Annons:
Annons:

”Svårt att fylla Lindgrens plats internationellt”

Summerar arbetsinsats. – Lars Lindgren jobbade hårt för att förbättra villkoren för transportarbetare, världen över. Han insåg tidigt att vi inom facket måste gå tillbaka till våra rötter och organisera människor på deras arbetsplatser. Den bilden ger Stephen Cotton i internationella transportfacket i London.

Stephen Cotton är generalsekreterare i Internationella transportarbetarefederationen (ITF) och lärde känna Transports avgångne ordförande Lars Lindgren för 20 år sedan. De samarbetade i den så kallade FOC-kampanjen, som går ut på att skapa drägliga villkor och löner för besättningar på bekvämlighetsflaggade fartyg.

Med hjälp av ITF-inspektörer och solidariska hamnarbetare, som lagt ner jobbet, har organisationen kunnat blockera fartyg när de valt att registrera sig i länder med svag arbetsrätt.

Att ligga still i hamn är så dyrt att de flesta rederier väljer att komma överens med ITF om bättre villkor, åtminstone kärnan i kollektivavtal, för att snabbt få lämna kaj igen.

– Lars Lindgren har gjort mycket för att förbättra situationen för sjömän från olika håll i världen, inte minst från u-länderna. Han har stött ITF:s olika kampanjer för att förbättra arbetarnas villkor, säger Stephen Cotton.

Den senaste, och en av de mer uppmärksammade aktionerna som pågår nu världen över, är kampanjen mot Ikea. Möbelföretaget som anlitar underentreprenörer, vars chaufförer kör för låga löner, sover långa perioder i hytten och lagar mat på spritkök.

En utveckling som påminner om den för arbetarna till havs.

Stephen Cotton beskriver Lars Lindgren som ovanligt kreativ.

– Jag beklagar att vi förlorat en stor ledare i den globala kampen och försöken att återuppbygga fackets styrka. Det blir svårt att fylla hans plats.

En stor del av det tidigare nationella beslutsfattandet har flyttats till EU och Stephen Cotton berömmer Lars Lindgren för arbetet med att trycka på politikerna i Bryssel för att försöka skapa bättre regler inom transportnäringen. Även det i syfte att uppnå lika villkor och konkurrens på mer jämlika villkor mellan åkerier med kollektivavtal och mindre nogräknade företag.

Stephen Cotton vet inte vad Lars Lindgren tänker göra framöver.

– Men vill han fortsätta med sitt europeiska eller internationella arbete har han säkert många möjligheter. Han åtnjuter stor respekt i både den europeiska och internationella transportarbetarefederationen, och globalt sett.

Lars Lindgren kunde vara tuff och hård i olika sammanhang, men där under fanns ett varmt hjärta och ett stort engagemang för arbetarrörelsen, anser Stephen Cotton.

 

Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.