Striden om tiden.

Striden om tiden

Stridsfråga. Ett av de hetaste slaget i årets avtalsrörelse handlar om tiden. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Transportarbetaren har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

Rullburen skulle spara tid. Den lätta lastbilen skulle också spara tid, värdefull körtid.

Om flaskorna som nu ligger krossade i snömodden på Vasagatans trottoar i stället hade körts ut med tung lastbil hade chauffören – och åkeriet – tvingats följa kör- och vilotidsreglerna. Det blir dyrare när chauffören får köra högst nio timmar per dag. Dyrare när företaget måste installera en färdskrivare i bilen. Dyrare när man måste anställa en förare med lastbilskörkort, inte bara vanligt b-kort.

Det handlar inte om tid, det handlar om pengar. Hela tiden.

I Transports branscher är det inget nytt. I hamnarna anlöper fartygen ofta inte på bestämda tider. Arbetsgivarna har i alla tider vetat det. Vetat att det är bäst om stuveriarbetarna står redo på kajen precis när båten lägger till. Resten av tiden är det billigast om gubbarna är hemma.

För många år sedan vann hamnarbetarna i Sverige en avgörande strid om arbetstiden. Makten över arbetstiden. Kan ni tänka er ett lönearbete där till och med klockslagen för lunchrasten är reglerad i kollektivavtalet? Hamnarbetare äter mellan 12:00 och 13:00. Man kan äta på andra tider också. Men då krävs en lokal överenskommelse om det.

Sånt kan man ta betalt för.

Arbetsgivarna grämer sig. Grämer sig gråhåriga över att man en gång gick med på skrivningar som skapade ett av Europas starkaste kollektivavtal för löntagarna.

Transport har 1 550 hamnarbetare. Och 59 000 andra medlemmar. De jobbar inte på stuveriavtalet, utan på uppgörelser där arbetsgivarna har långt mer makt över schemaläggningen.

Fast lastbilar kan lika lite som fartyg klockstyras. Köer, olyckor, en ny godshämtning eller en strulig kund räcker för att det lätt blir en timmes försening.

Många gånger är det svårt att förutse exakt hur fjärrbilen ska rulla veckan därpå. Bäst vore det om chauffören inställer sig söndag kväll och först då får körschemat för veckan. Ett preliminärt förstås, mycket kan ju hända.

Mer flexibilitet. Flexiblare arbetstider och scheman. Det är vad åkeriarbetsgivarna ropat efter. I avtalsrörelse efter avtalsrörelse.

Länge hade lastbilschaufförer i vart fall heltidstjänster. Men även här har förändringen smugit sig på. Listiga arbetsgivare anställer på kanske 75 procent. Och sen blir det mertid. Mertidstimmar som bara kostar en rak timme i betalning. Ingen övertid, ingen kompledighet, inget strul.

Visst, chauffören kan säga nej till mertid. Men vem har råd med det?

Hyvlingen, som det heter på nyfackligt språk när arbetsgivarna krymper tjänster, var den stora frågan för Transport i förra årets avtalsrörelse. Den finns med i år också. Den kommer i bransch efter bransch och deltidare ersätter inte sällan inhyrd personal som tidigare var den stora stridsfrågan.

På mackarna är det vanligt med deltider. På Arlanda tvingades mängder av lastare ner på deltid när flygbolaget SAS totalkrisade.

Den som vill kan ju kika på Blocket, på lediga lagerjobb. Heltidsjobb finns knappt längre. Det som efterfrågas är bemanningsanställda som samtidigt är studenter. Varför? För att de kan plockas in flexibelt på deltid. Sedan beordras mertid. Utan en krona extra i extra ersättning.

Tid är inte alltid pengar. Inte i taxi. Där får en stor majoritet av förarna inte lön för arbetade timmar. De får bara procent på inkörda pengar. Normalt kring 37 procent. Inga kunder, ingen lön. Enkel matematik.

Taxibranschen – den totalt avreglerade svenska taxibranschen – borde vara en våt dröm för varje sann entreprenör. Men då räknar man inte med enorm överetablering, systematiskt trixande med nystartsjobbare och chaufförer som flyr branschen hals över huvud. Det är följden av avregleringen.

Tiden är värdefull. Särskilt ledig tid. Om tre månader har Transport kongress. En rad inskickade motioner handlar om just det. Tiden. Vi borde jobba mindre.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats Hammarlund:
    27 augusti, 2018

    Jättebra artikel verkligen!! All denna flexibilisering är ett hot. Jag är pensionerad timmerman och skrev en dikt om hotet mot semestrarna från Svenskt näringsliv , moderaterna och SD. De kan tänka sig att riva upp semesterlagen.... och skapa orättvisor och segregering liknande dem som uppstår i privatiserad skola, vård och omsorg.

    Semesterstrider

    Semester är
    ett kärt begrepp
    en viktig del
    av livets löfte
    när varda´n har oss
    i sitt grepp

    För detta
    har vi avsatt tid
    i avtal
    semester blev
    en laglig rätt
    efter långa år
    av facklig strid

    I USA semestern
    svackar
    svaga fack
    nog frågan backar
    men ingen lag
    där synes än

    Ledighet vid
    några helger
    ett par veckor
    kan man få
    men stå på tå
    betalt
    det vet man ej
    slå hårt vakt
    om våran grej

    Mats Hammarlund

Lästips:

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Klubbstyrelsen på Postnord TPL i Ljungby

Det ljusnar i Ljungby

Arbetstider. Transportklubben på Postnord TPL:s terminal i Ljungby har stretat på i motvind i många år, men nu går det åt rätt håll. Arbetstagarna har fått mer att säga till om när det gäller arbetstider. Fråga berörda vad de har för behov när ni lägger scheman, råder klubben arbetsgivarna.

Amanda Andersen

Lååånga måndagar värst

Arbetstider. Så här tycker några av terminalarbetarna på Postnord TPL i Ljungby om arbetstiderna.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Demokrati

Våga ta snacket om demokratin!

Kultur. ”Det är i dag vi måste agera om vi vill ha en demokrati i morgon”. Förintelsens överlevare Hédi Frieds ord biter sig fast. Väktaren Niklas Strand tycker att vi ska våga ta snacket vid fikabordet. Vad kan du göra för att skydda demokratin?

Nawal El Saadawi

”Gud borde vara demokrat”

Kultur. Författaren Nawal El Saadawi har fängslats och tvingats i exil. På frågan om vad hon är rädd för är svaret: Ingenting. Inte ens för Gud? – Om Gud finns borde han vara nöjd med mig.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.