Illustration Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

Ta chansen att påverka!

Snabbkoll. Än kan det kännas långt till Transports nästa kongress i juni 2017. Men vill du vara med och påverka är det dags att tänka till redan nu. Och hålla koll på tidsplanen. Vad kan man egentligen motionera om och hur blir man kongressombud?

1. Kongressen sätter målen

Kongressen är Transports högsta beslutande organ och här dras de stora linjerna upp, ombuden pekar ut mål och inriktning för de kommande fem åren.

Förra gången bestämdes till exempel att Transport ska arbeta för kortare arbetstid.

En av kongressens viktigaste uppgifter är att välja förbundsledning – verkställande utskott och förbundsstyrelse. Förändringar i stadgarna beslutas också av kongressen så att de inte är föråldrade utan följer med i tiden.

 

2. Säg det med en motion

Som medlem kan du motionera om sådant du tycker är viktigt, och kongressen har behandlat motioner om  allt från kungahusets avskaffande till rastplatser i Småland.

Senast den 1 december ska du lämna din motion till din avdelning. Om din idé inte får stöd där kan du lämna in den som enskild motion.

Avdelningen skickar alla motioner (även enskilda) till förbundsexpeditionen senast den 1 januari.

När alla handlingar till kongressen är klara den  15 mars har förbundsstyrelsen svarat på motionerna och gett sitt förslag till hur man tycker kongressen ska besluta. Och vem vet, kanske tycker ombuden som du?

En motion kan antas, avslås eller anses besvarad av ombuden.

 

3. Så blir du ombud

Att vara på plats i kongressalen när förbundet samlar krafterna är garanterat en upplevelse. Att representera sin avdelning, rösta och kanske gå upp och tala för en gemensam sak i talarstolen.

Transport är organiserat i 25 avdelningar, inom dem finns geografiska eller yrkesindelade sektioner. Varje avdelning får ett ombud per påbörjat 300-tal medlemmar. Totalt finns det  181 platser. Vem som nomineras som ombud bestäms på sektionsmöten i september–oktober. Sedan gör avdelningens representantskap valet i november–december. Även förbundsrådet och förbundsstyrelsen ingår som ombud.

Det totala antalet röster är 219. Den som blir vald som ersättare får också vara beredd att delta aktivt.

Ordet är ditt är en broschyr som kommer att finnas som hjälp för ombuden att förbereda sig. Förbundet håller också på att ta fram en webbaserad kurs som komplement till avdelningarnas och regionernas egna utbildningar.

 

4. Välja ordförande

Nuvarande ordförande Lars Lindgren låter sig nomineras till ytterligare en period trots den gamla pensionsgränsen 60 år.

Två olika principiella ståndpunkter finns om detta. En del tycker att det är dags att modernisera tänkandet runt hur vi ser på pension, så att det inte är tvingande att avgå vid en viss ålder. Andra anser att det får stora konsekvenser för organisationen som helhet om alla ombudsmän gör likadant.

 

5. Om jag bara vill lyssna?

Den som vill sitta på åhörarläktaren är mycket välkommen. Kolla för säkerhets skull med kongressbyrån att det finns plats.

 

6. När? Var?

Kongressen går av stapeln i Örebro den 3–8 juni. Transport fyller 120 år 2017 och det lär firas på något sätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

7 tips för medlemmar

Snabbkoll. Facket – där går man väl med för att lönen och arbetsmiljön ska funka? För att tillsammans kämpa för ett bättre arbetsliv. Här har vi samlat förmåner som kommer på köpet när du går med i Transport.

Med kraft för arbetstidsförkortning

Arbetstider. Transport ska jobba för att sänka arbetstiden till 30 timmar i veckan. Det beslutade kongressen – för andra gången i rad.

Tommy Wreeth ny ordförande

Ordförandevalet. Med röstsiffrorna 115 mot 103 valdes den forne terminalarbetaren Tommy Wreeth till ny förbundsordförande i Transport. Han är vald på fem år, fram till nästa kongress, 2022.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.