Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

– Alla som arbetar i transportbranschen ska ha goda arbetsförhållanden. Branschen har framfört att de företag som begår väldigt allvarliga överträdelser, eller medvetet väljer att inte följa reglerna, har kunnat komma relativt billigt undan, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Beslutet, som regeringen tog under torsdagen, innebär också att sanktionsavgiften sänks för mindre allvarliga överträdelser. Boten halveras – från 1 000 till 500 kronor.

För allvarliga eller synnerligen allvarliga övertramp höjs dock avgifterna. Spannet blir från 2 000 kronor ända upp till 20 000 kronor.

20 000 kronor blir också prislappen för varje gång ett företag ”inte medverkar till att en kontroll kan genomföras”.

Den högsta sanktionsavgiften vid upprepade förseelser, 800 000 kronor, får en reservation. Den utdömda avgiften får inte överstiga en (1) procent av företagets årsomsättning.

När de nya reglerna börjar gälla den 1 mars 2018 måste åkeriet alltså omsätta minst 80 miljoner kronor för att kunna drabbas av maximal sanktionsavgift.

Det är en rejäl mildring för syndande mindre åkerier, jämfört med i dag då maxbeloppet kan uppgå till hela tio procent av omsättningen.

Reglerna ändras också när det gäller överträdelser som begås i utlandet. Regeringen skriver:

Sanktionsavgifter för sådana överträdelser som en förare begått i utlandet ändras för att motsvara de böter som en förare får betala för överträdelser som begås i Sverige.

När regeländringarna tidigare skickades ut på remiss uttalade sig Transport positivt. Motiveringen var att förslaget innebär att chaufförer som begår små fel, ofta av misstag, får lindrigare påföljd. Samtidigt som medvetet fusk och systematiska överträdelser straffas hårdare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lennart:
    24 november, 2017

    Det kommer ju tvärt om att bli sämre eftersom dom flesta åkerierna i Sverige är mindre företag med någon eller några anställda och när man då begränsar avgiften till 1 % så innebär det att ett företag som omsätter 5 000 000 kr blir avgiften 50 000 kr alltså chaufförerna/åkerierna kan fuska mer. Problemet blir ju för dom stora åkerierna med många anställda som gör felaktigheter av både okunskap och slarv, det kan få väldigt stora konsekvenser med både nerdragningar av fordon och permiteringar av anställda eftersom lönsamheten i företaget äts upp. Nu är det så att på företaget där jag arbetar håller vi på väldigt mycket med information till chaufförerna för att göra rätt, ändå blir det fel och vi har anställd personal som sysslar med detta i huvudsak, så kom inte och säg att detta skall rädda branschen utan jag tror att det blir ett sänke istället. Våra konkurenter dom utländska aktörerna kan ju fortsätta som tidigare och man måste se helheten i förslaget.

  2. Göran Cederfjärd:
    17 november, 2017

    Det skall löna sig att följa lagar och regler vilket i slutändan gör vår arbetsplats säkrare när vinsten med stress och fusk minskar så minskar också det underförstådda kraven på att ”jobba på rast” ”köra för fort” ”stressa med lastsäkringen” osv så det blir bra!

Lästips:

Fredrik Lindby. Foto: Justina Öster

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.