Svenska fack står inför ett vägval

Krönika. Allmängiltiga kollektivavtal eller låglönemarknad? Jag är helt övertygad om att fackföreningsrörelsen står inför ett avgörande vägval: Vi måste våga erkänna att vi inte längre kan eller får säkra generellt verkande kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden. Och vi måste ta konsekvensen av den insikten.

Under trycket av den fria rörligheten, den liberala arbetskraftsinvandringen och flyktingströmmarna, i kombination med fragmentiserade tjänstemarknader och ett antal hindrande EU-domar och EU-regler, har vi tappat förmågan att säkra anständiga villkor för alla som arbetar i Sverige.

Problemen är tillräckligt omfattande för att hota den svenska modellen där fack och arbetsgivare ansvarar för lönebildningen utan statlig inblandning. Stora grupper försvagar kollektivavtalen när de tar jobb till underpris. Detta underminerar sunda konkurrensvillkor inom exempelvis transportsektorn, byggbranschen, handeln, fastighetsskötseln och restaurangnäringen.

Borgerligheten börjar redan närma sig sin lösning av det problemet. Det är säkert inte långt borta innan man från det hållet förordar en officiellt sanktionerad låglönemarknad där människor med dålig utbildning och svaga språkkunskaper kan få jobb med urusla villkor.

För oss är deras förslag inte lösningen på de enorma problem vi ställts inför.

Flertalet EU-stater har i dag lagar som ska garantera anställda en minimistandard, antingen via generella, lagstadgade minimilöner eller via allmängiltigförklarade kollektivavtal. Så har man exempelvis gjort i Finland och Norge där kollektivavtal i problematiska branscher upphöjs till lag. I Sverige finns inget sådant skydd.

När jag funderar på detta kan jag se tre alternativ torna upp sig:

Det första är att vi kan låta utvecklingen rulla på och se växande grupper drivas mot laglöshet och armod utan någon som helst statlig eller facklig inblandning.

Det andra är att vi väntar in den borgerliga vägen och tvingas acceptera en officiellt sanktionerad låglönemarknad. Där kan överklassen glädja sig åt pigor, där minskar priserna på diverse enkla tjänster – medan exempelvis jord- och skogsbruk kan anställa mängder av lågavlönade säsongsarbetare.

Det tredje alternativet är att vi utvecklar allmängiltiga kollektivavtal där staten underlättar de fackliga ambitionerna att säkra avtalsenliga villkor för alla som arbetar i Sverige.

Vi har i dag inte något svar på dessa dystra framtidsutsikter. Förvisso kommer regeringen att föreslå att lex Laval skrotas, i vart fall i de delar som i dag hindrar facket att tvinga fram kollektivavtal för de företag som bedriver verksamhet i Sverige. Allianspartierna har redan meddelat att de kommer rösta nej till dessa förslag.

Oavsett resultatet i denna enskilda omröstning i riksdagen så är Transport helt övertygat om att det tredje alternativet är att föredra om man vill hitta en långsiktig lösning på det förfall som vi nu ser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Inventera nycklar är inte vårt jobb”

Konflikt. – Vi vill jobba och vi jobbar gärna. Men inte om vi ska göra nyckelinventeringar. Det svaret på varför Stockholms sopgubbar på Reno Norden strejkar vilt ger deras talesperson Peter Börjesson.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Bättre villkor för Stockholms färdtjänstförare dröjer

Färdtjänst. I förra veckan jublade färdtjänstföraren Allonias Sebhatu och kollegorna. Landstinget i Stockholm slog upp portarna för bättre löner och villkor. I går slog de igen. Åtminstone till den sista mars 2019, kanske längre.

Insändare

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Försäkringar. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Var finns moralen och etiken?

Kongressen 2017. Som gäst på Transports kongress var det inte alltid lätt att följa förhandlingarna.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Ett kampförbund – det är stort

Ledare. Kongressen är över. Det är som att komma ut ur en dimma av val, motioner, intensiva diskussioner, yrkanden, halvdruckna fikamuggar och propositionsordningar så invecklade att den som nickar till en halv sekund är vilse i rymden.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.

TRANSPORTS FRAMTID

Välj ett stadigt vu!

Debatt. Jag vet hur det känns när man stirrar på färdskrivarklockan för att utnyttja körtiden till max. Jag vet hur det känns när familjen klagar över sen hemkomst för fjärde dagen i rad. Jag vet också hur "mysigt" det är när man fått olja eller diesel på handskarna direkt på morgonen, utan att ha möjlighet att få ut nya innan passet är slut, om ens då …

Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke

Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.