Stuveriavtalet klart – strejkvarsel dras tillbaka

Både Transport och Sveriges Hamnar sa ja till medlarnas bud. Landets 3 000 hamnarbetare får nu ett 13 månader långt avtal och 641 kronor mer i månaden. – De flesta får faktiskt betydligt mer. Alla lokala och centrala tillägg höjs med 2,28 procent, säger stuveriombudsman Peter Winsten.

Stuveriförhandlingarna blev tuffare än väntat, uppger Peter Winsten. Transport klev in med samma huvudkrav som man haft på alla andra avtalsområden: tryggare anställningar.

– Vi vill satsa på de extraanställda. De har bara haft rätt till tre timmars jobb när de blivit inringda. Vi ville höja garantitiden. Arbetsgivarna sa envist nej, men efter vårt varsel och medlarnas intåg gav Sveriges Hamnar med sig. Nu har alla rätt till minst fyra timmars jobb, säger Winsten.

Uppgörelsen gäller retroaktivt från den 1 april 2016 till den 30 april 2017. Lönepåslaget blir alltså 641 kronor. Men den verkliga lönehöjningen blir större för nästan alla hamnarbetare. Orsaken är de lokala och centrala tillägg som finns för bland annat skift och förskjuten arbetstid. De höjs med 2,28 procent.

Hade parterna följt lönerörelsens ”märke” strikt skulle höjningen varit 2,38 procent. Den marginella skillnaden är avräkningen för den extra timmen till de extraanställda, blixten.

– Blixten är en viktig grupp i hamnarna, poängterar Peter Winsten. I avtalet har vi enats om att tillsätta en arbetsgrupp som ska se över deras villkor. Vi har problem som rör exempelvis sjuklön och ansvaret vid arbetsskador.

När förhandlingarna körde fast valde Transport till slut att varsla om blockad, och senare punktstrejker i sex hamnar. Blockaden mot övertid, mertid, inhyrning och nyanställningar skulle ha löst ut natten mot kommande lördag, den 28 maj.

Alla stridsåtgärder har dragits tillbaka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.