Stor ökning av tips om dålig arbetsmiljö första halvåret

Arbetsmiljö. Arbetsmiljöverket ser en stor ökning av tips om missförhållanden på arbetsplatserna. 73 procent fler under årets första halva, jämfört med samma period förra året.

Redan förra året var det rekordmånga som tipsade om missförhållanden på arbetsplatserna till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har begärt ut statistik från Arbetsmiljöverket som visar en stor ökning i antalet tips om dålig arbetsmiljö.

Totalt 1 193 anmälningar kom in till arbetsmiljöverket från januari till juni förra året. I år har 2 085 anmälningar kommit in. Det innebär en ökning på 73 procent.

Skriftliga tips mer än fördubblades, från 614 till 1 337. Det kan förmodligen förklaras med att Arbetsmiljöverket gjort det möjligt att anmäla anonymt direkt på deras hemsida genom ett kontaktformulär.

Telefontipsen ökade också en del, från 579 till 748. Av de tips som rör transportsektorn ser Arbetsmiljöverket en ökning från 49 till 80 tips

Än så länge vet Arbetsmiljöverket inte exakt vad den stora ökningen beror på berättar Patrick Söderquist, tillförordnad enhetschef på svarstjänst på Arbetsmiljöverket.

– Vi kan bara bekräfta att vi har en ganska stor ökning. Men det här måste vi undersöka och det kommer vår avdelning för statistik göra efter semestern, säger han.

Vilken typ av tips handlar det om?

– De vanligaste tipsen handlar om arbetsplatsens utformning. Då kan man dra slutsatsen att det handlar om lokaler. Det här är en ganska tydlig skillnad mellan tips och tillbudsanmälan. Inom tips är det ovanligt med anmälan om våld och hot medan det inom tillbud är väldigt framträdande, säger Söderquist.

Tipsen kommer såväl från arbetstagare som från allmänheten. Anmälaren är oftast anonym och då råder det strikt sekretess.

– När det är sekretess kan det ibland vara svårt att agera eftersom vi inte kan avslöja varifrån vi fått uppgifterna eller hur de kommit till myndigheten. Är det ett rent tips om att det pågår ett farligt takarbete är det enklare och kan lösas inom ramen för inspektion, säger Söderquist.

Finns det kapacitet att ta vara på tipsen?

– Vi har förstås anpassat vår organisation och jobbar hårt för att kunna hantera tipsen. Sedan ser resursfördelningen olika ut i olika delar av landet. I storstadsregionerna har vi konstant ett pressat läge. Nu har vi i för region öst där Stockholm och Linköping ingår fått nyanställa ett 40-tal inspektörer och tanken är att vi ska lösgöra mer tid för att bland annat hantera tips.

– Vi har varit underbemannade under en ganska lång period men nu har vi äntligen fått anställa och det finns stort hopp att vi ska bli ännu effektivare, säger Söderquist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Transportarbetarens logga

Krav på TMA-skydd rivs upp för hundratals bärgningsfirmor

Bärgning. Arbetsmiljöverket har tänkt klart. Myndigheten river upp alla generella beslut om TMA-fordon vid bärgning och andra servicejobb på riskklassade vägar. – Det är chockerande. Vi kommer att överklaga till högsta instans, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?