Svensk is bryts under cypriotisk flagga

Sjöfart. Isbrytaren Thetis går under cypriotisk flagga. Förra säsongen bestod besättningen av filippinier med dåliga förhållanden och lön som inte nådde upp till internationell miniminivå. I år bryter hon is utanför Gävle, och Sjöfartsverket har fått garantier om högre lön för besättningen.

Både finska staten och svenska Sjöfartsverket har ett fem år långt kontrakt med rederiet Alfons Håkans, i Åbo, som äger isbrytaren. Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF) upplyste den svenska myndigheten för ett år sedan om förhållandena ombord. Finska sjömansfacket uppvaktade staten på sin sida om Östersjön.

Budskapet var att facket fått uppgifter om att sjömännen tjänade cirka 5 500 kronor i månaden, långt under den lägsta lön som accepteras av ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan). Dessutom berättade facken att rederiet inte svarade på propåer om att förhandla och teckna kollektivavtal. Samt att fartyget är bekvämlighetsflaggat i Cypern.

– Vi påtalade sjömännens undermåliga villkor, säger Peter Lövkvist, då på NTF och i dag Transports internationella chef.

– Det är helt absurt att finska och svenska myndigheter anlitar ett cowboyrederi som inte är intresserat av att följa de regler som gäller för andra, säger Kenneth Bengts på Sjömans-unionen i Finland.

Vi frågar Sjöfartsverkets Tomas Årnell, chef för isbrytningsverksamheten, hur det kommer sig:

– Alfons Håkans fick uppdraget senast när vi upphandlade extraresurser att sätta in när våra egna isbrytare inte räcker till, berättar han.

Kontraktet gäller från vintern 2015–2016 och räcker i fem år.

– Rederiet var billigast och det uppfyllde våra krav när det gäller kapacitet och att följa lagarna. Några krav på kollektivavtal eller förhållanden som motsvarar detta fick vi inte ställa då, men det kommer vi att göra vid nästa upphandling.

Tomas Årnell kan då luta sig mot den nya upphandlingslagen som gäller sedan förra året. Den slår fast att upphandlande myndigheter ska kunna ange lön, semester och arbetstid som villkor i kontrakt i offentlig upphandling. Åtminstone vid större affärer.

– Vi är ju inte intresserade av att hyra in fartyg med löner under ILO-listan, säger han. Så vi träffade också rederiet efter fackens uppgifter förra säsongen och vi har fått garantier att ingen ombord ligger under minimilönen i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.

Transportarbetarens logga

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.