Illustration stress transportbranschen, Gustaf Öhrnell

Stopp för stress?

För mycket arbete, för högt tempo och upprepade kränkningar på jobbet gör oss sjuka. I transportbranschen är det framför allt slimmade arbetsplatser som stressar. Från och med nu ska nya och tydligare regler från Arbetsmiljöverket göra våra arbetsplatser friskare.

Den 31 mars började nya regler för hur stress och kränkande särbehandling ska förhindras på jobbet gälla. Bakgrunden är skenande sjukskrivningar på grund av psykosocialt dålig arbetsmiljö. Antalet anmälda arbetssjukdomar som beror på stress, press och mobbning har ökat med 70 procent sedan 2010. Det visar siffror från Arbetsmiljöverket.

Att många organisationer inte vet hur de ska hantera psykiska ohälsorisker sätter sina tydliga spår i verkets senaste undersökning: 72 procent av de anställda uppger att de känner någon som ligger i riskzonen för att bli sjuk på grund av jobbstress. 44 procent känner någon som blir eller har blivit mobbad eller kränkt på sin arbetsplats.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig tycker det är bra med nya regler. För även inom transportbranscherna har psykosociala problem ökat, säger han.

– Mestadels handlar det om stress kopplat till arbetsbelastning. Vi har till exempel ett kraftigt övertidsuttag där färre personer ska göra samma jobb. Trenden är hyvling av arbetstid. Man är alltså inte heltidsanställd, och inkomsten är ett orosmoment för att klara av vardagen.

Det har också blivit svårare att kombinera familjeliv och arbete, säger Martin Miljeteig.

– Om du har jobbat heltid 7-16 och så plötsligt kommer en omorganisering som gör att du ska jobba skift samtidigt som du är ensamstående … ja, det blir svårt.

I ett försök att vända utvecklingen med arbetsplatser som gör oss sjuka har Arbetsmiljöverket tagit fram en ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö. De nya reglerna är mer exakta än tidigare och klargör arbetsgivarens ansvar. Kort sagt: Från och med nu blir det tydligare vad som gäller angående arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

Ett exempel är när det kommer till stress och press. I de nya reglerna ställs bland annat fem konkreta krav på arbetsgivaren. Hen ska se till så att arbetstagarna känner till:

  • vilka arbetsuppgifter de ska utföra.
  • vilket resultat som ska uppnås.
  • om det finns särskilda sätt som arbetet ska utföras på och i så fall hur.
  • vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras när tiden inte räcker till.
  • vem man ska vända sig till för att få hjälp och stöd att utföra sitt jobb.

När det gäller kränkande särbehandling ska arbetsgivaren göra klart och tydligt att det inte accepteras. Hen måste också se till att det finns rutiner för hur kränkningar ska hanteras. Det ska till exempel framgå vem man ska vända sig till om det förekommer, vad man ska göra med informationen samt hur och var den som är utsatt snabbt kan få hjälp.

Av den nya föreskriften framgår klart och tydligt att det är arbetsgivaren och ingen annan som har ansvaret att se till så att den följs (till arbetsgivare hör även den som hyr in arbetskraft). Det är också arbetsgivarens ansvar att se till så att chefer och arbetsledare har kunskap om hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling.

Men det är inte bara arbetsgivaren som nu fått något att sätta tänderna i. Skyddsombuden får i och med de nya reglerna en starkare ställning (se artikel på sid 32). Därmed kommer behovet av utbildning för fackens skyddsombud att öka, säger Transports Martin Miljeteig. Men de står redan ganska väl rustade, anser han.

– Vi har de här frågorna i vår grundutbildning. Vi har lång erfarenhet av att hantera ensamarbete, hot och våld, kränkande särbehandling och så vidare. Vi har länge varit med och påverkat policys och rutiner i det systematiska arbetsmiljöarbetet och vi har gått in i flera individärenden. Jag tror vi är förberedda. Det handlar mest om att uppdatera de verktyg vi redan har.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.