Lastsäkring kollas och estniska fraktsedlar deskiffreras när poliserna stoppar fordon vid Kapellskärs hamn.
Close
Lastsäkring kollas och estniska fraktsedlar deskiffreras när poliserna stoppar fordon vid Kapellskärs hamn.
Close

Stopp! Lastbilskontroll pågår

Dåligt säkrad last, usla däck, farligt gods som inte hanteras på rätt sätt. När myndigheterna går ihop för att kolla de lastbilar som rullar in i Sverige från godsfärjorna avslöjas både brott och brister.

– Visst är det bra att vi fångar upp dem som inte sköter sig. Men samtidigt är det dåligt att vi hittar fel på mer än tio procent av dem vi kollar, tycker insatsledaren Ing-Marie Ottosson från Tullverket.

22 tjänstemän från fem myndigheter samlas i gryningen, strax före sex på onsdagsmorgonen. Lastbilar från tre färjor som anländer till Kapellskär, norr om Stockholm, ska granskas i en samordnad insats.

Fordonen kommer från Estland och Finland. Myndighetspersonerna kommer från Polisen, Tullverket, Kustbevakningen, Arbetsmiljöverket och Strålsäkerhetsmyndigheten.

– Vi får ihop en bred kompetens och kunskap från en mängd områden när vi samverkar, säger Ing-Marie Ottosson.

– Det är samtidigt ett sätt att lära känna varandra, och då blir det lättare att samarbeta när det behövs i vardagen, säger Roger Axelsson från Polisens yrketrafikgrupp i Stockholm.

– Och tipsa varandra, säger Maud Frejd, farligt godsinspektör. Vi som kommer från Kustbevakningen kontrollerar fordon som ska ut på sjön, men vi kontaktar polisen om vi ser något misstänkt fordon på väg av en färja och ut på vägarna.

En gång i månaden ungefär brukar myndigheterna göra en samlad insats i Stockholmsområdet. Det kan ske ut på vägarna, i en kombiterminal, på Arlanda flygplats eller – som i dag – i en hamn.

Facit från dagens insats:

  • Cirka 100 lastbilar kontrollerades.
  • 12 rapporterades för brott mot reglerna kring lastsäkring och farligt gods eller hade för dåliga däck.
  • Ingen strålning upptäcktes när Strålsäkerhetsmyndighetens inspektörer granskade fordonen.
  • Ingen av de chaufförer som fick blåsa var onykter.
  • Ingen smuggling avslöjades.

Polisens värsta fynd vid dagens kontroll är transporten av två gigantiska metalltrummor som skulle köras till Mörrum i Blekinge för att där svetsas samman till en barkmaskin.

– De vägde 20 ton vardera och var nästan sex meter breda, berättar polisinspektören Torbjörn Eriksson. Och en av dem var fastsatt med en kätting som inte höll måttet. Dåligt av en specialtransport … men de fick stanna tills problemet var löst och fick med sig en böteslapp härifrån.

Vilka fordon som kontrolleras närmare? Ett svar kommer från Tullverkets Lotta Tegner, som hanterar den skanner som granskar hela fordonen likt en röntgenkamera:

– Vi tolkar våra intryck av en lastbil och chauffören, tittar på lasten utifrån fraktsedeln. Några plockar vi in till skannerbilen.

Där röntgenfotograferas lasten ur två vinklar. Bilderna analyseras innan chauffören får åka vidare. De visar godsets konturer, och skiljer ut olika material som metall, plast, organiskt material. Om något verkar misstänkt gör tullarna en grundligare undersökning.

– Skannerbilen kan jämföras med en narkotikahund, säger Lotta Tegner. Den markerar och vi kollar ordentligt själva.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facken i EU kraftsamlar mot urholkade kör- och vilotidsregler

Åkeri. Den 4 juni väntas EU:s transportutskott rösta igenom regeländringar som gör att buss- och lastbilsförare kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt. I hela Europa kraftsamlar facket för att få stopp på förslaget. I Sverige har Transport, Kommunal och Seko gemensamt skrivit ett öppet brev.

God avkastning – räddningen för bräckligt pensionssystem

Pensioner. Om avkastningen i de statliga AP-fonderna blir låg i framtiden, runt 1,0 procent per år, kan fonderna vara tömda om 40-45 år. Det skriver Pensionsmyndigheten i en färsk rapport, som också slår fast vad de flesta vet vid det här laget. Att dagen unga måste jobba länge för att få ihop en dräglig pension.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.