Större klyftor gagnar ingen

Ledare. Hösten 2015 skakade om Sverige. Det är nog få människor som är oberörda inför flyktingarna som i tiotusental sökt sig till Sverige. Fruktansvärda bilder har bränt sig fast på näthinnan. Inte minst den på treårige Aylan på stranden i Turkiet, i de små skorna med kardborreknäppning.

Själv besökte jag för Transportarbetarens räkning ett flyktingboende i Malmö. Det rådde fotoförbud och kameran blev hängande på axeln när den lille pojken kom in genom ytterdörren. Ögonen var stora, trötta och i famnen kramade han nallen och en robotgubbe i silverfärgad plast.

Vi gjorde reportage om väktarna som nu jobbar för Migrationsverket. Flera berättade hur de förändrats som människor efter möten med flyktingarna. Genomgående var väktare och ordningsvakter besvikna över medierapporteringen. Som ofta ger bilden av ett kaosartat och illa planerat mottagande.

Det var inte vad de upplever. Och inte vad vi såg heller.

Samtidigt träffade vi personal, bland dem en rad poliser vid Hyllie station, som försvarar regeringens nya restriktiva åtgärder. Det är helt enkelt nödvändigt med en paus. Andhämtning. Sverige har på kort tid tagit emot 150 000 flyktingar. Per capita är det fem, tio gånger mer än de flesta andra EU-länderna.

Det är också tragiskt att i mediedebatten få höra hur strömmen av migranter gång på gång utnyttjas i politiska syften. Ofta handlar det om sänkta löner som universalmedicin för snart sagt alla problem i samhället.

För några veckor sedan var Svenskt Näringslivs vd, Carola Lemne, ute i medierna. Hon sa att vi måste vänja oss vid större skillnader i Sverige. Lemne tjänar 490 000 kronor. I månaden. Hur mycket är en migrantarbetare värd som tvättar bilar, städar eller bär ut morgontidningar? Hur mycket ska deras löner pressas ner?

Den förre LO-ekonomen Dan Andersson pekar på att lönesänkningar varken löser migrations- eller integrationsproblemen. I stället får vi:

  • Lägre skatteinkomster till samhället och därmed urholkad välfärd.
  • Ökad orättvisa. Varför ska bara löntagarna i de lägre inkomstintervallen betala asylpolitiken?
  • Större klyftor. Som bevisligen leder till fler fattiga, med ökad risk för ohälsa, och större misstro mellan människor.

Är det dit vi vill sträva?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

På spaning efter framtiden

Ledare. Nästan varje dag ramlar det in mejl i min e-postkorg som handlar om försök med förarlösa fordon, nya kraftfullare batterier till elbilar, åkeriföretag som ställer om till fossilfritt eller forskare som provar nya tekniska lösningar för att ladda bilar med elektricitet under färd.

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

David Ericssons senaste krönikor

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

En sopig sommar

Krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Asylpolitiken måste ändras

Ledare. I Sverige pågår just nu ett utdraget drama i tusentals akter. Det handlar om asylsökanden som lever i oviss väntan på beslut från Migrationsverket. Får de stanna? Eller blir det avslag och utvisning?

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.