Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Efter några dagar är fanan i alla fall på plats hos HF igen och polisanmälan om stöld har dragits tillbaka.

I Transports led och på arbetsgivarhåll i Sundsvalls hamn är kommentarerna knappa kring den röda fana som fått känslorna att svalla, främst på sociala medier. Konflikten började med att några Transportmedlemmar i hamnen la upp en bild på Facebook där de håller i fanan, som bland annat har påskriften Sundsvalls stuveriarbetares fackförening. Den togs om hand av HF för drygt 40 år sedan, efter en strid som ledde till att ett antal hamnarbetare bröt sig ur Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet 1972.

Fanan förvarades i HF:s klubblokal hos arbetsgivaren SCA Logistics i Sundsvalls hamn. Som en följd av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnars nya policy ska lokalen tömmas – alltihop i kölvattnet av den segdragna maktstriden i Göteborgs hamn som utmynnat i inskränkt strejkrätt.

Jörgen Johansson är ordförande i Transports hamnavdelning 1. Han tillbakavisar alla anklagelser om stöld och säger att HF klistrat sin egen logga över Transports. Han är less på hela saken och vill inte uttala sig mer.

På Facebook förklarar transportarna att de uppfattat det som att HF var klara med utrymningen och hade tagit med sig det de vill ha från sin ”före detta” lokal. En kommentar är att lokalen skulle varit tömd den 1 april och att det är märkligt att hänga ut transportare som tjuvar.

Richard Emanuelsson sitter i Transportklubben i hamnen och är också fåordig:

– Jag inväntar eventuellt polisförhör för att få frågan juridiskt prövad.

Terminalchef Peter Gyllroth på SCA Logistics har kollat med sina överordnade och är inne på samma linje.

– Jag håller på och försöker reda ut frågan internt och har några fler samtal att göra, så vi väljer i dagsläget att inte ge någon kommentar.

Den fackligt ointresserade kan ha svårt att förstå uppståndelsen kring en fana. Transports avtalssekreterare Peter Winstén förklarar den symboliska betydelsen:

– Fanan står för vår historia. Transportarbetareförbundet bildades av hamnarbetare.

Konflikten håller han sig utanför.

Oskar Grönstedt Andersson är ordförande i HF:s Hamnåttan i Sundsvalls hamn och tycks vara den enda den som vill prata.

– Är det inte stöld när transportarna står på en bild på Facebook och stoltserar med Sundsvalls stuveriarbetares fackförenings fana? Det är det juridiska namnet på den organisation jag tillhör.

Oskar Grönstedt Andersson säger att han anmälde att ”fanan stulits” till polisen, men drog tillbaka sin anmälan när terminalchefen ringde honom och sa att den var på plats i lokalen igen. Han tvekar inte om vem som äger fanan.

– Sundsvalls stuveriarbetares fackförening blev ju utesluten ur Transport, då kan ju inte fanan tillhöra Transportarbetareförbundet.

Ni har fått tillbaka fanan. Är frågan utagerad, om Transport väljer att inte göra vidare anspråk på den?

– Ja, för mig personligen behöver vi inte göra något mer, fast vi har inte haft medlemsmöte än. Och det vore hedervärt om Transport kom med en ursäkt, säger Oskar Grönstedt Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Timmerstockar och infälld bild av Sundsvalls tidning.

Från timmer till pappersåtervinning

Transportare. Ditt arbete är mer sammanlänkat med andras än vad du kanske tror. Häng med och träffa transportare från ax till limpa längs tidningens logistikkedja i Sundsvall.

Transportarbetarens logga

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.

Transportarbetarens logga

”Hamnarbetarförbundet svartmålar”

I Hamnarbetarförbundets tidning, Hamnarbetaren, beskrivs Transport som ett fack som hugger medlemmarna i ryggen. En klubb för inbördes beundran. I Luleå hamn påstås nu ”hela styrkan”, mangrant, ha lämnat Transport.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.