Annons:
Annons:

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

– Det kan vara svårt att lära sig ett nytt språk som vuxen, men pratar man om dieselmotorer blir det lättare, säger länsstyrelsens Sam Yildirim som en förklaring till framgången för kombinerad språk- och yrkesutbildning.

Mellan 2013 och 2016 har 128 elever gått den undersökta utbildningen Svenska för lastbilsförare i Stockholm. Den senaste elevkull som kunde undersökas blev klar 2014. Sam Yildirim jobbar på Länsstyrelsen i Stockholm och var den som för ett antal år sedan tog initiativ till Svenska för yrkesutbildade, numera kallat SFX. X eftersom det handlar om många olika yrkesgrupper.

Hur kommer det sig att lastbilsutbildningen är en av de SFX-utbildningar som har haft minst elever?

– Det kan finnas flera skäl till att inte så många har gått den. Det handlar om prioriteringar och söktryck. Men den har hållit på länge och är en av de dyraste SFX-utbildningarna. Den kostar mer än utbildningen för läkare och ingenjörer, säger Sam Yildirim.

90 procent har alltså jobb inom två år. Enligt statistiken är det bara en fjärdedel som jobbar som lastbilsförare.

– Men jag vet att nästan alla jobbar med saker i anslutning till lastbilstransporter. Det kan vara saker som arbetsledare på garaget. Olika titlar syns på olika sätt i statistiken. Nästa gång kanske vi tittar på inkomst och jämför med den lön som till exempel lastbilsförare eller programmerare har, säger Sam Yildirim.

Sam Yildirim tror att SFX leder till ökad integration, han berättar att  man på Länsstyrelsen i Stockholm främst försöker se integration som en kompetensförsörjningsfråga.

– Det är win-win. Man blir rörd och jätteglad när rektorn berättar att lastbilsförare är lyckliga för att de har fått sitt första jobb och att de börjar drömma om en framtid för familjen och barnen. Lärarna och rektorn får också extra energi när de ser människor få de jobb de önskar.

Sam Yildirim säger att det blir lättare att lärare sig svenska om det går att koppla till något man redan kan. Som ett jobb.

– Man har en krok att hänga sina nya språkkunskaper på.

I utredningen har flera nu yrkesverksamma förare intervjuats. De jämför sin utbildning med den vanliga SFI-undervisningen:

– De flesta säger att det är lättare att lära sig språket vid SFX. Vi också kan se att frånvaron är betydligt lägre än i vanlig SFI-undervisning.

Svenska för yrkesutbildade är ett regionalt initiativ i Stockholm och huvudstadens kranskommuner, och leds från länsstyrelsen.

– Vi tycker att regeringen har goda ambitioner för integrationen men att den arbetar fel. De säger att varje kommun ska genomföra utbildningar. Men det är svårt att dutta i alla små kommuner. Det blir mycket bättre om större regioner samarbetar, då går det att få underlag till individanpassade yrkesutbildningar.

– På kort sikt är SFX dyrare än vanlig SFI, men inte långsiktigt. När folk får jobb betalar de skatt i stället för att vara bidragstagare, säger Sam Yildirim.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.