Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Under hela hösten har Transports konkurrentfack, HF, och Sveriges Hamnar förhandlat om ett kollektivavtal för HF:s cirka 1 300 medlemmar. Arbetsgivarna erbjuder ett så kallat hängavtal på Transports redan tecknade avtal.

Det har HF avvisat. Förbundet kräver i stället ett eget avtal, där HF blir självständig part.

Strax före jul bröt förhandlingarna samman. Den 14 januari varslade HF om korta punktstrejker eller blockader i ett tiotal hamnar där förbundet har många medlemmar.

Efter det har fler varsel kommit. På torsdagen kontrade Sveriges Hamnar med lockoutvarsel. Under de två till sex timmar långa strejkerna stängs HF:s medlemmar ute från arbetsplatserna. Lockouten gäller inte bara under strejktimmarna, utan  hela den resterande dagen. I ett par fall där strejkerna är tänka att utlösas på kvällen sträcker sig lockouten in även på nästkommande dygn.

”Lockouten riktas enbart mot hamnarbetare som är medlemmar i Hamnarbetarförbundet” skriver Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande.

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår, säger i en kommentar:

– Vi har erbjudit Hamnarbetarförbundet kollektivavtal men mötts av en hagelstorm av konfliktvarsel. Vi försvarar oss mot en konflikt som hotar att kosta Sverige miljardbelopp och som hotar vårt gällande avtal och vår relation med LO-förbundet Transport.

HF är inte oväntat kritiska mot utspelet från motparten:

– Det här känns förvånande och oseriöst. Dels försöker man låtsas som att det här inte innebär en upptrappning, trots att man utvidgar produktionsstoppen, i flera hamnar från två till 15 timmar. Samtidigt verkar man ha struntat i gällande varselregler om att stridsåtgärder ska meddelas minst nio dagar i förväg, kommenterar Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot i HF.

Transport avtalssekreterare Peter Winstén följer utvecklingen noga. I ett långt uttalande på Transports hemsida säger han:

–  Vi tycker att Hamnarbetarförbundets agerande är djupt olyckligt och direkt oansvarigt. Det drabbar svenska hamnarbetare, det drabbar svensk import och exportindustri. I förlängningen riskerar det att drabba även klimatet om fler transporter flyttas över på väg.

– Vi har arbetat hårt och länge för att bidra till att stärka hamnarna och därmed skapa fler arbetstillfällen. Konflikten går i rakt motsatt riktning och riskerar även att driva arbetsgivarna i famnen på bemanningsföretag. Varför detta är något som Hamnarbetarbundet skulle vilja är en fullständig gåta.

– Även om våra medlemmar inte omfattas av lockouten så drabbas de på olika sätt. Vi såg på APM Terminals i Göteborg hur uppsägningar följde i kölvattnet av den förra konflikten. Jag känner också oro för att konflikten ska drabba våra medlemmar, när de nu skall ta sig till och från jobbet i de aktuella hamnarna. Här kommer vi att ha en tät dialog med skyddsombuden och vi förutsätter också att arbetsgivarna tar sitt ansvar för våra medlemmars trygghet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Neddragningar på Skavsta – minst 35 riskerar att få gå

Flyg. I dag kom beskedet: 35 visstidsanställda vid Skavsta varslas. En konsekvens av att Ryanair överger sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.

Transportarbetarens logga

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.

Transportarbetarens logga

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.