Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Däckfirmor och bilrekond är två typer av företag som påverkas. Målet är att bekämpa svartarbete och social dumpning.

Arbetsplatserna måste alltid ha en liggare på antingen papper eller digitalt (i byggbranschen finns en överenskommelse att personalliggare ska föras digitalt). Arbetsgivaren ska dagligen rapportera vem som finns på plats på jobbet. Informationen kan sedan användas för att se om det är rimliga nivåer som anges när arbetsgivaravgifter rapporteras, berättar Conny Svensson, nationell samordnare med ansvar för personalliggare på Skatteverket.

– Sedan kan vi göra oannonserade besök, delvis för att se att det finns en liggare och för att kontrollera att alla som är verksamma på arbetsplatsen är införda. De som inte står med kan företaget få betala kontrollavgift för, säger Conny Svensson.

När förslaget om personalliggare presenterades uttryckte branschföreträdare en oro över att tillfälligt uppställda och mobila arbetsplatser inte skulle kontrolleras. Hur blir det?

– Det är just sånt vi ska fånga in. Vi ska identifiera företagen och följa upp att de har liggare, absolut, säger Conny Svensson.

När Transportarbetaren pratar med Conny Svensson befinner han sig i Oslo. Han har just träffat norska skattemyndigheten, samt företrädare för norsk och svensk bilbransch. I Norge finns krav på personalliggare sedan ett antal år och där ska man ha märkt viss skillnad sedan lagen infördes. I Sverige finns krav på liggare sedan tidigare för bland annat byggbolag och frisörsalonger.

– Den sista undersökningen vi gjorde var inriktad på företag. De tycker att det har blivit lättare att konkurrera på villkor, men det pågår fortfarande en debatt om liggarna, säger Conny Svensson och fortsätter:

– Tidigare har vi gjort en effektutvärdering där man tittar på skillnad i vad företagen redovisar, och där har vi sett en förändring i vad man rapporterar.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och ansvarar för gummiavtalet, han är positiv:

– I den här branschen finns ambulerande däckverkstäder som ställer upp tält några veckor om året när det är dags att byta däck. I rekondbranchen finns en hel del mindre seriösa företag också. Jag tror att personliggare blir till en fördel för seriösa företag och ett hinder för oseriösa.

Thelander vill också skicka med en hälsning till dem som köper de här tjänsterna.

– Den som köper en biltvätt billigt borde kanske fundera vad det är man köper och hur det kommer sig att de är så billigt.

Andra lagändringar vid halvårsskiftet

Skärpta cabotageregler

Längsta möjliga tid att klampa lastbilar vid upptäckt cabotagebrott förlängs från 24 till 36 timmar.

Beställaransvar

Transportköparen får ett lagligt ansvar att se till att den som utför transporten har ett giltigt trafiktillstånd. Reglerna gäller också internationella transporter och cabotage.

Fackliga uppdrag ska inte drabba a-kassan

De fackliga uppdrag som ger dig rätt att vara ledig från jobbet har inte varit a-kassegrundande. Men det blir det ändring på.

Karensdag i a-kassan ryker

Antalet karensdagar mellan att du blivit arbetslös och kan få a-kassa sänks, från sju till sex dagar.

Tyngre bilar på vissa vägar

Det handlar om bilar som väger 74 ton, de ska få köra på vägar som har bärighetsklass 4. Men det handlar inte om alla vägar. Enligt Trafikverket finns 11 800 kilometer väg som håller för alla 74 ton. Det motsvarar ungefär 12 procent av vägnätet.

Billigare fackavgift

Från och med den 1 juli går det att dra av en fjärdedel av en medlemsavgift till ett fackförbund. Transportarbetarförbundet ska meddela Skatteverket, som automatiskt för in avdraget på din deklaration.

Arbetsgivarna får mer ansvar för rehab

Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur anställda, som varit sjukskrivna i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen. Syftet med lagändringen är att försöka korta den långa sjukfrånvaron. Ändringen innebär att arbetsgivare ska upprätta en plan för hur sjuka ska kunna återgå i jobb om ”det kan antas att den försäkrades arbetsförmåga” kommer fortsätta att vara nedsatt under minst 60 dagar.

Fler arbetsplatsinspektioner

Riksdagen har sagt ja till regeringens förslag om fler arbetsplatsinspektioner. Polisen får i uppdrag att besöka arbetsplatser för att kontrollera om personer som inte har rätt att vistas i Sverige jobbar där. Enligt den nya lagen ska polisen rikta in sig på riskbranscher.

Hårdare regler om premiepension

Med anledning av uppmärksammade premiepensionsbolag som svindlat människor på den del av pensionen som vi själva får placera. Telefonförsäljning av premiepension förbjuds och det införs krav på att man själv måste skriva under vid ett fondbyte.

Varje person ska skattas för sig

Reglerna skärps för hur skatter ska redovisas av arbetsgivare. Det innebär att företag ska redovisa skatter för varje individ varje månad. Tidigare gick det att göra med alla i klump. Syftet är att komma åt svartarbete och skattefusk. Lagen träder i kraft den 1 juli, men då gäller det bara företag med mer än 15 anställda eller företag i branscher som måste ha personalliggare. Efter årsskiftet gäller lagen alla företag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Transportarbetarens logga

Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.