Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Efter några dagar är fanan i alla fall på plats hos HF igen och polisanmälan om stöld har dragits tillbaka.

I Transports led och på arbetsgivarhåll i Sundsvalls hamn är kommentarerna knappa kring den röda fana som fått känslorna att svalla, främst på sociala medier. Konflikten började med att några Transportmedlemmar i hamnen la upp en bild på Facebook där de håller i fanan, som bland annat har påskriften Sundsvalls stuveriarbetares fackförening. Den togs om hand av HF för drygt 40 år sedan, efter en strid som ledde till att ett antal hamnarbetare bröt sig ur Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet 1972.

Fanan förvarades i HF:s klubblokal hos arbetsgivaren SCA Logistics i Sundsvalls hamn. Som en följd av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnars nya policy ska lokalen tömmas – alltihop i kölvattnet av den segdragna maktstriden i Göteborgs hamn som utmynnat i inskränkt strejkrätt.

Jörgen Johansson är ordförande i Transports hamnavdelning 1. Han tillbakavisar alla anklagelser om stöld och säger att HF klistrat sin egen logga över Transports. Han är less på hela saken och vill inte uttala sig mer.

På Facebook förklarar transportarna att de uppfattat det som att HF var klara med utrymningen och hade tagit med sig det de vill ha från sin ”före detta” lokal. En kommentar är att lokalen skulle varit tömd den 1 april och att det är märkligt att hänga ut transportare som tjuvar.

Richard Emanuelsson sitter i Transportklubben i hamnen och är också fåordig:

– Jag inväntar eventuellt polisförhör för att få frågan juridiskt prövad.

Terminalchef Peter Gyllroth på SCA Logistics har kollat med sina överordnade och är inne på samma linje.

– Jag håller på och försöker reda ut frågan internt och har några fler samtal att göra, så vi väljer i dagsläget att inte ge någon kommentar.

Den fackligt ointresserade kan ha svårt att förstå uppståndelsen kring en fana. Transports avtalssekreterare Peter Winstén förklarar den symboliska betydelsen:

– Fanan står för vår historia. Transportarbetareförbundet bildades av hamnarbetare.

Konflikten håller han sig utanför.

Oskar Grönstedt Andersson är ordförande i HF:s Hamnåttan i Sundsvalls hamn och tycks vara den enda den som vill prata.

– Är det inte stöld när transportarna står på en bild på Facebook och stoltserar med Sundsvalls stuveriarbetares fackförenings fana? Det är det juridiska namnet på den organisation jag tillhör.

Oskar Grönstedt Andersson säger att han anmälde att ”fanan stulits” till polisen, men drog tillbaka sin anmälan när terminalchefen ringde honom och sa att den var på plats i lokalen igen. Han tvekar inte om vem som äger fanan.

– Sundsvalls stuveriarbetares fackförening blev ju utesluten ur Transport, då kan ju inte fanan tillhöra Transportarbetareförbundet.

Ni har fått tillbaka fanan. Är frågan utagerad, om Transport väljer att inte göra vidare anspråk på den?

– Ja, för mig personligen behöver vi inte göra något mer, fast vi har inte haft medlemsmöte än. Och det vore hedervärt om Transport kom med en ursäkt, säger Oskar Grönstedt Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Corona
Express lastbil på väg

Fortsatt undantag från kör- och vilotidsregler

Åkeri. Tillåten körtid per dag blir 11 timmar när Transportstyrelsen förlänger sitt undantag från kör- och viloreglerna till den sista maj. Beslutet innebär en anpassning till EU-kommissionens riktlinjer för yrkesförarna under corona-pandemin.

corona

Transport förlänger fler avtal – och går mot LO om korttidsjobben

Facket. Transport har förlängt flera av kollektivavtalen som egentligen skulle ha löpt under våren. Den här gången berörs anställda i hamnarna, på mackar och bilvårdsanläggningar. För dem fortsätter de nuvarande avtalen att gälla till den 30 november. Beslutet togs under onsdagen, efter förhandlingar med arbetsgivarna.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.