”Svårt att fylla Lindgrens plats internationellt”

Summerar arbetsinsats. – Lars Lindgren jobbade hårt för att förbättra villkoren för transportarbetare, världen över. Han insåg tidigt att vi inom facket måste gå tillbaka till våra rötter och organisera människor på deras arbetsplatser. Den bilden ger Stephen Cotton i internationella transportfacket i London.

Stephen Cotton är generalsekreterare i Internationella transportarbetarefederationen (ITF) och lärde känna Transports avgångne ordförande Lars Lindgren för 20 år sedan. De samarbetade i den så kallade FOC-kampanjen, som går ut på att skapa drägliga villkor och löner för besättningar på bekvämlighetsflaggade fartyg.

Med hjälp av ITF-inspektörer och solidariska hamnarbetare, som lagt ner jobbet, har organisationen kunnat blockera fartyg när de valt att registrera sig i länder med svag arbetsrätt.

Att ligga still i hamn är så dyrt att de flesta rederier väljer att komma överens med ITF om bättre villkor, åtminstone kärnan i kollektivavtal, för att snabbt få lämna kaj igen.

– Lars Lindgren har gjort mycket för att förbättra situationen för sjömän från olika håll i världen, inte minst från u-länderna. Han har stött ITF:s olika kampanjer för att förbättra arbetarnas villkor, säger Stephen Cotton.

Den senaste, och en av de mer uppmärksammade aktionerna som pågår nu världen över, är kampanjen mot Ikea. Möbelföretaget som anlitar underentreprenörer, vars chaufförer kör för låga löner, sover långa perioder i hytten och lagar mat på spritkök.

En utveckling som påminner om den för arbetarna till havs.

Stephen Cotton beskriver Lars Lindgren som ovanligt kreativ.

– Jag beklagar att vi förlorat en stor ledare i den globala kampen och försöken att återuppbygga fackets styrka. Det blir svårt att fylla hans plats.

En stor del av det tidigare nationella beslutsfattandet har flyttats till EU och Stephen Cotton berömmer Lars Lindgren för arbetet med att trycka på politikerna i Bryssel för att försöka skapa bättre regler inom transportnäringen. Även det i syfte att uppnå lika villkor och konkurrens på mer jämlika villkor mellan åkerier med kollektivavtal och mindre nogräknade företag.

Stephen Cotton vet inte vad Lars Lindgren tänker göra framöver.

– Men vill han fortsätta med sitt europeiska eller internationella arbete har han säkert många möjligheter. Han åtnjuter stor respekt i både den europeiska och internationella transportarbetarefederationen, och globalt sett.

Lars Lindgren kunde vara tuff och hård i olika sammanhang, men där under fanns ett varmt hjärta och ett stort engagemang för arbetarrörelsen, anser Stephen Cotton.

 

Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stephen Cotton, ITF

”Nordiska modellen” huvudtema på NTF:s kongress

Transportfack. – Varje transportbransch måste utarbeta en egen strategi för att möta digitaliseringen och automatiseringen på arbetsmarknaden. I det arbetet behövs en stark fackföreningsrörelse!

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.