Hamnarbetare i Mälarhamnar.
Close
– Stämningen är i botten, säger en anställd i Mälarhamnar. Bilden är tagen 2014, i annat sammanhang.
Close

Striden om lönerna i Mälarhamnar trappas upp

Striden om lönesänkningarna i företaget Mälarhamnar blir allt mer inflammerad. – Stämningen är i botten, säger Transports klubbordförande Mikael Zetterlund. När vi påtalar hur dåligt de anställda mår kontrar företaget med: "Mår man dåligt får man gå till företagshälsovården."

Mälarhamnar är ett kommunalt bolag som tar emot båtar i Västerås och Köping. I höstas sa företaget plötsligt upp det lokala avtal som reglerat mycket av arbetet i de två hamnarna.

För stuveriarbetarna innebar det lönesänkningar på flera tusen kronor. Samtidigt gick företaget miste om den flexibilitet som hamnar normalt behöver för att klara oregelbundna båtanlöp.

Under vintern har parterna förhandlat och bland kollektivarna har ilskan ökat vecka för vecka. Företaget har hela tiden hotat med att beordra övertid och ta in entreprenörer – om facket inte går med på ett nytt avtal. En uppgörelse där all extra ersättning är bortskalad.

Vreden har inte minskat av att styrelsen består av politiker, där majoriteten kommer från det röd-gröna blocket. En av ledamöterna, Håkan Ax, är dessutom medlem i Transports Västeråsavdelning.

I måndags hölls nya förhandlingar mellan fack och arbetsgivare. Transport hävdar att företaget kränkte medbestämmandelagen (mbl) när man utan förhandling tog in en entreprenör i hamnen.

Entreprenören, ett åkeri, har utfört arbete på kvällstid, utan att ha något stuveriavtal som reglerar villkoren för personalen. Per-Olof Norgren är stuveriombudsman i Transport:

– Mälarhamnar har namngivit åtta entreprenörer som man ville ta in i hamnen. Sju av dem säger nej när vi förklarar läget. De vill inte ta hamnarbetarnas jobb och inte hamna i konflikt med Transport. Men det åttonde, Affes åkeri, är redan inne och utför arbete.

– Vi hävdar Mälarhamnar i vart fall borde ha förhandlat först. Men vi är inte överens. Nu blir det central förhandling. Företaget vill uppenbarligen ha krig.

Parallellt har företaget ensidigt börjat beordra övertid, när kollektivavtalet gör det är möjligt. Något som retar hamnarbetarna ännu mer.

– Stämningen har inte förbättrats av bolaget plötsligt slutat kalla våra löntagarrepresentanter till styrelsemötena. Tydligen är det ett beslut styrelsen fattat. Våra löntagarrepresentanter är inte anmälda till Bolagsverket, men de borde ändå kallas till mötena, säger Anette Wilhelmsson som också är stuveriombudsman i Transport.

Lönesänkningar har blivit vanligare i Transports branscher. I januari ringde Transportarbetaren upp Håkan Ax i Mälarhamnar med frågan:

Hur kan du som transportare och socialdemokrat ställa dig bakom rena lönesänkningar för hamnarbetare?

– Nu är det ju så att alla diskussioner med medierna ska skötas av vår vd. Det är så vi har planerat.

Känner du inget ansvar att åtminstone svara på frågan inför Transports medlemmar? Hur känns det att sänka deras löner?

– Det är inte fråga om lönesänkningar, bara om förändringar av ob-ersättningen. Men nu har vi tagit det här beslutet, att allt ska gå genom vd:n.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.

Väktare förbjuds jobba på torg i Göteborg

Bevakning. Fyra ordningsvakter och två poliser – annars går de bevakningsanställda inte in på Rymdtorget i Göteborg. Väktarna på Nokas får över huvud taget inte vara där, efter ett beslut hos Arbetsmiljöverket. Bakgrunden är en grov misshandel av en ordningsvakt.

Taxi-vd dömd till fängelse

Färdtjänst. Taxiföretagaren Sultan Salimovic har förbjudits att driva företag de närmaste tre åren. Han döms samtidigt till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott, bokföringsbrott, vårdslös skatteuppgift och för att han försvårat Skatteverkets kontroller.