren. Arbetsbördan fördelas i stället på andra som bara får det tyngre. Det är inte alltid en fråga om pengar – men så länge arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet så har facket inget att säga till om.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.