Strejker stoppar arbetet i Göteborgs containerhamn

I Göteborgs containerhamn har Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, varslat om punktstrejker under två dagar. Arbetet låg nere i går, tisdag, och i morgon planeras en ny strejk som berör omkring 180-190 stuveriarbetare.

Ända sedan 1970-talet har det funnits två fackförbund som organiserar hamnarbetare i Sverige. Transport är den part som hela tiden tecknat kollektivavtal med arbetsgivarna, Sveriges Hamnar.

Hamnarbetarförbundet (HF) har under årens lopp utnyttjat det faktum att man inte har avtal – och heller inte fredsplikt.

Nu har HF varslat om stridsåtgärder i den stora containerhamnen som drivs av bolaget APM Terminals. Konflikten handlar dels om fackligt inflytande. HF deltar i lokala förhandlingar som hålls mellan Transport och arbetsgivaren, men HF vill ha fler representanter på plats. Striden rör också trivselfrågor. Som vilka tv-kanaler som ska finnas i personalutrymmena.

I ett pressmeddelande hävdar APM Terminals att HF lämnat en kravlista som kräver ”facklig involvering långt utöver vad som är lagstadgat”.

– Vi respekterar naturligtvis facket roll när det gäller diskussioner om löner, säkerhet, arbetsmiljö och sådana frågor. Men vi finner det orimligt att en lokalavdelning ska kunna varsla om strejk för trivselfrågor, säger Henrik Kristensen, chef för AMP Terminals.

Bolaget uppger också att man heller inte vill tillmötesgå kravet att teckna ett separat kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. Ett avtal som enligt APM Terminals skulle konkurrera med det avtal man har med Transport.

Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning 4 i Göteborg, tillbakavisar kritiken. I en intervju för Göteborgsposten säger han:

– Vi har inte ställt några krav om separat avtal, vi försöker inte konkurrera med eller tränga undan Transport. Däremot ser vi det som en facklig rättighet att själva få välja dem som ska företräda medlemmarna i förhandlingar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.