Illustration av Gustaf Öhrnell
Close
Illustration av Gustaf Öhrnell.
Close

Svårare få ersättning

Få prövningar. Allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Men det beror inte på energiska arbetsgivare och bättre arbetsmiljö. – Alldeles för få ärenden prövas i dag. Vi behöver ändra lagstiftningen! Uppmaningen kommer från Claes Jansson på LO och TCO:s juristbyrå, som hjälper fack och medlemmar i tvister med arbetsgivare. Det är illa ställt med vår svenska arbetsskadeförsäkring, konstaterar han. LO har också en rad förslag till förändringar av reglerna.

– Den hundra år gamla försäkringen försvinner snart, varnar Claes Jansson.

I en diger rapport 2016 skriver Försäkringskassan att försäkringen ska ge ”ekonomisk trygghet vid nedsatt arbetsförmåga på grund av arbetsskada”. Och att hela socialförsäkringen har betydelse för samhällsekonomin.

Ändå visar myndighetens dalande kurvor att staten betalar ut allt mindre ersättning till människor som skadar sig på arbetet. De försäkringar som fack och arbetsgivare förhandlar fram i kollektivavtal följer samma trend. De kom ursprungligen till för att komplettera den statliga ersättningen.

I praktiken innebär det att allt färre med förslitningsskador i rygg och armar, kontaktallergier eller psykosociala diagnoser lyckas ta sig genom nålsögat och få sina arbetsskador godkända.

Försäkringskassans ja är oftast en förutsättning för att Afa försäkring, som hanterar de kompletterande avtalsförsäkringarna, ska instämma.

Kassans och Afas godkännande är hur som helst avgörande för att människor med arbetssjukdomar eller arbetsskador ska beviljas livränta. Den ersättning som betalas ut till personer, som med hjälp av läkarintyg, kan styrka att de får minst ett års inkomstförlust till följd av skadan.

Livräntan ska täcka vad de annars kunnat tjäna.

Claes Jansson är enhetschef på LO-TCO Rättsskydd. I en debattartikel påpekar han att det finns en bred politisk enighet om att den som skadar sig på jobbet ”ska ha en försäkring som ger inkomsttrygghet och som ersätter behovet av skadeståndsprocesser mot arbetsgivaren.”

Fast verkligheten är annorlunda. Genom en lagändring 1993 skärptes kraven för att få arbetsskador godkända. Protester ledde till att reglerna skulle mildras 2002, men i praktiken fortsatte antalet som får ersättning att sjunka.

Staten betalar i dag bara ut ungefär hälften så mycket i arbetsskadeersättning som 2005. Det året hade nästan 83 000 personer arbetsskadelivränta. 2015 hade antalet sjunkit till knappt 25 840, enligt Försäkringskassans statistik. Och myndigheten räknar i sina prognoser med en fortsatt minskning.

Något som ytterligare spädde på svårigheterna att få arbetsskador prövade var förändringarna i sjukförsäkringen 2008, påpekar LO i en rapport om försäkringen. Det var då den så kallade rehab-kedjan infördes och reglerna för att få sjukersättning (förtidspension) skärptes.

Färre godkända arbetsskador skulle kunna bero på att människor fått en bättre arbetsmiljö. Men den förklaringen avvisas av både LO-TCO Rättsskydd och LO.

Facket talar i stället om ökat tempo, slimmade organisationer och ett tuffare klimat på många arbetsplatser. Har man inte fast anställning vill man inte vara besvärlig.

Dessutom har många tappat förtroendet för försäkringssystemen, och tycker inte det är någon idé att anmäla arbetsskador ”det leder ändå ingen vart”.

Claes Jansson plockar fram statistik om att Försäkringskassan prövade ungefär 20 000 ansökningar om ersättning för arbetsskada 2005 och bara 2 400 ärenden 2014. Samtidigt visar han att kassans bifallsfrekvens ökat – för ärenden som lyckats nå fram till prövning.

LO-TCO Rättsskydd upplever att kassan tagit till sig av kritiken och generellt nu gör bättre utredningar av människors arbetsförmåga. Samtidigt har flera forskningsrapporter tagits fram som stödjer sambandet mellan skadlig exponering på jobbet och olika sjukdomsbesvär. Exempelvis att tunga lyft på jobbet kan ge ryggproblem.

– Men, säger, Claes Jansson. I dag är det fler som får besked om att ”nej, vi kan inte pröva dina skador nu. Vi vet inte ännu om de ger bestående men”. Rent krasst kan ingen riktigt säga när det är dags att ansöka om ersättning. Reglerna är så krångliga.

För att åtgärda det vill Rättsskyddet, LO och TCO ha en lagändring och införa en fast tidpunkt, då en person får sin arbetsskada prövad. Ansluter man till Försäkringskassans rehabiliteringskedja, kan det vara vid dag 180 (efter sex månader), föreslår Jansson.

Det är då personens arbetsförmåga ska prövas mot andra arbeten på den normala arbetsmarknaden, om man inte kan stanna kvar hos sin arbetsgivare.

Ändå är det inte helt enkelt, tillstår Claes Jansson som får stöd av Transports regionala skyddsombud Jari Sotkasiira.

– Läkare är inte så pigga på att skriva intyg om människors tillstånd och arbetsförmåga minst ett år fram i tiden.

Vid ett seminarium nyligen, arrangerat av tankesmedjan Arena idé, presenterade förra socialförsäkringsministern Anna Hedborg en rapport på temat ”Tillbaka till en socialförsäkring för alla”. Budskapet var att samhället, steg för steg sedan 90-talet, frånträtt sitt ansvar med allmänna försäkringar – som var tänkta att ge människor ekonomisk trygghet.

I stället har facket och arbetsgivarna, via kollektivavtalade försäkringar, och privata försäkringsbolag trätt in.

LO hakar i sin genomgång av arbetsskadeförsäkringen på kritiken och påpekar att det är de anställda, som genom att avstå löneutrymme vid avtalsförhandlingarna, sett till att deras kollektivavtalade försäkringar i dag täcker en stor del av inkomstbortfallet vid sjukdom och skador.

Det som, när arbetsskadeförsäkringen infördes, täcktes av staten.

Regeringen har tillsatt en statlig utredning om arbetsskadeförsäkringen för att göra den mer rättssäker och jämställd. Den ska bland annat se över behovet av forskning, undersöka varför ansökningarna om livränta minskar och föreslå åtgärder. Förslagen ska presenteras den 31 mars i år.

Ett aber är dock att åtgärderna inte får kosta mer. Allt ska rymmas inom försäkringens nuvarande ram.

Kommer ni att föreslå en fast tidpunkt för att pröva arbetsskador?

Ingrid Petersson, som håller i utredningen, passar på frågan. Och alla andra innan utredningen är klar.

– Jag har inget behov av att sända upp någon testballong, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Anna Almqvist

... LO-ekonom, som står bakom årets rapport om löneskillnaden mellan en industriarbetare och näringslivets direktörer, landets höga tjänstemän samt de folkvalda topparna.

Jessica P Klemetsson, Kommunal Stockholms län Karin Åkersten, Seko Stockholm Sofia Södergren Poikulainen, Transport avdelning 5 Kajsa Bysell, Hotell och Restaurangfacket Stockholm Gotland Clara Cleo Cornell, Musikerförbundet avdelning Öst

Sätt stopp för kvinnors skitarbetsliv och ojämställda villkor

Debatt. Fackets grundläggande uppgift är att se till att människor som arbetar inte kan spelas ut mot varandra. Det är också fackets utgångspunkt i det feministiska arbetet.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?