Close
Innanför pirarmarna bygger Trelleborgs Hamn nya färjelägen och ger samtidigt plats för 4000 nya bostäder. I planerna ingår ett nytt logistikcenter. Bilden är en skiss som visar hur det är tänkt att bli.
Close

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

Utanför hamnkontorets fönster kommer dragbil efter dragbil ut ur bilfärjans innanmäte. Längre bort i hamnbassängen ligger mudderverken som mödosamt karvar sig ner i Östersjöns botten.

– Utbyggnaden är nödvändigt om vi ska hänga med i utvecklingen. Morgondagens färjor blir större och längre, säger Jörgen Nilsson.

Han är vd i det kommunala bolaget, Trelleborgs Hamn. Vd för Sveriges och Skandinaviens största hamn för gods som kommer på hjul. Antingen lastbilar, trailrar eller chassier. Lösa containrar hanteras inte. Trelleborg har inga kranar.

Det är en sorts blandning av stolthet och tillförsikt som hamnpersonalen utstrålar när Transportarbetaren hälsar på. Alla från vd:n till Transports klubbordförande, Jörgen Wärja.

Startskottet gick 2014. Första steget blev att bygga två pirarmar som sträcker sig som en mäktig kräftklo ut mot havet. Innanför den ena anläggs nya markytor, med nya färjelägen. Färjelägen som i många decennier varit Trelleborgs ansikte mot omvärlden.

Innanför den andra pirarmen blir det bostäder. En ny stadsdel med 4 000 lägenheter. På sikt uppåt 6 000.

Fast hamnbolaget har andra visioner också. Vd Jörgen Nilsson igen:

– I dag stannar nästan inget gods hos oss, det bara passerar Trelleborg. Vi ska försöka ändra på det. Genom att bygga ett stort logistikcenter en liten bit från hamnen. Marken finns redan.

– Det är en logisk utveckling. Vi har färjelinjer som täcker fem europeiska destinationer. Andra hamnar har en eller två linjer. Våra båtar går till Tyskland, Polen och Litauen. Vi har alla förutsättningar att växa på logistiksidan, exempelvis hantera gods åt e-handelsföretag.

Hos de styrande i Trelleborg står klimatfrågan högt på dagordningen. De nya landområden som nu skapas innanför pirarna för en höjd på tre meter över havet. Det är för att bostäder och hamnanläggningar ska klara en befarad havsnivåhöjning.

I många år hade Trelleborg tågfärjor. Den verksamheten har tynat bort, trots allt prat om mer gods på järnväg. Fortfarande kommer godståg till Trelleborg från övriga Sverige – främst med pappersrullar. Men inga vagnar går i väg med båt.

– Vi bedömer att det måste ske en ökning av den intermodala järnvägstrafiken. Alltså lastbilstrailrar eller containerchassier som fraktas på tåg. Om vi menar allvar med miljödiskussionerna är det nödvändigt, säger Jörgen Nilsson.

Samtidigt är han kritisk mot dagens järnvägspolitik:

– Man får skilja på den traditionella och den intermodala tågtrafiken. Den traditionella är ineffektiv och gammaldags. Dagens kunder har krav på snabba leveranser, det klarar inte järnvägen. Särskilt inte när passagerartrafiken hela tiden prioriteras framför godstågen.

– Järnvägen måste stärka sin trovärdighet. Vi kan inte ha trafik som stannar helt på grund av solkurvor och nedrivna kontaktledningar. Det kommer alltid att vara dyrare med tågtransporter. Kunderna måste vara beredda att betala mer.

Samtidigt är det fel att ställa trafikslagen – tåg, väg och sjöfart – mot varandra. De måste samverka, anser Jörgen Nilsson.

I den nya satsningen ingår en solcellspark och vindkraftverk som tillsammans beräknas täcka hälften av hamnen energibehov. Färjornas utsläpp är en utmaning. Det är komplicerat att dra fram el-kablar grova nog att ersätta båtarnas motordrivna generatorer.

Fram till nu har trelleborgarna fått vänja sig vid utländska dragbilar som parkerar överallt där det går. Eller inte går.

Totalt handlar det om 800 000 tunga fordon per år som kommer till Trelleborg. Plus ungefär 500 000 personbilar som också ska av eller på färjorna.

Om bara fem, sex år kalkylerna hamnledningen med ytterligare 500 000 fordon. Totalt 1,8 miljoner. För att minska nedskräpningen har hamnen anlagt en parkering med toaletter och duschar för lastbilschaufförerna.

– Det kostar en euro per dygn att stå där. För dyrt tycker många östförare, säger Jörgen Wärja, Transports man i hamnen.

I det tänka framtidskonceptet ingår ett truckcenter som anläggs vid den nya infartsleden som ska avlasta stadskärnan.

Det är många svenska hamnar som just nu bygger ut och vill expandera.

Vad händer med Trelleborg och färjetrafiken när danskarna byggt klart broförbindelsen över Fehmarn Bält?

– Det är inte säkert att den blir av, säger vd Jörgen Nilsson. Fast jag tror ändå att bron kommer, och då pratar vi tidigast 2035. Jag är inte orolig, jag förstår inte ens grejen med en broförbindelse. Den skulle innebära 16 mils extra landsvägskörning genom Danmark, enkel väg.

– Är det en bra idé, ur miljösynpunkt?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hamnen åtalas för dödsolycka i Oxelösund

Hamn. Oxelösunds Hamn och två chefer på bolaget åtalas för vållande till annans död och vållande till kroppsskada. Åklagaren anser att de bär ansvaret för en ung hamnarbetares död för snart två år sedan.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

Henrik Rynning (på väg in i styrelsen), Kenneth Evaldsson och Mikael Arnewing. De båda sistnämnda jobbar jour och har beredskap. ”Det är lite spretigt och svårt att hålla ihop allting när alla jobbar skift, om varandra. Men vårt fjärde medlemsmöte är på gång”, säger Mikael Arnewing.

”Vi behövde en egen Transportklubb”

Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.