Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Efter några dagar är fanan i alla fall på plats hos HF igen och polisanmälan om stöld har dragits tillbaka.

I Transports led och på arbetsgivarhåll i Sundsvalls hamn är kommentarerna knappa kring den röda fana som fått känslorna att svalla, främst på sociala medier. Konflikten började med att några Transportmedlemmar i hamnen la upp en bild på Facebook där de håller i fanan, som bland annat har påskriften Sundsvalls stuveriarbetares fackförening. Den togs om hand av HF för drygt 40 år sedan, efter en strid som ledde till att ett antal hamnarbetare bröt sig ur Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet 1972.

Fanan förvarades i HF:s klubblokal hos arbetsgivaren SCA Logistics i Sundsvalls hamn. Som en följd av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnars nya policy ska lokalen tömmas – alltihop i kölvattnet av den segdragna maktstriden i Göteborgs hamn som utmynnat i inskränkt strejkrätt.

Jörgen Johansson är ordförande i Transports hamnavdelning 1. Han tillbakavisar alla anklagelser om stöld och säger att HF klistrat sin egen logga över Transports. Han är less på hela saken och vill inte uttala sig mer.

På Facebook förklarar transportarna att de uppfattat det som att HF var klara med utrymningen och hade tagit med sig det de vill ha från sin ”före detta” lokal. En kommentar är att lokalen skulle varit tömd den 1 april och att det är märkligt att hänga ut transportare som tjuvar.

Richard Emanuelsson sitter i Transportklubben i hamnen och är också fåordig:

– Jag inväntar eventuellt polisförhör för att få frågan juridiskt prövad.

Terminalchef Peter Gyllroth på SCA Logistics har kollat med sina överordnade och är inne på samma linje.

– Jag håller på och försöker reda ut frågan internt och har några fler samtal att göra, så vi väljer i dagsläget att inte ge någon kommentar.

Den fackligt ointresserade kan ha svårt att förstå uppståndelsen kring en fana. Transports avtalssekreterare Peter Winstén förklarar den symboliska betydelsen:

– Fanan står för vår historia. Transportarbetareförbundet bildades av hamnarbetare.

Konflikten håller han sig utanför.

Oskar Grönstedt Andersson är ordförande i HF:s Hamnåttan i Sundsvalls hamn och tycks vara den enda den som vill prata.

– Är det inte stöld när transportarna står på en bild på Facebook och stoltserar med Sundsvalls stuveriarbetares fackförenings fana? Det är det juridiska namnet på den organisation jag tillhör.

Oskar Grönstedt Andersson säger att han anmälde att ”fanan stulits” till polisen, men drog tillbaka sin anmälan när terminalchefen ringde honom och sa att den var på plats i lokalen igen. Han tvekar inte om vem som äger fanan.

– Sundsvalls stuveriarbetares fackförening blev ju utesluten ur Transport, då kan ju inte fanan tillhöra Transportarbetareförbundet.

Ni har fått tillbaka fanan. Är frågan utagerad, om Transport väljer att inte göra vidare anspråk på den?

– Ja, för mig personligen behöver vi inte göra något mer, fast vi har inte haft medlemsmöte än. Och det vore hedervärt om Transport kom med en ursäkt, säger Oskar Grönstedt Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Krogvakt skottskadad – polisen utreder hämndmotiv

Bevakning. I söndags kväll blev en ordningsvakt beskjuten i Västerås. Skottet träffade i axeln och vakten fördes till sjukhus. Enligt uppgifter till Aftonbladet har ordningsvakten jobbat i en krogdörr och avvisat kriminella personer. Polisen vill inte kommentera vilka motiv som kan finnas bakom dådet.

Örebro och Nynäshamn går vidare i kampen om ny testväg med el

Åkeri. E 20 söder om Örebro och väg 73 från Nynäshamn. Det är två pilotsträckor som Trafikverket valt ut för fortsatta försök med elvägar. Tanken är att bygga två, tre mil långa provsträckor – antingen med lufttrådar eller elskenor i marken.

Allt fler underkänns vid Trafikverkets taxiförarprov

Taxi. Färre än var tredje elev får godkänt på Trafikverkets körprov för taxiförarlegitimation. Lika dåligt går det på teoridelen som handlar om gällande lagstiftning. Bara en tredjedel klarar testet.

Slut med våld på jobbet – enligt ILO

Världen. Våld och trakasserier på jobbet ska bekämpas i 187 av världens länder. FN:s arbetslivsorgan konstaterar att våldet kan vara ett brott mot de mänskliga rättigheterna – och antog under sitt 100-årsfirande en konvention som länderna ska skriva under.

Ylva Johansson

”Varje dödsolycka ska noga utredas”

Arbetsolyckor. Arbetsmiljöverket ska gå på djupet och ingående granska varje dödsolycka som sker på jobbet. Fokus ska ligga på de värst drabbade branscherna där transport ligger högt. – Slutsatserna ska leda till konkreta rekommendationer, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff.

Klart med avtal för flygtrafik i norr

Flyg. Nu är det klart med de tre operatörer som ska säkra flygtrafiken på sju flyglinjer i norr de närmaste åren. Ett positivt besked för flera flygplatser som drabbades av Nextjets konkurs förra året.

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Begränsningar i strejkrätten införs i augusti

Facket. Den 1 augusti införs den nya omdebatterade lagen som gör det svårare att använda strejkvapnet mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal. Beslutet klubbades i riksdagen i går.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.