Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Däckfirmor och bilrekond är två typer av företag som påverkas. Målet är att bekämpa svartarbete och social dumpning.

Arbetsplatserna måste alltid ha en liggare på antingen papper eller digitalt (i byggbranschen finns en överenskommelse att personalliggare ska föras digitalt). Arbetsgivaren ska dagligen rapportera vem som finns på plats på jobbet. Informationen kan sedan användas för att se om det är rimliga nivåer som anges när arbetsgivaravgifter rapporteras, berättar Conny Svensson, nationell samordnare med ansvar för personalliggare på Skatteverket.

– Sedan kan vi göra oannonserade besök, delvis för att se att det finns en liggare och för att kontrollera att alla som är verksamma på arbetsplatsen är införda. De som inte står med kan företaget få betala kontrollavgift för, säger Conny Svensson.

När förslaget om personalliggare presenterades uttryckte branschföreträdare en oro över att tillfälligt uppställda och mobila arbetsplatser inte skulle kontrolleras. Hur blir det?

– Det är just sånt vi ska fånga in. Vi ska identifiera företagen och följa upp att de har liggare, absolut, säger Conny Svensson.

När Transportarbetaren pratar med Conny Svensson befinner han sig i Oslo. Han har just träffat norska skattemyndigheten, samt företrädare för norsk och svensk bilbransch. I Norge finns krav på personalliggare sedan ett antal år och där ska man ha märkt viss skillnad sedan lagen infördes. I Sverige finns krav på liggare sedan tidigare för bland annat byggbolag och frisörsalonger.

– Den sista undersökningen vi gjorde var inriktad på företag. De tycker att det har blivit lättare att konkurrera på villkor, men det pågår fortfarande en debatt om liggarna, säger Conny Svensson och fortsätter:

– Tidigare har vi gjort en effektutvärdering där man tittar på skillnad i vad företagen redovisar, och där har vi sett en förändring i vad man rapporterar.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och ansvarar för gummiavtalet, han är positiv:

– I den här branschen finns ambulerande däckverkstäder som ställer upp tält några veckor om året när det är dags att byta däck. I rekondbranchen finns en hel del mindre seriösa företag också. Jag tror att personliggare blir till en fördel för seriösa företag och ett hinder för oseriösa.

Thelander vill också skicka med en hälsning till dem som köper de här tjänsterna.

– Den som köper en biltvätt billigt borde kanske fundera vad det är man köper och hur det kommer sig att de är så billigt.

Andra lagändringar vid halvårsskiftet

Skärpta cabotageregler

Längsta möjliga tid att klampa lastbilar vid upptäckt cabotagebrott förlängs från 24 till 36 timmar.

Beställaransvar

Transportköparen får ett lagligt ansvar att se till att den som utför transporten har ett giltigt trafiktillstånd. Reglerna gäller också internationella transporter och cabotage.

Fackliga uppdrag ska inte drabba a-kassan

De fackliga uppdrag som ger dig rätt att vara ledig från jobbet har inte varit a-kassegrundande. Men det blir det ändring på.

Karensdag i a-kassan ryker

Antalet karensdagar mellan att du blivit arbetslös och kan få a-kassa sänks, från sju till sex dagar.

Tyngre bilar på vissa vägar

Det handlar om bilar som väger 74 ton, de ska få köra på vägar som har bärighetsklass 4. Men det handlar inte om alla vägar. Enligt Trafikverket finns 11 800 kilometer väg som håller för alla 74 ton. Det motsvarar ungefär 12 procent av vägnätet.

Billigare fackavgift

Från och med den 1 juli går det att dra av en fjärdedel av en medlemsavgift till ett fackförbund. Transportarbetarförbundet ska meddela Skatteverket, som automatiskt för in avdraget på din deklaration.

Arbetsgivarna får mer ansvar för rehab

Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur anställda, som varit sjukskrivna i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen. Syftet med lagändringen är att försöka korta den långa sjukfrånvaron. Ändringen innebär att arbetsgivare ska upprätta en plan för hur sjuka ska kunna återgå i jobb om ”det kan antas att den försäkrades arbetsförmåga” kommer fortsätta att vara nedsatt under minst 60 dagar.

Fler arbetsplatsinspektioner

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om fler arbetsplatsinspektioner. Polisen får i uppdrag att besöka arbetsplatser för att kontrollera om personer som inte har rätt att vistas i Sverige jobbar där. Enligt den nya lagen ska polisen rikta in sig på riskbranscher.

Hårdare regler om premiepension

Med anledning av uppmärksammade premiepensionsbolag som svindlat människor på den del av pensionen som vi själva får placera. Telefonförsäljning av premiepension förbjuds och det införs krav på att man själv måste skriva under vid ett fondbyte.

Varje person ska skattas för sig

Reglerna skärps för hur skatter ska redovisas av arbetsgivare. Det innebär att företag ska redovisa skatter för varje individ varje månad. Tidigare gick det att göra med alla i klump. Syftet är att komma åt svartarbete och skattefusk. Lagen träder i kraft den 1 juli, men då gäller det bara företag med mer än 15 anställda eller företag i branscher som måste ha personalliggare. Efter årsskiftet gäller lagen alla företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.