Illustration av Gustaf Öhrnell
Close
Illustration av Gustaf Öhrnell.
Close

Svårare få ersättning

Få prövningar. Allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Men det beror inte på energiska arbetsgivare och bättre arbetsmiljö. – Alldeles för få ärenden prövas i dag. Vi behöver ändra lagstiftningen! Uppmaningen kommer från Claes Jansson på LO och TCO:s juristbyrå, som hjälper fack och medlemmar i tvister med arbetsgivare. Det är illa ställt med vår svenska arbetsskadeförsäkring, konstaterar han. LO har också en rad förslag till förändringar av reglerna.

– Den hundra år gamla försäkringen försvinner snart, varnar Claes Jansson.

I en diger rapport 2016 skriver Försäkringskassan att försäkringen ska ge ”ekonomisk trygghet vid nedsatt arbetsförmåga på grund av arbetsskada”. Och att hela socialförsäkringen har betydelse för samhällsekonomin.

Ändå visar myndighetens dalande kurvor att staten betalar ut allt mindre ersättning till människor som skadar sig på arbetet. De försäkringar som fack och arbetsgivare förhandlar fram i kollektivavtal följer samma trend. De kom ursprungligen till för att komplettera den statliga ersättningen.

I praktiken innebär det att allt färre med förslitningsskador i rygg och armar, kontaktallergier eller psykosociala diagnoser lyckas ta sig genom nålsögat och få sina arbetsskador godkända.

Försäkringskassans ja är oftast en förutsättning för att Afa försäkring, som hanterar de kompletterande avtalsförsäkringarna, ska instämma.

Kassans och Afas godkännande är hur som helst avgörande för att människor med arbetssjukdomar eller arbetsskador ska beviljas livränta. Den ersättning som betalas ut till personer, som med hjälp av läkarintyg, kan styrka att de får minst ett års inkomstförlust till följd av skadan.

Livräntan ska täcka vad de annars kunnat tjäna.

Claes Jansson är enhetschef på LO-TCO Rättsskydd. I en debattartikel påpekar han att det finns en bred politisk enighet om att den som skadar sig på jobbet ”ska ha en försäkring som ger inkomsttrygghet och som ersätter behovet av skadeståndsprocesser mot arbetsgivaren.”

Fast verkligheten är annorlunda. Genom en lagändring 1993 skärptes kraven för att få arbetsskador godkända. Protester ledde till att reglerna skulle mildras 2002, men i praktiken fortsatte antalet som får ersättning att sjunka.

Staten betalar i dag bara ut ungefär hälften så mycket i arbetsskadeersättning som 2005. Det året hade nästan 83 000 personer arbetsskadelivränta. 2015 hade antalet sjunkit till knappt 25 840, enligt Försäkringskassans statistik. Och myndigheten räknar i sina prognoser med en fortsatt minskning.

Något som ytterligare spädde på svårigheterna att få arbetsskador prövade var förändringarna i sjukförsäkringen 2008, påpekar LO i en rapport om försäkringen. Det var då den så kallade rehab-kedjan infördes och reglerna för att få sjukersättning (förtidspension) skärptes.

Färre godkända arbetsskador skulle kunna bero på att människor fått en bättre arbetsmiljö. Men den förklaringen avvisas av både LO-TCO Rättsskydd och LO.

Facket talar i stället om ökat tempo, slimmade organisationer och ett tuffare klimat på många arbetsplatser. Har man inte fast anställning vill man inte vara besvärlig.

Dessutom har många tappat förtroendet för försäkringssystemen, och tycker inte det är någon idé att anmäla arbetsskador ”det leder ändå ingen vart”.

Claes Jansson plockar fram statistik om att Försäkringskassan prövade ungefär 20 000 ansökningar om ersättning för arbetsskada 2005 och bara 2 400 ärenden 2014. Samtidigt visar han att kassans bifallsfrekvens ökat – för ärenden som lyckats nå fram till prövning.

LO-TCO Rättsskydd upplever att kassan tagit till sig av kritiken och generellt nu gör bättre utredningar av människors arbetsförmåga. Samtidigt har flera forskningsrapporter tagits fram som stödjer sambandet mellan skadlig exponering på jobbet och olika sjukdomsbesvär. Exempelvis att tunga lyft på jobbet kan ge ryggproblem.

– Men, säger, Claes Jansson. I dag är det fler som får besked om att ”nej, vi kan inte pröva dina skador nu. Vi vet inte ännu om de ger bestående men”. Rent krasst kan ingen riktigt säga när det är dags att ansöka om ersättning. Reglerna är så krångliga.

För att åtgärda det vill Rättsskyddet, LO och TCO ha en lagändring och införa en fast tidpunkt, då en person får sin arbetsskada prövad. Ansluter man till Försäkringskassans rehabiliteringskedja, kan det vara vid dag 180 (efter sex månader), föreslår Jansson.

Det är då personens arbetsförmåga ska prövas mot andra arbeten på den normala arbetsmarknaden, om man inte kan stanna kvar hos sin arbetsgivare.

Ändå är det inte helt enkelt, tillstår Claes Jansson som får stöd av Transports regionala skyddsombud Jari Sotkasiira.

– Läkare är inte så pigga på att skriva intyg om människors tillstånd och arbetsförmåga minst ett år fram i tiden.

Vid ett seminarium nyligen, arrangerat av tankesmedjan Arena idé, presenterade förra socialförsäkringsministern Anna Hedborg en rapport på temat ”Tillbaka till en socialförsäkring för alla”. Budskapet var att samhället, steg för steg sedan 90-talet, frånträtt sitt ansvar med allmänna försäkringar – som var tänkta att ge människor ekonomisk trygghet.

I stället har facket och arbetsgivarna, via kollektivavtalade försäkringar, och privata försäkringsbolag trätt in.

LO hakar i sin genomgång av arbetsskadeförsäkringen på kritiken och påpekar att det är de anställda, som genom att avstå löneutrymme vid avtalsförhandlingarna, sett till att deras kollektivavtalade försäkringar i dag täcker en stor del av inkomstbortfallet vid sjukdom och skador.

Det som, när arbetsskadeförsäkringen infördes, täcktes av staten.

Regeringen har tillsatt en statlig utredning om arbetsskadeförsäkringen för att göra den mer rättssäker och jämställd. Den ska bland annat se över behovet av forskning, undersöka varför ansökningarna om livränta minskar och föreslå åtgärder. Förslagen ska presenteras den 31 mars i år.

Ett aber är dock att åtgärderna inte får kosta mer. Allt ska rymmas inom försäkringens nuvarande ram.

Kommer ni att föreslå en fast tidpunkt för att pröva arbetsskador?

Ingrid Petersson, som håller i utredningen, passar på frågan. Och alla andra innan utredningen är klar.

– Jag har inget behov av att sända upp någon testballong, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Filmtittande

Gamla rullar blir ettor och nollor

Kultur. Från Ingmar Bergman till Pelle Svanslös. Gamla analoga filmer blir tillgängliga igen när de blir digitala. Det finns omkring 9 000 filmer bevarade i Svenska Filminstitutets arkiv. Sedan några år tillbaka får ett 100-tal av dem nytt liv varje år.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

Fokus: Framtiden
Slaget om hamnarna

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Magnus Sjöberg, projektledare för Norviksbygget, gillar tunga maskiner. Caterpillarn väger 104 ton och används för att hantera de enorma bergmassor som sprängts loss under markarbetena.

Snart kommer första båten

Hamn. På toppen av ”Mount Norvik” är det vindstilla. Om 18 månader ska hela berget, tre miljoner kubikmeter granit, vara borta. Liksom den 104 ton tunga bulldozern som kravlat omkring på toppen.

Loudden

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019. – Så kommer det att bli. Avvecklingen har redan börjat. Fast det kommer inte att vara sanerat och klart till dess.

Prylrensning

Äter dina prylar upp dig?

Kultur. Känner du som jag ibland att dina prylar äter dig? Att allt ska tas om hand och ingen tid finns för dig och dina närmaste. Paret Elisabeth Byström och Johan Ernfors har skrivit boken Prylbanta om hur du frigör tid, pengar och mår bättre.

Gästarbetare utnyttjas
Illustration Migrantarbetare av Gustaf Öhrnell

I klorna på chefen

Migrantarbetare. Vi får inte tag i arbetskraft, säger arbetsgivarna. Ni dumpar lönerna, svarar LO. En statlig myndighet konstaterar att gästarbetare utnyttjas och i vissa fall tvingas betala för att få jobb.

"Sami"

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressad på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Gulf-macken i Gävle

Skrupelfri mackägare blåste flera på lönen

Lurade på lön. En mackägare i Gävle satte i system att lura migrantarbetare på lön. En kvinna från Balkan fick jobb, trots att hon saknade arbetstillstånd. När hon kopplade in Transport och krävde sin lön kontrade arbetsgivaren med att sparka henne. Macken är nu såld och inga tvister finns med den nya ägaren.