Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

– Vi ser till att pengarna kommer in på sjömannens konto innan ett fartyg får lämna den svenska hamnen. Det kan vi göra med stöd av Transportstyrelsen, berättar Fredrik Brådd, ITF-inspektör inom Transport.

ITF-inspektörer jobbar för – och får betalt från – Internationella Transportarbetarefederationen (ITF). Transport har två i Sverige och sjömännens fackförbund Seko har två. Därutöver finns två svenska koordinatorer.

Uppdraget är att kolla fartyg med bekvämlighetsflagg. Det vill säga fartyg som är registrerade i ett annat land än där ägaren finns. Ett syfte med bekvämlighetsflaggning är att få lägre skatter och lönekostnader än vad som gäller i rederiets hemland.

– Förs och främst agerar vi direkt om en sjöman hör av sig och larmar om dåliga förhållanden, utebliven lön eller andra problem, säger Fredrik Brådd. Men det är inte jättevanligt.

Inspektörerna går också in och kräver kollektivavtal på fartyg som inte har det. Det handlar om ett avtal med miniminivåer, som har beteckningen TCC-avtal.

– Många av de svenska hamnarna tar inte emot fartyg utan avtal, berättar Fredrik Brådd. Så det kan räcka med att vi informerar en hamn om att fartyget är på väg – och sedan tecknar ägarna avtal under hotet att inte få lägga till.

Den allra största arbetstiden för en ITF-inspektör går dock åt till att kontrollera att fartyg och rederier uppfyller det som står i kollektivavtalen. Det finns 140 inspektörer i världen, och de håller tillsammans koll på vilka båtar som kan behöva en ny granskning.

– Ibland upptäcker vi att anställda har fått för lite lön, och det kan vara av misstag. Då går det fort att rätta till. Men många gånger har besättningen inte fått sina pengar under flera månader, kanske för att rederiet har problem med ekonomin …

Det är då ITF-inspektören samarbetar med Transportstyrelsen som inte släpper i väg fartyget förrän pengarna sitter på sjömännens konton.

Summan landade alltså på drygt 850 000 kronor i Sverige. Sett över hela världen räddade ITF-inspektörerna hem närmare 270 miljoner kronor till sjömän som inte hade fått den lön de skulle under förra året.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU har godkänt pengastöd för att flytta gods till sjön

Sjöfart. Rederier ska kunna söka pengar för att ta emot gods som annars skulle ha gått på väg. Det står klart efter att EU godkänt ett statligt stöd som fått namnet ekobonus.

Loudden

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019.

Magnus Sjöberg, projektledare för Norviksbygget, gillar tunga maskiner. Caterpillarn väger 104 ton och används för att hantera de enorma bergmassor som sprängts loss under markarbetena.

Snart kommer första båten

Hamn. På toppen av ”Mount Norvik” är det vindstilla. Om 18 månader ska hela berget, tre miljoner kubikmeter granit, vara borta. Liksom den 104 ton tunga bulldozern som kravlat omkring på toppen.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.