Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Efter några dagar är fanan i alla fall på plats hos HF igen och polisanmälan om stöld har dragits tillbaka.

I Transports led och på arbetsgivarhåll i Sundsvalls hamn är kommentarerna knappa kring den röda fana som fått känslorna att svalla, främst på sociala medier. Konflikten började med att några Transportmedlemmar i hamnen la upp en bild på Facebook där de håller i fanan, som bland annat har påskriften Sundsvalls stuveriarbetares fackförening. Den togs om hand av HF för drygt 40 år sedan, efter en strid som ledde till att ett antal hamnarbetare bröt sig ur Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet 1972.

Fanan förvarades i HF:s klubblokal hos arbetsgivaren SCA Logistics i Sundsvalls hamn. Som en följd av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnars nya policy ska lokalen tömmas – alltihop i kölvattnet av den segdragna maktstriden i Göteborgs hamn som utmynnat i inskränkt strejkrätt.

Jörgen Johansson är ordförande i Transports hamnavdelning 1. Han tillbakavisar alla anklagelser om stöld och säger att HF klistrat sin egen logga över Transports. Han är less på hela saken och vill inte uttala sig mer.

På Facebook förklarar transportarna att de uppfattat det som att HF var klara med utrymningen och hade tagit med sig det de vill ha från sin ”före detta” lokal. En kommentar är att lokalen skulle varit tömd den 1 april och att det är märkligt att hänga ut transportare som tjuvar.

Richard Emanuelsson sitter i Transportklubben i hamnen och är också fåordig:

– Jag inväntar eventuellt polisförhör för att få frågan juridiskt prövad.

Terminalchef Peter Gyllroth på SCA Logistics har kollat med sina överordnade och är inne på samma linje.

– Jag håller på och försöker reda ut frågan internt och har några fler samtal att göra, så vi väljer i dagsläget att inte ge någon kommentar.

Den fackligt ointresserade kan ha svårt att förstå uppståndelsen kring en fana. Transports avtalssekreterare Peter Winstén förklarar den symboliska betydelsen:

– Fanan står för vår historia. Transportarbetareförbundet bildades av hamnarbetare.

Konflikten håller han sig utanför.

Oskar Grönstedt Andersson är ordförande i HF:s Hamnåttan i Sundsvalls hamn och tycks vara den enda den som vill prata.

– Är det inte stöld när transportarna står på en bild på Facebook och stoltserar med Sundsvalls stuveriarbetares fackförenings fana? Det är det juridiska namnet på den organisation jag tillhör.

Oskar Grönstedt Andersson säger att han anmälde att ”fanan stulits” till polisen, men drog tillbaka sin anmälan när terminalchefen ringde honom och sa att den var på plats i lokalen igen. Han tvekar inte om vem som äger fanan.

– Sundsvalls stuveriarbetares fackförening blev ju utesluten ur Transport, då kan ju inte fanan tillhöra Transportarbetareförbundet.

Ni har fått tillbaka fanan. Är frågan utagerad, om Transport väljer att inte göra vidare anspråk på den?

– Ja, för mig personligen behöver vi inte göra något mer, fast vi har inte haft medlemsmöte än. Och det vore hedervärt om Transport kom med en ursäkt, säger Oskar Grönstedt Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.