Illustration stress transportbranschen, Gustaf Öhrnell

Stopp för stress?

För mycket arbete, för högt tempo och upprepade kränkningar på jobbet gör oss sjuka. I transportbranschen är det framför allt slimmade arbetsplatser som stressar. Från och med nu ska nya och tydligare regler från Arbetsmiljöverket göra våra arbetsplatser friskare.

Den 31 mars började nya regler för hur stress och kränkande särbehandling ska förhindras på jobbet gälla. Bakgrunden är skenande sjukskrivningar på grund av psykosocialt dålig arbetsmiljö. Antalet anmälda arbetssjukdomar som beror på stress, press och mobbning har ökat med 70 procent sedan 2010. Det visar siffror från Arbetsmiljöverket.

Att många organisationer inte vet hur de ska hantera psykiska ohälsorisker sätter sina tydliga spår i verkets senaste undersökning: 72 procent av de anställda uppger att de känner någon som ligger i riskzonen för att bli sjuk på grund av jobbstress. 44 procent känner någon som blir eller har blivit mobbad eller kränkt på sin arbetsplats.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig tycker det är bra med nya regler. För även inom transportbranscherna har psykosociala problem ökat, säger han.

– Mestadels handlar det om stress kopplat till arbetsbelastning. Vi har till exempel ett kraftigt övertidsuttag där färre personer ska göra samma jobb. Trenden är hyvling av arbetstid. Man är alltså inte heltidsanställd, och inkomsten är ett orosmoment för att klara av vardagen.

Det har också blivit svårare att kombinera familjeliv och arbete, säger Martin Miljeteig.

– Om du har jobbat heltid 7-16 och så plötsligt kommer en omorganisering som gör att du ska jobba skift samtidigt som du är ensamstående … ja, det blir svårt.

I ett försök att vända utvecklingen med arbetsplatser som gör oss sjuka har Arbetsmiljöverket tagit fram en ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö. De nya reglerna är mer exakta än tidigare och klargör arbetsgivarens ansvar. Kort sagt: Från och med nu blir det tydligare vad som gäller angående arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

Ett exempel är när det kommer till stress och press. I de nya reglerna ställs bland annat fem konkreta krav på arbetsgivaren. Hen ska se till så att arbetstagarna känner till:

  • vilka arbetsuppgifter de ska utföra.
  • vilket resultat som ska uppnås.
  • om det finns särskilda sätt som arbetet ska utföras på och i så fall hur.
  • vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras när tiden inte räcker till.
  • vem man ska vända sig till för att få hjälp och stöd att utföra sitt jobb.

När det gäller kränkande särbehandling ska arbetsgivaren göra klart och tydligt att det inte accepteras. Hen måste också se till att det finns rutiner för hur kränkningar ska hanteras. Det ska till exempel framgå vem man ska vända sig till om det förekommer, vad man ska göra med informationen samt hur och var den som är utsatt snabbt kan få hjälp.

Av den nya föreskriften framgår klart och tydligt att det är arbetsgivaren och ingen annan som har ansvaret att se till så att den följs (till arbetsgivare hör även den som hyr in arbetskraft). Det är också arbetsgivarens ansvar att se till så att chefer och arbetsledare har kunskap om hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling.

Men det är inte bara arbetsgivaren som nu fått något att sätta tänderna i. Skyddsombuden får i och med de nya reglerna en starkare ställning (se artikel på sid 32). Därmed kommer behovet av utbildning för fackens skyddsombud att öka, säger Transports Martin Miljeteig. Men de står redan ganska väl rustade, anser han.

– Vi har de här frågorna i vår grundutbildning. Vi har lång erfarenhet av att hantera ensamarbete, hot och våld, kränkande särbehandling och så vidare. Vi har länge varit med och påverkat policys och rutiner i det systematiska arbetsmiljöarbetet och vi har gått in i flera individärenden. Jag tror vi är förberedda. Det handlar mest om att uppdatera de verktyg vi redan har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.