Illustration Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

Ta chansen att påverka!

Snabbkoll. Än kan det kännas långt till Transports nästa kongress i juni 2017. Men vill du vara med och påverka är det dags att tänka till redan nu. Och hålla koll på tidsplanen. Vad kan man egentligen motionera om och hur blir man kongressombud?

1. Kongressen sätter målen

Kongressen är Transports högsta beslutande organ och här dras de stora linjerna upp, ombuden pekar ut mål och inriktning för de kommande fem åren.

Förra gången bestämdes till exempel att Transport ska arbeta för kortare arbetstid.

En av kongressens viktigaste uppgifter är att välja förbundsledning – verkställande utskott och förbundsstyrelse. Förändringar i stadgarna beslutas också av kongressen så att de inte är föråldrade utan följer med i tiden.

 

2. Säg det med en motion

Som medlem kan du motionera om sådant du tycker är viktigt, och kongressen har behandlat motioner om  allt från kungahusets avskaffande till rastplatser i Småland.

Senast den 1 december ska du lämna din motion till din avdelning. Om din idé inte får stöd där kan du lämna in den som enskild motion.

Avdelningen skickar alla motioner (även enskilda) till förbundsexpeditionen senast den 1 januari.

När alla handlingar till kongressen är klara den  15 mars har förbundsstyrelsen svarat på motionerna och gett sitt förslag till hur man tycker kongressen ska besluta. Och vem vet, kanske tycker ombuden som du?

En motion kan antas, avslås eller anses besvarad av ombuden.

 

3. Så blir du ombud

Att vara på plats i kongressalen när förbundet samlar krafterna är garanterat en upplevelse. Att representera sin avdelning, rösta och kanske gå upp och tala för en gemensam sak i talarstolen.

Transport är organiserat i 25 avdelningar, inom dem finns geografiska eller yrkesindelade sektioner. Varje avdelning får ett ombud per påbörjat 300-tal medlemmar. Totalt finns det  181 platser. Vem som nomineras som ombud bestäms på sektionsmöten i september–oktober. Sedan gör avdelningens representantskap valet i november–december. Även förbundsrådet och förbundsstyrelsen ingår som ombud.

Det totala antalet röster är 219. Den som blir vald som ersättare får också vara beredd att delta aktivt.

Ordet är ditt är en broschyr som kommer att finnas som hjälp för ombuden att förbereda sig. Förbundet håller också på att ta fram en webbaserad kurs som komplement till avdelningarnas och regionernas egna utbildningar.

 

4. Välja ordförande

Nuvarande ordförande Lars Lindgren låter sig nomineras till ytterligare en period trots den gamla pensionsgränsen 60 år.

Två olika principiella ståndpunkter finns om detta. En del tycker att det är dags att modernisera tänkandet runt hur vi ser på pension, så att det inte är tvingande att avgå vid en viss ålder. Andra anser att det får stora konsekvenser för organisationen som helhet om alla ombudsmän gör likadant.

 

5. Om jag bara vill lyssna?

Den som vill sitta på åhörarläktaren är mycket välkommen. Kolla för säkerhets skull med kongressbyrån att det finns plats.

 

6. När? Var?

Kongressen går av stapeln i Örebro den 3–8 juni. Transport fyller 120 år 2017 och det lär firas på något sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.

Illustration till Snabbkoll om pensionen.

6 tips om din pension

Snabbkoll. Den framtida pensionen kan kännas avlägsen, svåröverskådlig och dyster. Men det behöver inte vara svårt – och varken för tidigt eller för sent att i dag i hög grad påverka sin ekonomi som pensionär.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Har ”märket” spelat ut sin roll?

Löner. I mer 20 år har industrin dikterat lönerna för hela arbetsmarknaden. Det har lett till beskedliga löneökningar för arbetarna. Ofta lägre än det tillgängliga löneutrymmet, anser bedömare. Det är pengar som i stället hamnat i tjänstemännens fickor.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Anders Norberg

”Industriavtalet är själva motorn i Sverige”

Förhandlaren. De omdebatterade turordningsreglerna är inget större problem i åkeribranschen. Det finns andra saker som Anders Norberg hellre vill ändra på. Fast det får andra göra. Efter 34 år som toppförhandlare i arbetsgivarlägret går han i pension.