Svenska fackfolk har lämnat Bryssel efter terrorattackerna

I dag skulle Europafacket haft styrelsemöte i Bryssel. Allt fick ställas in när en av terrorattackerna utfördes i tunnelbanan alldeles intill möteslokalen. Loa Brynjulfsdottir, LO:s internationella chef, har tillsammans med flera kolleger lyckats ta sig till Amsterdam och väntar på att få flyga hem. – Vi är så klart väldigt skärrade, säger hon. Man känner det inpå huden.

Europafacket – som är en sammanslutning av fackföreningar i 36 europeiska länder – hade kallat representanter till styrelsemöte i Belgiens huvudstad Bryssel i dag. På plats fanns bland annat folk från LO, TCO och Saco.

Loa Brynjulfsdottir, LO:s internationella chef, satt i möte när första bomben briserade.

– Hela den svenska fackliga delegationen, både LO, TCO och Saco, hade möte i Europaparlamentet halv nio när vi fick beskedet om den första bomben på flygplatsen. Under mötet sedan fick vi rapporten om bomben i tunnelbanan Maelbeck som ju ligger precis intill, väldigt nära byggnaden där Europafackmötet skulle ha ägt rum. Också väldigt nära Europaparlamentet.

– Europafackets styrelsemöte skulle ha börjat klockan tio så vi skulle ju gå dit efter morgonmötet. Det fick naturligtvis ställas in för byggnaderna stängdes ner.

Ni som skulle ha varit på mötet, har ni samlats någonstans?

– Alla vi svenska fackliga var samlade när vi nåddes av de här beskeden och vi kom gemensamt fram till att vi skulle försöka ta oss till flygplatser i andra länder. Det är ju fördelen att det är så nära till alla grannländer. Alla har nu tagit sig ut från Bryssel till olika flygplatser. Någon flyger från Düsseldorf, vi är flera här som flyger från Schiphol i Amsterdam. Vi var några som delade på en bil hit. All tunnelbanetrafik, tågtrafik, allting ligger nere.

Har ni hunnit smälta det som har hänt?

– Nej. Vi är naturligtvis väldigt skärrade. Vi har bra koll på alla svenskar och vårt Brysselkontor. Alla är i säkerhet. Vi har också försökt få reda på att alla våra nordiska fackliga kamrater är i säkerhet. Men det är klart man känner en stor oro eftersom det skedde på tunnelbanestationen precis intill där vi skulle ha mötet. Någon av våra europeiska fackliga kamrater skulle ju ha kunnat befinna sig där. Förhoppningsvis inte. Men vi är så klart väldigt skärrade. Man känner det inpå huden. Det är helt fruktansvärt. Nej, vi har absolut inte hunnit smälta det.

– Det går omkring mycket tungt beväpnade poliser eller militärer här på Schiphol. Jag kan inte säga att man känner sig trygg i ett sådant här läge, men man känner i alla fall att man förhoppningsvis är på väg hem.

Över 30 döda har hittills rapporterats i terrorattackerna i Bryssel i dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).