Hamnarbetare i Mälarhamnar.
Close
– Stämningen är i botten, säger en anställd i Mälarhamnar. Bilden är tagen 2014, i annat sammanhang.
Close

Striden om lönerna i Mälarhamnar trappas upp

Striden om lönesänkningarna i företaget Mälarhamnar blir allt mer inflammerad. – Stämningen är i botten, säger Transports klubbordförande Mikael Zetterlund. När vi påtalar hur dåligt de anställda mår kontrar företaget med: "Mår man dåligt får man gå till företagshälsovården."

Mälarhamnar är ett kommunalt bolag som tar emot båtar i Västerås och Köping. I höstas sa företaget plötsligt upp det lokala avtal som reglerat mycket av arbetet i de två hamnarna.

För stuveriarbetarna innebar det lönesänkningar på flera tusen kronor. Samtidigt gick företaget miste om den flexibilitet som hamnar normalt behöver för att klara oregelbundna båtanlöp.

Under vintern har parterna förhandlat och bland kollektivarna har ilskan ökat vecka för vecka. Företaget har hela tiden hotat med att beordra övertid och ta in entreprenörer – om facket inte går med på ett nytt avtal. En uppgörelse där all extra ersättning är bortskalad.

Vreden har inte minskat av att styrelsen består av politiker, där majoriteten kommer från det röd-gröna blocket. En av ledamöterna, Håkan Ax, är dessutom medlem i Transports Västeråsavdelning.

I måndags hölls nya förhandlingar mellan fack och arbetsgivare. Transport hävdar att företaget kränkte medbestämmandelagen (mbl) när man utan förhandling tog in en entreprenör i hamnen.

Entreprenören, ett åkeri, har utfört arbete på kvällstid, utan att ha något stuveriavtal som reglerar villkoren för personalen. Per-Olof Norgren är stuveriombudsman i Transport:

– Mälarhamnar har namngivit åtta entreprenörer som man ville ta in i hamnen. Sju av dem säger nej när vi förklarar läget. De vill inte ta hamnarbetarnas jobb och inte hamna i konflikt med Transport. Men det åttonde, Affes åkeri, är redan inne och utför arbete.

– Vi hävdar Mälarhamnar i vart fall borde ha förhandlat först. Men vi är inte överens. Nu blir det central förhandling. Företaget vill uppenbarligen ha krig.

Parallellt har företaget ensidigt börjat beordra övertid, när kollektivavtalet gör det är möjligt. Något som retar hamnarbetarna ännu mer.

– Stämningen har inte förbättrats av bolaget plötsligt slutat kalla våra löntagarrepresentanter till styrelsemötena. Tydligen är det ett beslut styrelsen fattat. Våra löntagarrepresentanter är inte anmälda till Bolagsverket, men de borde ändå kallas till mötena, säger Anette Wilhelmsson som också är stuveriombudsman i Transport.

Lönesänkningar har blivit vanligare i Transports branscher. I januari ringde Transportarbetaren upp Håkan Ax i Mälarhamnar med frågan:

Hur kan du som transportare och socialdemokrat ställa dig bakom rena lönesänkningar för hamnarbetare?

– Nu är det ju så att alla diskussioner med medierna ska skötas av vår vd. Det är så vi har planerat.

Känner du inget ansvar att åtminstone svara på frågan inför Transports medlemmar? Hur känns det att sänka deras löner?

– Det är inte fråga om lönesänkningar, bara om förändringar av ob-ersättningen. Men nu har vi tagit det här beslutet, att allt ska gå genom vd:n.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.