Svempa – customkungen som knappt kan bärga sig

När kontorsnissarna går hem kliver Svempa Bergendahl på sitt andra skift. Legendaren inom bilbärgning och upphottade Scaniabilar stannar kvar i verkstaden, städar upp, skruvar lite, lyssnar på rock’n roll. 76 år fyllda kan han inte tänka sig ett liv utan tunga bilar.

– Jag kör nog på en åtta, tio år till. Morsan blev 102, och jag har hennes gener.

– Men farsan gick bort tidigt, han krökade. Han och farfar var tullare, och jag tänkte tidigt att ”fan, tullare ska jag inte bli”.

Och så blev det inte heller. Sven-Erik Bergendahl – Svempa för de flesta som har en relation till tunga bilar – plockar fram kaffemuggarna på kontoret i Länna industriområde, söder om Stockholm. Vita väggar, blårutiga gardiner, vitrinskåp med rader av små lastbilsmodeller och på väggarna: porträtt på välputsade, pimpade fordon.

Först blir det en ostmacka, sedan ett wienerbröd. Svempa Bergendahl kavlar upp ärmarna på den ljusblå skjortan med applikationer, och lite suddiga tatueringar kommer fram på båda armarna.

– Jaa, det var när jag satt inne. De är gjorda med nålar och blev inte bra. Jag satt två månader på Lärbro på Gotland för jag hade kört utan körkort. Det hörde till raggarkulturen då. Jag fick vika pärmar, och blev lite deprimerad.

1965 tog han körkortet – och där någonstans startar historien.

– Jag jobbade på en verkstad och sen drog jag i gång eget och mekade med taxibilar. Folk började ringa och fråga om jag inte kunde hämta deras bilar, det var så jag började med bärgningen.

Då, på 60-talet, blev Svempas ett begrepp åtminstone i Stockholmsområdet. Den rödvita tungbärgaren med det glänsande avgasröret rullade runt på vägarna. Det var ett sätt att ragga kunder, ett annat var att lyssna på polisradion för att hinna först till olyckorna.

Verkstaden flyttade till en gammal mack på hörnet hemma i Sköndal. Frun Monika skötte telefonen. Bärgarna stod på gatan. En granne som inte gillade verksamheten markerade genom att hålla för näsan när han passerade.

– Jag knegade vidare, jobbade hårt dygnet runt, minns han.

Det där med lackering kom allteftersom. 1977 rullade den första riktigt färggranna bärgaren ut på vägarna. Den hade hajtänder på skyddsbågen, eldsflammor längs huvsidorna och över dörrarna, USA-inspirerade stjärnor och Svempaloggan på bärgningsdelen.

– Jag hade stora åkerier och tankbolag bland kunderna. Men ändå blev det skitsnack … ”Svempa, han putsar bara på bilen … Om du ringer Svempa får du betala för repor på lacken.”

Svempa Bergendahl och hans pimpade bärgare blev i alla fall starten på den svenska truckingvågen. Customkulturen – när bilar eller motorcyklar byggs om och hottas upp – klev med hans hjälp in bland de tyngsta fordonen. Själv vann han allt fler priser för sina bilar, varenda pokal glänser i samlingen som trängs i verkstaden, en trappa ner från kontoret.

Klassiska dragbilen Griffin har till exempel utsetts till världens snyggaste lastbil. Det skedde i Italien 2006.

I dag har äldste sonen Lasse Bergendahl tagit över själva bärgningen, som drivs med två anställda och fyra egenföretagare som kör Svempalackade bilar. Lastbilar, personbilar och även flygplan kan hämtas av de numera grafiskt mönstrade bärgarna i rött och vitt.

I takt med att bilarnas utseende och uttryck blev viktigare för Svempa Bergendahl blev hans relation med tillverkaren Scania allt tätare.

– Jag har alltid åkt Scania, säger han. I dag har jag möten där varje vecka.

Den globala biltillverkaren och det lilla bärgningsföretaget i Länna har tvinnats samman genom sitt gemensamma arbete. Svempateamet är med och tar fram exklusiva och begränsade upplagor av lastbilar som Scania säljer. Samarbetet resulterar också i truckar byggda och smyckade enbart för att visas på utställningar runt om i världen.

– Jag hade aldrig kommit så här långt utan Scania, medger Svempa Bergendahl. Men Scania rider på mig också och kan sälja fler lastbilar. Vem samarbetet betyder mest för? Kanske 50–50?

Även inne på lastbilstillverkarens huvudkontor i Södertälje är man medveten om att symbiosen med Svempa ger plus för båda parters varumärke. (Så här kan det låta: ”Vi levererar över 70 000 lastbilar per år och har inte riktigt samma fokus på truckingfestivaler som Svempa, men vi är glada för att med hans hjälp kunna skapa en kult för fantasterna. För vi vill vara något av en lastbilarnas Rolls-Royce.”)

Förhållandet med Scania har fört bärgaren från söderförort runt om i världen. Efter utställningar, tävlingar och försäljningsturnéer har han samlat på sig åsikter om en hel del platser:

– Jag gillar inte USA. Vi åkte runt och träffade återförsäljare, men jag blev besviken. På något ställe hade de jordgolv i verkstaden. Och folk åt ketchup på wienerbröden. Kina vill jag inte heller åka tillbaka till. En kväll skulle de bjuda mig på pudel.

– Sydafrika är det bästa landet jag har varit i. Trevliga människor och fin natur.

En annan förutsättning för begreppet Svempas position i customkulturen stavas Jan Richter. Som designer skissar han snabbt upp de visioner och idéer som Svempa Bergendahl levererar. De har jobbat ihop sedan 1981, tillsammans kan de snabbt ta fram prototyper på nästa generation lastbilar och showtruckar.

– Vi är alltid lite provocerande, säger Jan Richter på plats i den välsopade verkstaden. Här är det senaste…

Där står Chimeran, en futuristisk truck i svart och guld med motorn helt synlig så att den senaste tekniken inte göms undan. Ett kraftfullt vidunder, enligt Jan Richter, som Scania ska visa upp på shower runt om i världen. Just nu utvecklar de en vindfördelare i kolfiber, den bit som sitter längst ner på fronten.

Svempa, vad är det viktigast med lastbilar, bilar och bärgare för dig?

– Att bygga nya grejer och vara med hela tiden. Och att få jobba med Scania. Men också att utveckla bärgningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Jessica Karlsson med hundarna Foxy och Basse

Bästa jobbarkompisarna har fyra ben och svans

Månadens medlem. Foxy och Basse tillhör familjen. Samtidigt är de hennes bästa arbetskamrater. Väktaren Jessica Karlsson är hundförare och jobbar nätter i industriområden, parkeringsgarage och källare.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.