Lastsäkring kollas och estniska fraktsedlar deskiffreras när poliserna stoppar fordon vid Kapellskärs hamn.
Close
Lastsäkring kollas och estniska fraktsedlar deskiffreras när poliserna stoppar fordon vid Kapellskärs hamn.
Close

Stopp! Lastbilskontroll pågår

Dåligt säkrad last, usla däck, farligt gods som inte hanteras på rätt sätt. När myndigheterna går ihop för att kolla de lastbilar som rullar in i Sverige från godsfärjorna avslöjas både brott och brister.

– Visst är det bra att vi fångar upp dem som inte sköter sig. Men samtidigt är det dåligt att vi hittar fel på mer än tio procent av dem vi kollar, tycker insatsledaren Ing-Marie Ottosson från Tullverket.

22 tjänstemän från fem myndigheter samlas i gryningen, strax före sex på onsdagsmorgonen. Lastbilar från tre färjor som anländer till Kapellskär, norr om Stockholm, ska granskas i en samordnad insats.

Fordonen kommer från Estland och Finland. Myndighetspersonerna kommer från Polisen, Tullverket, Kustbevakningen, Arbetsmiljöverket och Strålsäkerhetsmyndigheten.

– Vi får ihop en bred kompetens och kunskap från en mängd områden när vi samverkar, säger Ing-Marie Ottosson.

– Det är samtidigt ett sätt att lära känna varandra, och då blir det lättare att samarbeta när det behövs i vardagen, säger Roger Axelsson från Polisens yrketrafikgrupp i Stockholm.

– Och tipsa varandra, säger Maud Frejd, farligt godsinspektör. Vi som kommer från Kustbevakningen kontrollerar fordon som ska ut på sjön, men vi kontaktar polisen om vi ser något misstänkt fordon på väg av en färja och ut på vägarna.

En gång i månaden ungefär brukar myndigheterna göra en samlad insats i Stockholmsområdet. Det kan ske ut på vägarna, i en kombiterminal, på Arlanda flygplats eller – som i dag – i en hamn.

Facit från dagens insats:

  • Cirka 100 lastbilar kontrollerades.
  • 12 rapporterades för brott mot reglerna kring lastsäkring och farligt gods eller hade för dåliga däck.
  • Ingen strålning upptäcktes när Strålsäkerhetsmyndighetens inspektörer granskade fordonen.
  • Ingen av de chaufförer som fick blåsa var onykter.
  • Ingen smuggling avslöjades.

Polisens värsta fynd vid dagens kontroll är transporten av två gigantiska metalltrummor som skulle köras till Mörrum i Blekinge för att där svetsas samman till en barkmaskin.

– De vägde 20 ton vardera och var nästan sex meter breda, berättar polisinspektören Torbjörn Eriksson. Och en av dem var fastsatt med en kätting som inte höll måttet. Dåligt av en specialtransport … men de fick stanna tills problemet var löst och fick med sig en böteslapp härifrån.

Vilka fordon som kontrolleras närmare? Ett svar kommer från Tullverkets Lotta Tegner, som hanterar den skanner som granskar hela fordonen likt en röntgenkamera:

– Vi tolkar våra intryck av en lastbil och chauffören, tittar på lasten utifrån fraktsedeln. Några plockar vi in till skannerbilen.

Där röntgenfotograferas lasten ur två vinklar. Bilderna analyseras innan chauffören får åka vidare. De visar godsets konturer, och skiljer ut olika material som metall, plast, organiskt material. Om något verkar misstänkt gör tullarna en grundligare undersökning.

– Skannerbilen kan jämföras med en narkotikahund, säger Lotta Tegner. Den markerar och vi kollar ordentligt själva.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.