Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

– Det kan vara svårt att lära sig ett nytt språk som vuxen, men pratar man om dieselmotorer blir det lättare, säger länsstyrelsens Sam Yildirim som en förklaring till framgången för kombinerad språk- och yrkesutbildning.

Mellan 2013 och 2016 har 128 elever gått den undersökta utbildningen Svenska för lastbilsförare i Stockholm. Den senaste elevkull som kunde undersökas blev klar 2014. Sam Yildirim jobbar på Länsstyrelsen i Stockholm och var den som för ett antal år sedan tog initiativ till Svenska för yrkesutbildade, numera kallat SFX. X eftersom det handlar om många olika yrkesgrupper.

Hur kommer det sig att lastbilsutbildningen är en av de SFX-utbildningar som har haft minst elever?

– Det kan finnas flera skäl till att inte så många har gått den. Det handlar om prioriteringar och söktryck. Men den har hållit på länge och är en av de dyraste SFX-utbildningarna. Den kostar mer än utbildningen för läkare och ingenjörer, säger Sam Yildirim.

90 procent har alltså jobb inom två år. Enligt statistiken är det bara en fjärdedel som jobbar som lastbilsförare.

– Men jag vet att nästan alla jobbar med saker i anslutning till lastbilstransporter. Det kan vara saker som arbetsledare på garaget. Olika titlar syns på olika sätt i statistiken. Nästa gång kanske vi tittar på inkomst och jämför med den lön som till exempel lastbilsförare eller programmerare har, säger Sam Yildirim.

Sam Yildirim tror att SFX leder till ökad integration, han berättar att  man på Länsstyrelsen i Stockholm främst försöker se integration som en kompetensförsörjningsfråga.

– Det är win-win. Man blir rörd och jätteglad när rektorn berättar att lastbilsförare är lyckliga för att de har fått sitt första jobb och att de börjar drömma om en framtid för familjen och barnen. Lärarna och rektorn får också extra energi när de ser människor få de jobb de önskar.

Sam Yildirim säger att det blir lättare att lärare sig svenska om det går att koppla till något man redan kan. Som ett jobb.

– Man har en krok att hänga sina nya språkkunskaper på.

I utredningen har flera nu yrkesverksamma förare intervjuats. De jämför sin utbildning med den vanliga SFI-undervisningen:

– De flesta säger att det är lättare att lära sig språket vid SFX. Vi också kan se att frånvaron är betydligt lägre än i vanlig SFI-undervisning.

Svenska för yrkesutbildade är ett regionalt initiativ i Stockholm och huvudstadens kranskommuner, och leds från länsstyrelsen.

– Vi tycker att regeringen har goda ambitioner för integrationen men att den arbetar fel. De säger att varje kommun ska genomföra utbildningar. Men det är svårt att dutta i alla små kommuner. Det blir mycket bättre om större regioner samarbetar, då går det att få underlag till individanpassade yrkesutbildningar.

– På kort sikt är SFX dyrare än vanlig SFI, men inte långsiktigt. När folk får jobb betalar de skatt i stället för att vara bidragstagare, säger Sam Yildirim.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Leif Jakobsson,sakkunnig på finansdepartementet

Fortfarande okänd nivå på föreslagen kilometerskatt

Åkeri. Kilometerskatt är föreslagen. Men om den kommer att höja kostnaderna för att köra tung trafik eller om andra skatter och avgifter ska sänkas – det kan regeringen inte ge besked om.

Transportarbetarens logga

Förlängd tid för klampning blir nu rikdagsfråga

Vägtransporter. Regeringen vill utöka rätten att låsa fast hjulen på lastbilar, så kallad klampning, till 36 timmar, från dagens 24. Under torsdagen fattade regeringen den formella beslutet. Nu återstår bara klartecken från riksdagen. Den förlängda klampningstiden är tänkt att börja gälla den 1 juli 2018.

Transportarbetarens logga

Jens Nilsson (S) i EU:s transportutskott död

EU. EU-parlamentarikern Jens Nilsson har gått bort efter en kortare tids sjukdom. – Oerhört sorgligt. Hans arbete har betytt väldigt mycket för Transport, kommenterar förbundets internationella politiska sekreterare Magnus Falk.

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.