Close
Innanför pirarmarna bygger Trelleborgs Hamn nya färjelägen och ger samtidigt plats för 4000 nya bostäder. I planerna ingår ett nytt logistikcenter. Bilden är en skiss som visar hur det är tänkt att bli.
Close

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

Utanför hamnkontorets fönster kommer dragbil efter dragbil ut ur bilfärjans innanmäte. Längre bort i hamnbassängen ligger mudderverken som mödosamt karvar sig ner i Östersjöns botten.

– Utbyggnaden är nödvändigt om vi ska hänga med i utvecklingen. Morgondagens färjor blir större och längre, säger Jörgen Nilsson.

Han är vd i det kommunala bolaget, Trelleborgs Hamn. Vd för Sveriges och Skandinaviens största hamn för gods som kommer på hjul. Antingen lastbilar, trailrar eller chassier. Lösa containrar hanteras inte. Trelleborg har inga kranar.

Det är en sorts blandning av stolthet och tillförsikt som hamnpersonalen utstrålar när Transportarbetaren hälsar på. Alla från vd:n till Transports klubbordförande, Jörgen Wärja.

Startskottet gick 2014. Första steget blev att bygga två pirarmar som sträcker sig som en mäktig kräftklo ut mot havet. Innanför den ena anläggs nya markytor, med nya färjelägen. Färjelägen som i många decennier varit Trelleborgs ansikte mot omvärlden.

Innanför den andra pirarmen blir det bostäder. En ny stadsdel med 4 000 lägenheter. På sikt uppåt 6 000.

Fast hamnbolaget har andra visioner också. Vd Jörgen Nilsson igen:

– I dag stannar nästan inget gods hos oss, det bara passerar Trelleborg. Vi ska försöka ändra på det. Genom att bygga ett stort logistikcenter en liten bit från hamnen. Marken finns redan.

– Det är en logisk utveckling. Vi har färjelinjer som täcker fem europeiska destinationer. Andra hamnar har en eller två linjer. Våra båtar går till Tyskland, Polen och Litauen. Vi har alla förutsättningar att växa på logistiksidan, exempelvis hantera gods åt e-handelsföretag.

Hos de styrande i Trelleborg står klimatfrågan högt på dagordningen. De nya landområden som nu skapas innanför pirarna för en höjd på tre meter över havet. Det är för att bostäder och hamnanläggningar ska klara en befarad havsnivåhöjning.

I många år hade Trelleborg tågfärjor. Den verksamheten har tynat bort, trots allt prat om mer gods på järnväg. Fortfarande kommer godståg till Trelleborg från övriga Sverige – främst med pappersrullar. Men inga vagnar går i väg med båt.

– Vi bedömer att det måste ske en ökning av den intermodala järnvägstrafiken. Alltså lastbilstrailrar eller containerchassier som fraktas på tåg. Om vi menar allvar med miljödiskussionerna är det nödvändigt, säger Jörgen Nilsson.

Samtidigt är han kritisk mot dagens järnvägspolitik:

– Man får skilja på den traditionella och den intermodala tågtrafiken. Den traditionella är ineffektiv och gammaldags. Dagens kunder har krav på snabba leveranser, det klarar inte järnvägen. Särskilt inte när passagerartrafiken hela tiden prioriteras framför godstågen.

– Järnvägen måste stärka sin trovärdighet. Vi kan inte ha trafik som stannar helt på grund av solkurvor och nedrivna kontaktledningar. Det kommer alltid att vara dyrare med tågtransporter. Kunderna måste vara beredda att betala mer.

Samtidigt är det fel att ställa trafikslagen – tåg, väg och sjöfart – mot varandra. De måste samverka, anser Jörgen Nilsson.

I den nya satsningen ingår en solcellspark och vindkraftverk som tillsammans beräknas täcka hälften av hamnen energibehov. Färjornas utsläpp är en utmaning. Det är komplicerat att dra fram el-kablar grova nog att ersätta båtarnas motordrivna generatorer.

Fram till nu har trelleborgarna fått vänja sig vid utländska dragbilar som parkerar överallt där det går. Eller inte går.

Totalt handlar det om 800 000 tunga fordon per år som kommer till Trelleborg. Plus ungefär 500 000 personbilar som också ska av eller på färjorna.

Om bara fem, sex år kalkylerna hamnledningen med ytterligare 500 000 fordon. Totalt 1,8 miljoner. För att minska nedskräpningen har hamnen anlagt en parkering med toaletter och duschar för lastbilschaufförerna.

– Det kostar en euro per dygn att stå där. För dyrt tycker många östförare, säger Jörgen Wärja, Transports man i hamnen.

I det tänka framtidskonceptet ingår ett truckcenter som anläggs vid den nya infartsleden som ska avlasta stadskärnan.

Det är många svenska hamnar som just nu bygger ut och vill expandera.

Vad händer med Trelleborg och färjetrafiken när danskarna byggt klart broförbindelsen över Fehmarn Bält?

– Det är inte säkert att den blir av, säger vd Jörgen Nilsson. Fast jag tror ändå att bron kommer, och då pratar vi tidigast 2035. Jag är inte orolig, jag förstår inte ens grejen med en broförbindelse. Den skulle innebära 16 mils extra landsvägskörning genom Danmark, enkel väg.

– Är det en bra idé, ur miljösynpunkt?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Transportarbetarens logga

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.