Svenska kollektivavtal – eller?

Krönika. Jag har den senaste tiden fått flera frågor om Transports hållning till Sverigedemokraterna. Speciellt sedan nummer tio 2014 av Transportarbetaren publicerades. I det numret fanns en enkät på sista sidan där en av de tillfrågade fällde nedsättande omdömen om medborgare som valt att lägga sin röst på just Sverigedemokraterna.

Med anledning av enkäten har en medlem skrivit en insändare till Transportarbetaren. I den antyds att sverigedemokratiska sympatisörer med fackliga uppdrag sparkas ut ur Transport.

Påståendet är felaktigt och jag vill bestämt avfärda att fackliga förtroendemän i Transport, vilka sympatiserar med Sverigedemokraterna, utesluts.

Jag är väl medveten om att förbundet har fackliga förtroendemän som sympatiserar med och röstar på Sverigedemokraterna. Som medborgare i vårt land har man demokratiska rättigheter. I allmänna val har man möjlighet att rösta på det parti som man anser är bäst. Så måste det vara i en demokrati.

Fakta i målet är att Transports kongress har beslutat att aktiva Sverigedemokrater inte kan vara medlemmar i förbundet. Kärnfrågan torde då vara: Vad menas med aktiv?

Transports svar är att som ”aktiv” betraktas den som kandiderar till politiska förtroendeuppdrag för Sverigedemokraternas räkning. Alltså en person som företräder eller har för avsikt att företräda partiet i politiska organ.

Transports beslut att utesluta aktiva Sverigedemokrater bygger på en tolkning av paragraf 2 i förbundets stadgar. Där står det bland annat att förbundets uppgift är att ”verka för en samhällsutveckling på grundval av alla människors lika värde samt politisk, social och ekonomisk demokrati”.

De rasistiska och främlingsfientliga dragen i Sverigedemokraternas politik är så starka att de helt enkelt inte är förenliga med Transports stadgar. Kanske är det onödigt att påpeka, men det är givetvis självklart att de medlemmar som blir föremål för uteslutning ges möjlighet att yttra sig innan förbundsstyrelsen fattar beslut i frågan.

Det bör också poängteras att Transport inte utesluter någon för hans eller hennes åsikters skull. Ingen sparkas ut på grund av vad personen tänker eller ens på grundval av medlemskap i ett visst parti.

Kort sagt; Transport bedriver ingen som helst form av åsiktsregistrering. Vi försöker i stället att skapa en stark fackförening som har makt och möjlighet att hävda kollektivavtal för alla företag som etablerar sig i Sverige och för alla arbetare som anställs i Sverige – oavsett varifrån man kommer, om man är kvinna eller man, har ljus eller mörk hudfärg.

Transport är medlem i Internationella Transportarbetarfederationen (ITF) och förbundet har alltid varit drivande globalt i frågor om allas lika värde. Likaså har både vi och ITF historiskt sett alltid tagit ställning mot rasism och främlingsfientlighet. Det är en tradition som Transport med stolthet och beslutsamhet kommer att försvara och bära med oss in i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

SD:are formellt utesluten

Facket. Sverigedemokraten i Kirunas fullmäktige har nu uteslutits ur Transport. Han har en månad på sig att överklaga beslutet, och låta fackets förbundsråd ta upp ärendet.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Dags för facken att organisera cykelbuden

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transport tar steg i rätt riktning

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare
Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Tidningsbuden är väldigt lojala och plikttrogna. Det brukar arbetsgivarorganisationens Anders Bergqvist och Charlott Richardson höra från distributionsföretagen: ”Och de har en viktig demokratisk uppgift i dag, i tider av faktaförvrängning och spridning av rena lögner.”

Arbetsgivarsidan tar strid om arbetstiden

Medieföretagen. Arbetsgivarna vill ha flexibilitet. Facket vill ha betalt för hela arbetspasset. Lönerna lär följa de andra uppgörelserna i 2020 års avtalsrörelse för tidningsbud.

Annika Jonsson kör 17 mil varje arbetspass, Lennart Thuresson kör 12. Båda är veteraner bland tidningsbuden i Jämtland, och vet att man måste kunna byta ett däck om det blir punktering på natten.

Tidningsbud oroar sig för pensionen

Tidningsbud. Nog går det att försörja sig som tidningsbud – om man bor på landet i ett hus som är färdigbetalat. Däremot finns oron för att pensionen inte ska räcka, både hos Annika Jonsson och Lennart Thuresson.

Vilka förhandlar för oss?

Insändare. Jag har läst i kvällstidningar om att LO förhandlar om anställningstrygghet, samtidigt som Kommunal anklagar LO för att sälja ut anställningstryggheten.

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Den hårda vägen

Lastbilstillverkare. Kampen har förts i många år och böljat fram och tillbaka. Arbetsgivare mot arbetsgivare, arbetare mot arbetare. Men hittills utan segrare. När den ene fått in ett hårt slag kommer den andre snart med ett som är än värre. Vad kampen handlar om? Naturligtvis om striden mellan lastbilstillverkarna Scania och Volvo.

Kejsaren ÄR naken

Politik. Jag vet inte vad priset är för att vara som den lille pojken när han säger ”Men han har ju inget på sig!”, när kejsaren i HC Andersens saga står där naken inför folket. Men jag tar ändå risken och säger det: skrota januariavtalet Stefan Löfven!

Jag gillar Greta!

Klimatkamp. Jag har aldrig träffat miljöaktivisten Greta Thunberg. Men på lite omvägar känner jag till mer om henne än det som står i pressen. Och jag kan bara säga en sak: ta flyget hem Greta, du får det!

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.