Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

– Vi har en väldigt stressig arbetsmiljö med alldeles för korta körtider. Vi får också för lite tid för att lasta och lossa våra kunder och deras rullstolar och permobiler, berättar Patrik Emanuelson, förare på Vikbolandstaxi och Transports skyddsombud på arbetsplatsen.

Han och Transports regionala skyddsombud Carina Lövgren har gjort var sin anmälan till Arbetsmiljöverket där de kräver åtgärder mot stressen på två taxiföretag som kör färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar i Östergötland. Carina Lövgren har just fått sin anmälan avvisad av myndigheten och är i full gång med att formulera en ny.

– De tyckte att jag inte hade beskrivit vilka åtgärder som behövs, säger hon.

Transports 66:a-anmälningar handlar om arbetsgivarnas ansvar för chaufförernas arbetsmiljö, det vill säga taxiföretagen som är upphandlade av Östgötatrafiken. Och i princip håller bolagen med om förarnas och facket beskrivning av situationen. Så här säger Niclas Aronsson, vd på Vikbolandstaxi:

– Östgötatrafiken lägger upp körningarna för de bilar och förare som vi har, men de får omöjliga uppdrag. Vi har vräkt in anmälningar om körningar som inte har gått att hinna med, och samtidigt får vi stora viten när vi inte har hunnit med.

Han har tillsammans med andra upphandlade taxiåkare skrivit till Östgötatrafiken om problemen. Men på Östgötatrafiken bollar kommunikationschefen Eva Jyttorp tillbaka ansvaret till taxibolagen.

– Vår uppfattning är att grundplaneringen för fordonen är fullt rimlig, säger hon.

– Men företagen har haft förarbrist sedan det nya avtalet började gälla i juli, och då har vi inget annat val än att överboka. Vi har också justerat tiderna på några ställen. När vi har analyserat behoven kan det bli så att vi behöver upphandla fler fordon.

Transports Carina Lövgren konstaterar att det är många inblandade i samhällsresorna i Östergötland. Och att alla skyller på varandra när det handlar om chaufförernas stressiga situation.

– Men det är ändå arbetsgivarna som har ansvaret för arbetsmiljön, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Maria Giliusson:
    22 januari, 2020

    I Blekinge köper dom in några med högre avtal som då kan kallas för eliten .sen ett stort antal med mycke sämre avtal.där dom som kör för sämre avtal får jobba arslet av sig...och såna som jobbar 270 timmar i månaden för att kunna försörja sig är inte ovanligt

  2. Peter:
    16 januari, 2020

    Dags att reglera taxi och begränsa antal bilar , för mycket bilar och för lite jobb , taxibranschen lutar sig snart till arbetslöshet

Lästips:

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.