Ryanairplan i luften
Close
Oklart kring Skavsta. Nedläggningen av Ryanairs bas riskerar att slå hårt mot dem som arbetar vid flygplatsen utanför Nyköping.
Close

Stor ovisshet efter Ryanairs chockbesked för Skavsta

Flyg. Hundratals anställda berörs när Ryanair stänger sin bas i Skavsta. Transports flygavdelning har kallat ledningen för flygplatsen till förhandling för brott mot medbestämmandelagen. För oroliga medlemmar i flera fackföreningar väntar förhandlingar – och besked om hur många flighter som försvinner.

Samma dag, den 4 december, som personalen på Stockholm-Skavsta bjöds på julbord gick pressmeddelandet ut från Ryanair: Basen på flygplatsen utanför Nyköping kommer att stängas i vår, den 29 mars, i samband med att sommartidtabellen börjar gälla.

–Det är jättetråkigt. Tyvärr är det så Ryanair fungerar, men det är ju ingen tröst, säger Kjell Arbestål.

Han är ombudsman på Transports Nyköpingsavdelning och har ansvar för bevakningsavtalet. Omkring 150 anställda, väktare och flygplatskontrollanter, jobbar på avtalet på Skavsta. Det gör också parkeringsvakterna vid långtidsparkeringen.

Transports flygavdelning organiserar de anställda på airside, ”innanför staketet”. Det innefattar ramp, fastighet och fälthållning. Ramparbetarna, den stora gruppen, arbetar bland annat med bagagehantering, lastning och brandförsvar. Samtliga är anställda av Skavsta flygplats.

Färre flyg

Ryanair kommer även i fortsättning att trafikera flygplatsen utanför Nyköping, men i mindre omfattning. Däremot kommer bolaget inte att som nu ha personal stationerad här. Flygplanen ska ha sin bas någon annanstans. Hur många flygningar som dras in är oklart.

– Det vi vet i dag har vi fått via medier. Behovet av folk vet vi först när sommartidtabellen kommit, men nedskärningar blir det, säger Kjell Arbestål.
– Hur mycket personal som behövs beror på hur många flighter det blir, och hur de är spridda på dygnet.

Transports Kjell Arbestål säger också att de nu bara kan avvakta. Nästa vecka har facket en sittning med Securitas.

– Platschefen ringde dagen efter beskedet och vi satte datumet, den 16. Företaget hade inte fått mer information än vi. Flygplatsen kanske inte heller hade fått reda på det så långt innan, med tanke på julbordet…

Men Johan Einarsson, ombudsman på Transports flygavdelning, tvivlar på att nedläggningsbeskedet kom så oväntat som Stockholm-Skavsta flygplatsledning gör gällande. I två pressmeddelande från Skavsta sägs att Ryanair informerat tidigare samma vecka som flygbolaget gick ut med sitt pressmeddelande.

– Vi finner det osannolikt att flygplatsen inte kände till något tidigare, säger Johan Einarsson.
– Vi har därför kallat till förhandlingar, för brott mot medbestämmandelagen.

De förhandlingarna ska ske den 18 december. Redan i morgon möts parterna, Transport och Skavsta flygplats, för diskussion om framtiden.

Oklart om jobb

För framför allt ramppersonalen är ovissheten stor hur det blir med jobben.

– Vi vet egentligen ingenting. Vi fick också beskedet från medier, säger Johan Einarsson och betonar att han vill undvika spekulationer.

Transportarbetaren söker Stockholm-Skavstas vd, Peter Steinmetz, och marknadschefen Lena Josefsson, som tidigare uttalat sig i flera medier. Frågan är när de egentligen fick beskedet från Ryanair.

Enligt Skavsta flygplats pressmeddelande blir bara hälften av dagens 30-tal Ryanair-linjer kvar efter stängning av basen. Däremot fortsätter Wizz air att trafikera sina tio linjer som vanligt, liksom bolaget Laudamotion med två linjer, heter det.

Skavsta ägs sedan förra hösten till största delen av franska Vinci airports. Nyköpings kommun har kvar 9,9 procents ägarandel. Skavsta marknadsför sig som landets fjärde största flygplats och fick sin första reguljära flyglinje redan 1997 då Ryanair öppnade flyglinjen till London.

Det irländska flygbolaget har gjort sig känt för sin antifackliga hållning.

– Jag har aldrig flugit med Ryanair och kommer aldrig att göra det heller, säger Transports ombudsman Kjell Arbestål.

Flygavdelningens ombudsman Johan Einarsson instämmer:

– Jag har heller aldrig flugit med dem. Och det är jag stolt över.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Transportarbetarens logga

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.