Lastbilssystrar
Close
Systrarna Ann-Louise Madsen (bakerst) och Marie-Louise Karlsson är båda skyddsombud. Lastbilen står för livsglädje och systerskapet för trygghet. Båda njuter på Stockholm truckmeet.
Close
Månadens medlem

Lastbilssystrar

Åkeri. Ann-Louise och Marie-Louise. Madsen och Karlsson. Systrar på samma åkeri, med äkta män på samma åkeri. Och flera barn som blivit lastbilsförare. Vad månde bli av de snart nio barnbarnen …

Mammans stora idol var sångerskan Ann-Louise Hansson, så namnet var gjutet för äldsta dottern. Louise klingade så fint så det användes igen för systern. Fast i dag går Marie-Louise bara under namnet ”Lisen”.

Systrarna växte upp på bondgård. Varje dag skyndade de sig hem efter skolan, kröp upp hos pappa bakpå traktorn och somnade gott. De önskar att deras egna barn fått växa upp och hämta spenvarm mjölk och åka hölass.

Tröttnade på sjukvården

Lisen var först ut att ta lastbilskort. Hoppade av lantbruksutbildningen, när hon träffade sin stora kärlek. Men storasyster Ann-Louise tänkte:

– Näe, jag kan inte köra lastbil. Fast så tröttnade jag på sjukvården och jobbet som undersköterska. Dagens sjukvård är bara skit. Beslutsfattarna lyssnar inte på patienterna. Jag kunde inte bara gå och se hur människor for illa, utan att få någon respons.

Över en natt bestämde hon sig för att göra något annat. I dag är det lättare att ratta lastbil än personbil.

– Inte en sekund har jag ångrat mig! Här är det jobb måndag till fredag, inga kvällar, inga nätter, om man inte vill själv. Framför allt är lönen högre.

– Sjukt, inflikar Lisen.

Ann-Louise slår ett slag för kör- och vilotider inom sjukvården också. Tvingas någon jobba över och missar vilan ska det bli böter. För arbetsgivaren. Och lönen måste upp, när man ansvarar för människors liv.

”Tjejer kan inte köra lastbil”

Lisens val stod klart på en fest när en kille sa: ”Tjejer kan inte köra lastbil. De kan ju inte stå och pinka bakom framhjulet”.

– Han har tagit tillbaka det sen. Och sagt att jag är den enda person han skulle rekommendera till ett jobb, säger Lisen och skrattar.

Hon räknar till 14 år i lastbilshytten medan storasyster kommer upp i hälften. Friheten är tjusningen. Att varje dag ställas inför nya problem, och lösa dem. De tycker det funkar bra att arbeta på samma åkeri, eftersom de jobbar på olika avdelningar. Och deras män är kollegor, under arbetstid.

Ann-Louise och hennes hälft försöker hålla jobbpratet på jobbet, men Lisen erkänner att barnen blir sjukt less på föräldrarnas lastbils-span semestertid.

– Vår yngsta dotter har fått åka med i lastbilen sen hon var bebis, men nu vägrar hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Hallå där!
Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Månadens medlem
Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.