Stuveriavtalet klart – strejkvarsel dras tillbaka

Både Transport och Sveriges Hamnar sa ja till medlarnas bud. Landets 3 000 hamnarbetare får nu ett 13 månader långt avtal och 641 kronor mer i månaden. – De flesta får faktiskt betydligt mer. Alla lokala och centrala tillägg höjs med 2,28 procent, säger stuveriombudsman Peter Winsten.

Stuveriförhandlingarna blev tuffare än väntat, uppger Peter Winsten. Transport klev in med samma huvudkrav som man haft på alla andra avtalsområden: tryggare anställningar.

– Vi vill satsa på de extraanställda. De har bara haft rätt till tre timmars jobb när de blivit inringda. Vi ville höja garantitiden. Arbetsgivarna sa envist nej, men efter vårt varsel och medlarnas intåg gav Sveriges Hamnar med sig. Nu har alla rätt till minst fyra timmars jobb, säger Winsten.

Uppgörelsen gäller retroaktivt från den 1 april 2016 till den 30 april 2017. Lönepåslaget blir alltså 641 kronor. Men den verkliga lönehöjningen blir större för nästan alla hamnarbetare. Orsaken är de lokala och centrala tillägg som finns för bland annat skift och förskjuten arbetstid. De höjs med 2,28 procent.

Hade parterna följt lönerörelsens ”märke” strikt skulle höjningen varit 2,38 procent. Den marginella skillnaden är avräkningen för den extra timmen till de extraanställda, blixten.

– Blixten är en viktig grupp i hamnarna, poängterar Peter Winsten. I avtalet har vi enats om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över deras villkor. Vi har problem som rör exempelvis sjuklön och ansvaret vid arbetsskador.

När förhandlingarna körde fast valde Transport till slut att varsla om blockad, och senare punktstrejker i sex hamnar. Blockaden mot övertid, mertid, inhyrning och nyanställningar skulle ha löst ut natten mot kommande lördag, den 28 maj.

Alla stridsåtgärder har dragits tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Chaufförer utan lön på taxiföretag i Skåne

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har miljonskulder till Skatteverket och sina anställda. I slutet av förra veckan begärdes företaget i rekonstruktion. – Vi fick ingen lön men är tvungna att jobba vidare. Nu måste jag skramla pengar för att betala mat till familjen, säger en chaufför.

Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Hamnarbetarförbundet inleder ny rond mot arbetsgivarna

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), sitter under onsdagen öga mot öga mot arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. I ett pressutskick hävdar HF att man vill teckna ett eget kollektivavtal med arbetsgivarparten.

lagerbil

Robotar eller lagerarbetare? Het fråga på världskongress

Internationellt. Ökad e-handel och robotar som tar över. Det är dags att lager- och terminalarbetarna får en egen politisk plattform för att slåss för sina jobb. Frågan drivs av Transport på transportarbetarnas internationella kongress i Singapore.