Sveriges Hamnar skärper tonen mot fackförbund utan avtal

Hamn. Stuveribolagen som är med i arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar skärper tonen mot fackföreningar som saknar kollektivavtal. I praktiken innebär det att Hamnarbetarförbundet (HF) blir av med rättigheter som normalt följer av ett tecknat avtal. Hallands hamnar är ett HF-fäste där arbetsgivaren nu sätter ner foten.

– Det är väldigt, väldigt tråkigt att Sveriges Hamnar går ut och tvingar sina medlemsföretag att upphöra med den samverkan vi jobbat upp under många år, säger HF:s förbundsordförande Eskil Rönér till SVT nyheter.

Redan för ett år sedan antog Sveriges Hamnar policyn som fråntar HF rättigheter som följer av ett kollektivavtal. Det handlar bland annat om att kunna jobba fackligt på betald arbetstid och plats i bolagsstyrelsen.

En bakgrund är förstås konflikten i Göteborgs hamn, som mycket kommit att handla om just fackliga rättigheter. Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar, säger:

– Det handlar egentligen inte om Göteborgs hamn. De  här åtgärderna borde vi ha vidtagit för länge sedan. Enkelt uttryckt handlar policyn om att våra 57 medlemsföretag ska göra samma distinktion mellan fackföreningar som har avtal och de som inte har. Utan avtal och fredsplikt har man inte alls samma lagstadgade rättigheter och samma rätt till inflytande.

Enligt Ärlund finns det grovt räknat ett 15-tal hamnar där HF har fackliga rättigheter som går utöver vad lagen stadgar.

– Successivt ska policyn implementeras i alla hamnar, säger Joakim Ärlund. För oss handlar det om att slå vakt om den svenska modellen. Historiskt kan vi se att Hamnarbetarförbundet genom strejkhot tvingat till sig rättigheter som är mer långtgående än lagen.

– Vi har kollektivavtal med Transport, som är det största fackförbundet totalt sett i alla Sveriges hamnar.

Vad händer med medlemsföretag som vägrar följa Sveriges Hamnars policy?

– Det är en intern fråga. Men jag kan väl säga så mycket att är man med i en demokratisk organisation är det rimligt att man följer fattade beslut.

I Halmstads hamnar är en majoritet av stuveriarbetarna med i HF. Där har arbetsgivaren nyligen bestämt att förhandlingar och samverkan i fortsättningen ska ske i huvudsak med fackförbundet som har kollektivavtal, det vill säga Transport.

Vd:n i hamnbolaget, Björn Alvengrip, vill inte kommentera beslutet i SVT Nyheter. Han hänvisar i stället till arbetsgivarorganisationen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.