Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

– Alla som arbetar i transportbranschen ska ha goda arbetsförhållanden. Branschen har framfört att de företag som begår väldigt allvarliga överträdelser, eller medvetet väljer att inte följa reglerna, har kunnat komma relativt billigt undan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Beslutet, som regeringen tog under torsdagen, innebär också att sanktionsavgiften sänks för mindre allvarliga överträdelser. Boten halveras – från 1 000 till 500 kronor.

För allvarliga eller synnerligen allvarliga övertramp höjs dock avgifterna. Spannet blir från 2 000 kronor ända upp till 20 000 kronor.

20 000 kronor blir också prislappen för varje gång ett företag ”inte medverkar till att en kontroll kan genomföras”.

Den högsta sanktionsavgiften vid upprepade förseelser, 800 000 kronor, får en reservation. Den utdömda avgiften får inte överstiga en (1) procent av företagets årsomsättning.

När de nya reglerna börjar gälla den 1 mars 2018 måste åkeriet alltså omsätta minst 80 miljoner kronor för att kunna drabbas av maximal sanktionsavgift.

Det är en rejäl mildring för syndande mindre åkerier, jämfört med i dag då maxbeloppet kan uppgå till hela tio procent av omsättningen.

Reglerna ändras också när det gäller överträdelser som begås i utlandet. Regeringen skriver:

Sanktionsavgifter för sådana överträdelser som en förare begått i utlandet ändras för att motsvara de böter som en förare får betala för överträdelser som begås i Sverige.

När regeländringarna tidigare skickades ut på remiss uttalade sig Transport positivt. Motiveringen var att förslaget innebär att chaufförer som begår små fel, ofta av misstag, får lindrigare påföljd. Samtidigt som medvetet fusk och systematiska överträdelser straffas hårdare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    24 november, 2017

    Det kommer ju tvärt om att bli sämre eftersom dom flesta åkerierna i Sverige är mindre företag med någon eller några anställda och när man då begränsar avgiften till 1 % så innebär det att ett företag som omsätter 5 000 000 kr blir avgiften 50 000 kr alltså chaufförerna/åkerierna kan fuska mer. Problemet blir ju för dom stora åkerierna med många anställda som gör felaktigheter av både okunskap och slarv, det kan få väldigt stora konsekvenser med både nerdragningar av fordon och permiteringar av anställda eftersom lönsamheten i företaget äts upp. Nu är det så att på företaget där jag arbetar håller vi på väldigt mycket med information till chaufförerna för att göra rätt, ändå blir det fel och vi har anställd personal som sysslar med detta i huvudsak, så kom inte och säg att detta skall rädda branschen utan jag tror att det blir ett sänke istället. Våra konkurenter dom utländska aktörerna kan ju fortsätta som tidigare och man måste se helheten i förslaget.

  2. Göran Cederfjärd:
    17 november, 2017

    Det skall löna sig att följa lagar och regler vilket i slutändan gör vår arbetsplats säkrare när vinsten med stress och fusk minskar så minskar också det underförstådda kraven på att ”jobba på rast” ”köra för fort” ”stressa med lastsäkringen” osv så det blir bra!

Lästips:

Försöket med elväg för lastbilar förlängs ett halvår

Miljö. I vår skulle försöket med elvägen vid Sandviken ha avslutats. Men nu förlängs testperioden. Orsaken är för snällt väder, framför allt förra vintern som blev snöfattig.

Jens Nilsson i EU

Jens Nilsson i EU-parlamentet vill ha strängare cabotageregler

Åkeri. Nya, strängare regler för tillfälliga inrikes transporter av utländska företag, cabotage, är på gång. I eftermiddag lägger Jens Nilsson (S) fram sitt förslag i EU-parlamentets transportutskott. En het debatt väntar. Här svarar han på frågor om rapporten.

Transportarbetarens logga

Green Cargo lägger ner direktlinje för kombitransporter

Godstrafik. Att köra trailrar och containrar på järnväg skulle bli ett miljövänligt alternativ till långväga lastbilstransporter. Nu lägger den statliga tågoperatören Green Cargo ner direktlinjen mellan Skåne och Årsta i Stockholm. En som drabbas är åkaren Ulf Jönsson i Helsingborg som satsat just på järnvägstransporter i bolaget Stay Fresh Sweden.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.