Illustration Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

Ta chansen att påverka!

Snabbkoll. Än kan det kännas långt till Transports nästa kongress i juni 2017. Men vill du vara med och påverka är det dags att tänka till redan nu. Och hålla koll på tidsplanen. Vad kan man egentligen motionera om och hur blir man kongressombud?

1. Kongressen sätter målen

Kongressen är Transports högsta beslutande organ och här dras de stora linjerna upp, ombuden pekar ut mål och inriktning för de kommande fem åren.

Förra gången bestämdes till exempel att Transport ska arbeta för kortare arbetstid.

En av kongressens viktigaste uppgifter är att välja förbundsledning – verkställande utskott och förbundsstyrelse. Förändringar i stadgarna beslutas också av kongressen så att de inte är föråldrade utan följer med i tiden.

 

2. Säg det med en motion

Som medlem kan du motionera om sådant du tycker är viktigt, och kongressen har behandlat motioner om  allt från kungahusets avskaffande till rastplatser i Småland.

Senast den 1 december ska du lämna din motion till din avdelning. Om din idé inte får stöd där kan du lämna in den som enskild motion.

Avdelningen skickar alla motioner (även enskilda) till förbundsexpeditionen senast den 1 januari.

När alla handlingar till kongressen är klara den  15 mars har förbundsstyrelsen svarat på motionerna och gett sitt förslag till hur man tycker kongressen ska besluta. Och vem vet, kanske tycker ombuden som du?

En motion kan antas, avslås eller anses besvarad av ombuden.

 

3. Så blir du ombud

Att vara på plats i kongressalen när förbundet samlar krafterna är garanterat en upplevelse. Att representera sin avdelning, rösta och kanske gå upp och tala för en gemensam sak i talarstolen.

Transport är organiserat i 25 avdelningar, inom dem finns geografiska eller yrkesindelade sektioner. Varje avdelning får ett ombud per påbörjat 300-tal medlemmar. Totalt finns det  181 platser. Vem som nomineras som ombud bestäms på sektionsmöten i september–oktober. Sedan gör avdelningens representantskap valet i november–december. Även förbundsrådet och förbundsstyrelsen ingår som ombud.

Det totala antalet röster är 219. Den som blir vald som ersättare får också vara beredd att delta aktivt.

Ordet är ditt är en broschyr som kommer att finnas som hjälp för ombuden att förbereda sig. Förbundet håller också på att ta fram en webbaserad kurs som komplement till avdelningarnas och regionernas egna utbildningar.

 

4. Välja ordförande

Nuvarande ordförande Lars Lindgren låter sig nomineras till ytterligare en period trots den gamla pensionsgränsen 60 år.

Två olika principiella ståndpunkter finns om detta. En del tycker att det är dags att modernisera tänkandet runt hur vi ser på pension, så att det inte är tvingande att avgå vid en viss ålder. Andra anser att det får stora konsekvenser för organisationen som helhet om alla ombudsmän gör likadant.

 

5. Om jag bara vill lyssna?

Den som vill sitta på åhörarläktaren är mycket välkommen. Kolla för säkerhets skull med kongressbyrån att det finns plats.

 

6. När? Var?

Kongressen går av stapeln i Örebro den 3–8 juni. Transport fyller 120 år 2017 och det lär firas på något sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

En låda med gamla bilder fanns kvar när det gamla hamnkontoret skulle utrymmas. I mitten syns Börje Lindstrand, Potatisen kallad, enligt före detta kranföraren Rolf Landin som minns det mesta. Årtalet är okänt.

Vem bryr sig om en vanlig arbetares vardag?

Kultur. När Helsingborg bygger en ny stadsdel i Oceanhamnen finns de med: berättelserna om kaffet på Ingas café, hur kvinnokarlen Rune Takläggare flirtade och när den spritsmugglande vaktmästaren åkte fast.

Special: Arbetskläder
Arbetskläder, klippdockor

Vem betalar dina kläder?

Ingen rättvisa. Det finns företag som struntar i avtalen. Och det finns arbetsgivare som är generösa när det gäller personalens kläder och skor. För att hitta två goda exempel åkte vi till Luleå.

Ordningsvaktskläder på skyltdockor.

Stora skillnader i Transports avtal

Avtalsfråga. Kläder och/eller skor nämns i de flesta av Transports kollektivavtal. Här kommer kortkorta utdrag ur avtalen.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Bevakning. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Göran Everdahl

Lite mer lagom, tack!

Kultur. Inte för lite. Aldrig för mycket. Radiospanaren Göran Everdahl har skrivit en hel bok i ämnet och tycker det är dags att uppvärdera vårt svenskaste svenska. – Vi lever i en tid när det behövs lite mer lagom, säger han.

Daniel Bergman håller ett öga på trafiken. Hastig­heterna går ner först när det bildats kö.

Yrke: Krockskydd

Bärgning. TMA-chaufförens jobb är att rädda liv. Bilens lysande bakparti hjälper till att undvika olyckor. Och när smällen väl kommer ska skyddet rädda livet på både olycksfågeln och de som är på väg att bli överkörda.

Färdtjänst
Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Förare. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Åkare. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.