Lastsäkring kollas och estniska fraktsedlar deskiffreras när poliserna stoppar fordon vid Kapellskärs hamn.
Close
Lastsäkring kollas och estniska fraktsedlar deskiffreras när poliserna stoppar fordon vid Kapellskärs hamn.
Close

Stopp! Lastbilskontroll pågår

Dåligt säkrad last, usla däck, farligt gods som inte hanteras på rätt sätt. När myndigheterna går ihop för att kolla de lastbilar som rullar in i Sverige från godsfärjorna avslöjas både brott och brister.

– Visst är det bra att vi fångar upp dem som inte sköter sig. Men samtidigt är det dåligt att vi hittar fel på mer än tio procent av dem vi kollar, tycker insatsledaren Ing-Marie Ottosson från Tullverket.

22 tjänstemän från fem myndigheter samlas i gryningen, strax före sex på onsdagsmorgonen. Lastbilar från tre färjor som anländer till Kapellskär, norr om Stockholm, ska granskas i en samordnad insats.

Fordonen kommer från Estland och Finland. Myndighetspersonerna kommer från Polisen, Tullverket, Kustbevakningen, Arbetsmiljöverket och Strålsäkerhetsmyndigheten.

– Vi får ihop en bred kompetens och kunskap från en mängd områden när vi samverkar, säger Ing-Marie Ottosson.

– Det är samtidigt ett sätt att lära känna varandra, och då blir det lättare att samarbeta när det behövs i vardagen, säger Roger Axelsson från Polisens yrketrafikgrupp i Stockholm.

– Och tipsa varandra, säger Maud Frejd, farligt godsinspektör. Vi som kommer från Kustbevakningen kontrollerar fordon som ska ut på sjön, men vi kontaktar polisen om vi ser något misstänkt fordon på väg av en färja och ut på vägarna.

En gång i månaden ungefär brukar myndigheterna göra en samlad insats i Stockholmsområdet. Det kan ske ut på vägarna, i en kombiterminal, på Arlanda flygplats eller – som i dag – i en hamn.

Facit från dagens insats:

  • Cirka 100 lastbilar kontrollerades.
  • 12 rapporterades för brott mot reglerna kring lastsäkring och farligt gods eller hade för dåliga däck.
  • Ingen strålning upptäcktes när Strålsäkerhetsmyndighetens inspektörer granskade fordonen.
  • Ingen av de chaufförer som fick blåsa var onykter.
  • Ingen smuggling avslöjades.

Polisens värsta fynd vid dagens kontroll är transporten av två gigantiska metalltrummor som skulle köras till Mörrum i Blekinge för att där svetsas samman till en barkmaskin.

– De vägde 20 ton vardera och var nästan sex meter breda, berättar polisinspektören Torbjörn Eriksson. Och en av dem var fastsatt med en kätting som inte höll måttet. Dåligt av en specialtransport … men de fick stanna tills problemet var löst och fick med sig en böteslapp härifrån.

Vilka fordon som kontrolleras närmare? Ett svar kommer från Tullverkets Lotta Tegner, som hanterar den skanner som granskar hela fordonen likt en röntgenkamera:

– Vi tolkar våra intryck av en lastbil och chauffören, tittar på lasten utifrån fraktsedeln. Några plockar vi in till skannerbilen.

Där röntgenfotograferas lasten ur två vinklar. Bilderna analyseras innan chauffören får åka vidare. De visar godsets konturer, och skiljer ut olika material som metall, plast, organiskt material. Om något verkar misstänkt gör tullarna en grundligare undersökning.

– Skannerbilen kan jämföras med en narkotikahund, säger Lotta Tegner. Den markerar och vi kollar ordentligt själva.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.