Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

– Det kan vara svårt att lära sig ett nytt språk som vuxen, men pratar man om dieselmotorer blir det lättare, säger länsstyrelsens Sam Yildirim som en förklaring till framgången för kombinerad språk- och yrkesutbildning.

Mellan 2013 och 2016 har 128 elever gått den undersökta utbildningen Svenska för lastbilsförare i Stockholm. Den senaste elevkull som kunde undersökas blev klar 2014. Sam Yildirim jobbar på Länsstyrelsen i Stockholm och var den som för ett antal år sedan tog initiativ till Svenska för yrkesutbildade, numera kallat SFX. X eftersom det handlar om många olika yrkesgrupper.

Hur kommer det sig att lastbilsutbildningen är en av de SFX-utbildningar som har haft minst elever?

– Det kan finnas flera skäl till att inte så många har gått den. Det handlar om prioriteringar och söktryck. Men den har hållit på länge och är en av de dyraste SFX-utbildningarna. Den kostar mer än utbildningen för läkare och ingenjörer, säger Sam Yildirim.

90 procent har alltså jobb inom två år. Enligt statistiken är det bara en fjärdedel som jobbar som lastbilsförare.

– Men jag vet att nästan alla jobbar med saker i anslutning till lastbilstransporter. Det kan vara saker som arbetsledare på garaget. Olika titlar syns på olika sätt i statistiken. Nästa gång kanske vi tittar på inkomst och jämför med den lön som till exempel lastbilsförare eller programmerare har, säger Sam Yildirim.

Sam Yildirim tror att SFX leder till ökad integration, han berättar att  man på Länsstyrelsen i Stockholm främst försöker se integration som en kompetensförsörjningsfråga.

– Det är win-win. Man blir rörd och jätteglad när rektorn berättar att lastbilsförare är lyckliga för att de har fått sitt första jobb och att de börjar drömma om en framtid för familjen och barnen. Lärarna och rektorn får också extra energi när de ser människor få de jobb de önskar.

Sam Yildirim säger att det blir lättare att lärare sig svenska om det går att koppla till något man redan kan. Som ett jobb.

– Man har en krok att hänga sina nya språkkunskaper på.

I utredningen har flera nu yrkesverksamma förare intervjuats. De jämför sin utbildning med den vanliga SFI-undervisningen:

– De flesta säger att det är lättare att lära sig språket vid SFX. Vi också kan se att frånvaron är betydligt lägre än i vanlig SFI-undervisning.

Svenska för yrkesutbildade är ett regionalt initiativ i Stockholm och huvudstadens kranskommuner, och leds från länsstyrelsen.

– Vi tycker att regeringen har goda ambitioner för integrationen men att den arbetar fel. De säger att varje kommun ska genomföra utbildningar. Men det är svårt att dutta i alla små kommuner. Det blir mycket bättre om större regioner samarbetar, då går det att få underlag till individanpassade yrkesutbildningar.

– På kort sikt är SFX dyrare än vanlig SFI, men inte långsiktigt. När folk får jobb betalar de skatt i stället för att vara bidragstagare, säger Sam Yildirim.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Utredning ska få fart på bygget av säkra rastplatser

Åkeri. Yrkeschaufförerna har klagat – år ut och år in. Nu tillsätter regeringen en utredning för att se över hur uppställningsplatserna kring landets större vägar kan förbättras.

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

Transportarbetarens logga

Regeringen tillsätter nytt nationellt godstransportråd

Politik. Ett nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth på torsdagen presenterade en ny samlad strategi för godstransporterna.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).