Större klyftor gagnar ingen

Ledare. Hösten 2015 skakade om Sverige. Det är nog få människor som är oberörda inför flyktingarna som i tiotusental sökt sig till Sverige. Fruktansvärda bilder har bränt sig fast på näthinnan. Inte minst den på treårige Aylan på stranden i Turkiet, i de små skorna med kardborreknäppning.

Själv besökte jag för Transportarbetarens räkning ett flyktingboende i Malmö. Det rådde fotoförbud och kameran blev hängande på axeln när den lille pojken kom in genom ytterdörren. Ögonen var stora, trötta och i famnen kramade han nallen och en robotgubbe i silverfärgad plast.

Vi gjorde reportage om väktarna som nu jobbar för Migrationsverket. Flera berättade hur de förändrats som människor efter möten med flyktingarna. Genomgående var väktare och ordningsvakter besvikna över medierapporteringen. Som ofta ger bilden av ett kaosartat och illa planerat mottagande.

Det var inte vad de upplever. Och inte vad vi såg heller.

Samtidigt träffade vi personal, bland dem en rad poliser vid Hyllie station, som försvarar regeringens nya restriktiva åtgärder. Det är helt enkelt nödvändigt med en paus. Andhämtning. Sverige har på kort tid tagit emot 150 000 flyktingar. Per capita är det fem, tio gånger mer än de flesta andra EU-länderna.

Det är också tragiskt att i mediedebatten få höra hur strömmen av migranter gång på gång utnyttjas i politiska syften. Ofta handlar det om sänkta löner som universalmedicin för snart sagt alla problem i samhället.

För några veckor sedan var Svenskt Näringslivs vd, Carola Lemne, ute i medierna. Hon sa att vi måste vänja oss vid större skillnader i Sverige. Lemne tjänar 490 000 kronor. I månaden. Hur mycket är en migrantarbetare värd som tvättar bilar, städar eller bär ut morgontidningar? Hur mycket ska deras löner pressas ner?

Den förre LO-ekonomen Dan Andersson pekar på att lönesänkningar varken löser migrations- eller integrationsproblemen. I stället får vi:

  • Lägre skatteinkomster till samhället och därmed urholkad välfärd.
  • Ökad orättvisa. Varför ska bara löntagarna i de lägre inkomstintervallen betala asylpolitiken?
  • Större klyftor. Som bevisligen leder till fler fattiga, med ökad risk för ohälsa, och större misstro mellan människor.

Är det dit vi vill sträva?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

Överväger att lämna

Insändare. Jag är en 70-årig medlem, jobbar 60 procent och tänker så göra fem år till, om kroppen hänger med. På årsmötet fick jag diplom för 50-årigt medlemskap i Transport!

Det är allvar nu, mina vänner

Ordförandeord. Den 9 september är det val och det valet handlar om vilken typ av samhälle vi vill ha framöver. På riktigt. Aldrig har det varit så tydligt att valet står mellan trygghet för människor och ett samhälle med mer tillfälliga anställningar och lägre löner; ett samhälle där var och en får klara sig själv i allt större utsträckning.

Las, en avgörande fråga för mig i valet

Ledare. Det finns politiska frågor som är så viktiga att de ensamma skulle kunna avgöra var jag lägger min röst. En sådan är lagen om anställningsskydd (las).

Hur kan (S) lyfta frågan om strejkrätt i valtider?

Insändare. Vädjan till Socialdemokratiska arbetarpartiets arbetsutskott. Med stigande oro ser vi hur Socialdemokratiska arbetarepartiet förlorar i opinionsundersökningar och i sympati hos LO-folket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet). Att klimatet förändras så att isbjörnar dör bryr vi oss såklart inte om. Få har ändå varit i närheten av dem och de som verkligen varit det har blivit uppätna.

Och så sorgen

Krönika. Förr var jag ofta ledsen. Jag kunde känna en melankoli komma smygande för att så småningom slå rot i själen. Det var inte någon direkt obehaglig känsla, bara en lång eller kort period av att mest vara för sig själv. Som i en slags långsam berg- och dalbana.

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Tillbaka till fackets rötter

Ledare. I juli är det precis 110 år sedan tre ungsocialister sprängde fartyget Amalthea i Malmö hamn. Båten användes som förläggning för engelska strejkbrytare som kallats in för att utföra arbete som de ordinarie hamnarbetarna lagt ner.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

Värna om kollektivavtalet

Insändare. Det är dags att kämpa för tryggare anställningar inom transportbranschen.

Även svenskar är utsatta för lönedumpning

Insändare. Jag ser i senaste tidningen att ni skriver om lönedumpning bland öststatare med mera. Det är inte bara där det lönedumpas, utan även svenskar är utsatta för detta.

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.