Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Däckfirmor och bilrekond är två typer av företag som påverkas. Målet är att bekämpa svartarbete och social dumpning.

Arbetsplatserna måste alltid ha en liggare på antingen papper eller digitalt (i byggbranschen finns en överenskommelse att personalliggare ska föras digitalt). Arbetsgivaren ska dagligen rapportera vem som finns på plats på jobbet. Informationen kan sedan användas för att se om det är rimliga nivåer som anges när arbetsgivaravgifter rapporteras, berättar Conny Svensson, nationell samordnare med ansvar för personalliggare på Skatteverket.

– Sedan kan vi göra oannonserade besök, delvis för att se att det finns en liggare och för att kontrollera att alla som är verksamma på arbetsplatsen är införda. De som inte står med kan företaget få betala kontrollavgift för, säger Conny Svensson.

När förslaget om personalliggare presenterades uttryckte branschföreträdare en oro över att tillfälligt uppställda och mobila arbetsplatser inte skulle kontrolleras. Hur blir det?

– Det är just sånt vi ska fånga in. Vi ska identifiera företagen och följa upp att de har liggare, absolut, säger Conny Svensson.

När Transportarbetaren pratar med Conny Svensson befinner han sig i Oslo. Han har just träffat norska skattemyndigheten, samt företrädare för norsk och svensk bilbransch. I Norge finns krav på personalliggare sedan ett antal år och där ska man ha märkt viss skillnad sedan lagen infördes. I Sverige finns krav på liggare sedan tidigare för bland annat byggbolag och frisörsalonger.

– Den sista undersökningen vi gjorde var inriktad på företag. De tycker att det har blivit lättare att konkurrera på villkor, men det pågår fortfarande en debatt om liggarna, säger Conny Svensson och fortsätter:

– Tidigare har vi gjort en effektutvärdering där man tittar på skillnad i vad företagen redovisar, och där har vi sett en förändring i vad man rapporterar.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och ansvarar för gummiavtalet, han är positiv:

– I den här branschen finns ambulerande däckverkstäder som ställer upp tält några veckor om året när det är dags att byta däck. I rekondbranchen finns en hel del mindre seriösa företag också. Jag tror att personliggare blir till en fördel för seriösa företag och ett hinder för oseriösa.

Thelander vill också skicka med en hälsning till dem som köper de här tjänsterna.

– Den som köper en biltvätt billigt borde kanske fundera vad det är man köper och hur det kommer sig att de är så billigt.

Andra lagändringar vid halvårsskiftet

Skärpta cabotageregler

Längsta möjliga tid att klampa lastbilar vid upptäckt cabotagebrott förlängs från 24 till 36 timmar.

Beställaransvar

Transportköparen får ett lagligt ansvar att se till att den som utför transporten har ett giltigt trafiktillstånd. Reglerna gäller också internationella transporter och cabotage.

Fackliga uppdrag ska inte drabba a-kassan

De fackliga uppdrag som ger dig rätt att vara ledig från jobbet har inte varit a-kassegrundande. Men det blir det ändring på.

Karensdag i a-kassan ryker

Antalet karensdagar mellan att du blivit arbetslös och kan få a-kassa sänks, från sju till sex dagar.

Tyngre bilar på vissa vägar

Det handlar om bilar som väger 74 ton, de ska få köra på vägar som har bärighetsklass 4. Men det handlar inte om alla vägar. Enligt Trafikverket finns 11 800 kilometer väg som håller för alla 74 ton. Det motsvarar ungefär 12 procent av vägnätet.

Billigare fackavgift

Från och med den 1 juli går det att dra av en fjärdedel av en medlemsavgift till ett fackförbund. Transportarbetarförbundet ska meddela Skatteverket, som automatiskt för in avdraget på din deklaration.

Arbetsgivarna får mer ansvar för rehab

Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur anställda, som varit sjukskrivna i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen. Syftet med lagändringen är att försöka korta den långa sjukfrånvaron. Ändringen innebär att arbetsgivare ska upprätta en plan för hur sjuka ska kunna återgå i jobb om ”det kan antas att den försäkrades arbetsförmåga” kommer fortsätta att vara nedsatt under minst 60 dagar.

Fler arbetsplatsinspektioner

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om fler arbetsplatsinspektioner. Polisen får i uppdrag att besöka arbetsplatser för att kontrollera om personer som inte har rätt att vistas i Sverige jobbar där. Enligt den nya lagen ska polisen rikta in sig på riskbranscher.

Hårdare regler om premiepension

Med anledning av uppmärksammade premiepensionsbolag som svindlat människor på den del av pensionen som vi själva får placera. Telefonförsäljning av premiepension förbjuds och det införs krav på att man själv måste skriva under vid ett fondbyte.

Varje person ska skattas för sig

Reglerna skärps för hur skatter ska redovisas av arbetsgivare. Det innebär att företag ska redovisa skatter för varje individ varje månad. Tidigare gick det att göra med alla i klump. Syftet är att komma åt svartarbete och skattefusk. Lagen träder i kraft den 1 juli, men då gäller det bara företag med mer än 15 anställda eller företag i branscher som måste ha personalliggare. Efter årsskiftet gäller lagen alla företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Transportarbetarens logga

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Transportarbetarens logga

Staten betalar förarnas lön – men stormen fortsätter i taxibolaget

Färdtjänst. Ringduve taxis rekonstruktör fick gå efter klagomål från Skatteverket. En chaufför har vunnit en lönetvist mot bolaget och en annan väntar fortfarande på att företaget ska dyka upp vid förhandlingsbordet.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.