Annons:
Annons:
Close
Nyvald LO-ordförande. Susanna Gideonsson möter pressen efter dagens digitala kongress.
Close

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

I dag blev det klart. LO:s ledning för kommande fyraårsperiod valdes enligt valberedningens förslag till punkt och pricka.

– Min övertygelse är att det är tillsammans vi är starka. För att ta kampen för bättre villkor måste vi stå enande. Det är inget jag som ny ordförande kan fixa ensam, sa Susanna Gidensson i sitt tal på kongressen, efter att hon just utsetts till ny ordförande.

Och hon talade om kampen för trygga anställningar, en sjukförsäkring värd namnet, medlemsvärvning och om vikten av stärkt arbetslöshetsförsäkring. Och om allas lika värde och det nya uppdragets viktigaste utgångspunkt: medlemmarnas förtroende.

– Vi är inget politiskt parti, men vi har mängder av politiska krav. Kamrater, nu kör vi! sa Susanna Gideonsson.

Hennes företrädare Karl-Petter Thorwaldssons uppdrag har bland annat varit att göra LO mer synligt. Hennes blir i högre grad att ena ett delvis splittrat LO i  frågor som las, avtalsrörelsen och trygghets- och omställningsfrågor.

– Vi har varit oeniga till och från många gånger genom historien, en skillnad mot tidigare är att diskussionen i dag mer förs i medier i stället för i slutna rum. Vi måste prata ihop oss, de olika förbunden, samtidigt som vi står inför många utmaningar, sa Susanna Gideonsson på en presskonferens efter kongressen.

En enig fackföreningsrörelse och ökad jämlikhet i samhället, också globalt. Det är prioriteringar som hon lyfte i sitt första anförande på den nya posten. Och att fokus ligger på full sysselsättning:

– Att alla har ett jobb och en inkomst som det går att leva på är en grundpelare i bygget av det jämlika samhället.

Samtidigt framhöll Susanna Gideonsson direkt att hon inte kan redovisa någon linje för LO kommande kongressperiod – först måste hon tala med de andra i LO:s ledning, styrelsen och de förtroendevalda:

– Alla uppdrag som förtroendevald är lika fina för mig. Jag har ställt mig frågan ”varför just jag?”. Men jag har landat i att det är okej, kanske till och med bra, att ställa sig den frågan. Och jag har också landat i att jag är trygg i att förvalta ert förtroende.

Tidig Transportmedlem

För sex år sedan, i maj 2014, valdes Susanna Gideonsson till ordförande för Handels. Men hon har hunnit med två andra fack inom LO-familjen, Kommunal och Transport. Redan på sommarlovet före sjuan började hon som tidningsbud och hon gick med i Transport som 14-åring.

På presskonferensen efter dagens kongress fick hon flera frågor om Transports uteslutning av en medlem som är aktiv kommunpolitiker för Sverigedemokraterna, en fråga om är aktuell i Stockholms tingsrätt. Susanna Gideonsson svarade att det är en fråga som de enskilda förbunden äger, det är inte LO:s sak att sätta regler. Men hon var också tydlig: Sverigedemokraternas politik är oförenlig med fackets värdegrund.

Susanna Gideonsson sitter också i Socialdemokraternas verkställande utskott och har sedan förra året haft ordförandeposten i det europeiska handelsfacket, UNI Europa Handel.

Enig kongress

LO-ledning
Lisa Bengtsson, Torbjörn Johansson (omvald) och Therese Guovelin (omvald) i LO:s nya ledning.

Även övriga val vid dagens LO-kongressen gick helt enligt den eniga valberedningens förslag. Till förste vice ordförande valdes Therese Guovelin, från Hotell- och restaurangfacket. Också Torbjörn Johansson fick förnyat förtroende som avtalssekreterare, för en tredje kongressperiod.

Ny på posten som andre vice ordförande är Lisa Bengtsson, som närmast kommer från Kommunal, men också har många år i Transport bakom sig. I sitt tacktal talade hon om insikten hon fick som 19-åring och anställd på bensinstation – insikt om vilken skillnad det gör att organisera sig och hålla ihop.

Vid kongressen på måndagen utsågs också LO:s styrelse för kommande fyraårsperiod. Ordinarie från Transport är förbundsordförande Tommy Wreeth. Förste suppleant är förbundssekreterare Lars Mikaelsson, andre suppleant är Anna Ryding och tredje är avtalssekreterare Peter Winstén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    25 juni, 2020

    Man blir inte alltid glad ! "Turken"

Lästips:

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Tommy Wreeth

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

Tomas Eneroth.

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.

Avtal 2020
Skyddsvakt på Arlanda.

Väktare och ordningsvakter kliver in i avtalsmatchen

Bevakning. Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar. – Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.

Avtal 2020

”Vi måste öka trycket på arbetsgivarna”

Åkeri mfl. Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal. – Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020

Renhållarnas lönematch pausad – fortsätter på tisdagen

Miljöarbete. Första förhandlingsdagen gav som väntat inget nytt löneavtal för landets miljöarbetare. Men redan i morgon, tisdag, återupptas överläggningarna. – Vi står fortfarande en rejäl bit från varandra. Hetast diskussion blev det om vårt krav på en förlängning av lönetrappan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetarna står på tur i Transports avtalsrörelse

Miljöarbete. Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna. – Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Avtal 2020

Parterna pausar förhandlingarna om nytt åkeri- och terminalavtal

Åkeri och terminal. Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare. – Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Corona

Regeringen driver frågan om pandemi-regler för YKB i EU

(UPPDATERAD) Åkeri. Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.

Corona

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Taxiföretag fortsätter hämta förare utanför EU

Taxi. I storstäderna, främst Stockholm, fortsätter taxiföretag att ta in förare från länder utanför EU – trots att corona har slagit extremt hårt mot taxibranschen. Bara i Stockholm har Transport fått 21 ansökningar sedan pandemiutbrottet i mars.